افغانستان

ایجاد زمینه‌ی آموزش برای ۲۰هزار شاگرد بی‌بضاعت در مکاتب خصوصی کشور

بنیاد خیریه‌ی لودین، تفاهمنامه‌ی همکاری را با اتحادیه سرتاسری مکاتب خصوصی که بر بنیاد آن‌ زمینه فراگیری آموزش برای ۲۰۰۰۰ یتیم و افراد بی بضاعت در مکاتب خصوصی مساعد می‌شود در حضور داشت مقامات وزارت اطلاعات وفرهنگ، وزارت معارف و رئیس اتحادیه

بنیاد خیریه‌ی لودین، تفاهمنامه‌ی همکاری را با اتحادیه سرتاسری مکاتب خصوصی که بر بنیاد آن‌ زمینه فراگیری آموزش برای ۲۰۰۰۰ یتیم و افراد بی بضاعت در مکاتب خصوصی مساعد می‌شود در حضور داشت مقامات وزارت اطلاعات وفرهنگ، وزارت معارف و رئیس اتحادیه

مکاتب خصوصی امضا نمودند.‌ مقامات امارت اسلامی در برنامه‌ی امضای تفاهم نامه اقدام بنیاد خیریه لودین را در قسمت روشنایی و توجه به آینده روشنِ جوانان کشور مُثمر و در خورِ ستایش دانستند. آنان اشاره نمودند که نهاد‌های خیریه به مثابه‌ی بازوی افغانستان و معارف کشور در قسمت رُشد و ترقی در بخش‌های مختلف از جمله معارف کشور می‌ توانند موثر واقع شوند.

سعدالدین سعید، معاون مالی و اداری وزارت اطلاعات وفرهنگ در این برنامه ضمن قدر دانی از بنیاد لودین بابت‌ ایجاد زمینه‌ی آموزش برای قشرِ جوان و فقیرِ کشور اشاره نمود: «ما در حد توان کوشش می‌کنیم که در کنار رهبری بنیاد لودین بی‌ایستیم و تعهد می‌نماییم که به‌این بنیاد کمک‌های خود را ادامه دهیم. اکنون در وزارت اطلاعات وفرهنگ چهار روزنامه، مجله  وطنداران و آژانس خبری باختر نشرات دارد و ما می‌توانیم که از طریق این رسانه‌ها دستاورد و کمک‌های‌ نهاد لودین را بدست نشر بسپاریم.»

وی نیز از دستاورد‌های دو نیم سالِ امارت اسلامی اشاره نمود می‌گوید امارت اسلامی در مدت کمی توانست که پروژه‌های بزرگ ملی را با منابع و عایدات ملی کشور آغاز نماید:  « در بیست سال گذشته میلیون‌ها دالر در کشور سرازیر گردید اما در بخش تطبیق پروژه‌های ملی هیچ کار در آنزمان صورت نگرفت. اکنون اما امارت اسلامی در مدت دو نیم سال توانسته‌است که پروژه‌های بزرگ ملی از جمله کانال قوش‌تیپه و ساخت و سازِ سرک‌ها و طونل سالنگ را با منابع ملی کشور شروع نماید و آبادی در گوشه و کنارِ کشور جریان خواهد داشت».

آقای سعید همچنان اشاره نمود که اگر افغانها اتحاد داشته باشند ما می توانیم کشور خود را آباد بسازیم و سطح فقر را به صفر برسانیم. چون  در کشور امنیت تامین است و با استفاده از امنیت سرتاسری می‌توانیم دربخش‌های مختلف پیشرفت نماییم و ما دیگر شاهد فقر و بدبختی در کشورِ خود نباشیم.

عبدالله خالق صادق، معین تضمین کیفیت وزارت معارف کشور می‌گوید ما بار‌ها با روئسای مکاتب خصوصی نشست داشتیم و به مشکلات شان شنیدیم و به خواست های شان لبیگ گفتیم. وی می‌گوید:‌ «بیشتر از ۱ میلیون شاگرد در مکاتب خصوصی مصروف آموزش و فراگیری تعلیم و تربیه هستند که می‌توان گفت سکتور خصوصی مکاتب بازوی معارف افغانستان هستند.»

آقای خالق همچنان علاوه نمود که فصل جنگ و تابوت اکنون گذشته‌است اکنون قلم در دست ما‌ست و ما باید کشور خود را با قلم آباد نماییم.

از سوی دیگر اتحادیه سرتاسری مکاتب خصوصی افعانستان در این برنامه مقامات امارت اسلامی افغانستان را مخاطب قرار داده اشاره نمودند که باید در قسمت مالیات آنان توجه شود، چون به باور رییس اتحادیه سرتاسری مکاتب خصوصی کشور مالیات شان کمر شکن است که باید رهبری امارت اسلامی در این قسمت توجه نمایند. مسیولین اتحادیه مکاتب خصوصی می‌گویند که در قسمت تکس لوحه با مشکلات زیادی رو‌به‌رو هستند چون پول گزاف از این ناحیه به ریاست شاروالی کشور می‌‌ پردازند.

همچنان رهبری اتحادیه مکاتب خصوصی کشور نیز در باره یونیفورم مکاتب خصوصی اشاره نموند که باید وزارت معارف کشور به آن توجه نماید. به گفته آنان یونیفورم مکاتب خصوصی باید مطابق به پالیسی خود مکاتب خصوصی و با رعایت شرعیت و فرهنگ اسلامی درست شود. چون یونیفورم‌ها از مکاتب خصوصی نمایند‌گی می‌کنند که باید هر مکتب یونیفورم مختص به خود‌اش را داشته باشد.

این‌درحالیست که کم‌تر از یک ماه به باز شدن درب مکاتب به روی شاگردان مانده و متعلمین که تنها امیدی آبادی و آینده افغانستان هستند قرار است با اشتیاق بیشتر روانه‌ی مکتب شوند.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *