افغانستان

اقدام جوانان تحصیل کرده به آموزش رایگان در خوست

شماری از جوانان تحصیل کرده در ولسوالی شاه ولی کوت ولایت خوست، زمینۀ آموزش را برای صدها تن به‌گونۀ رایگان فراهم کرده‌اند.

شماری از جوانان تحصیل کرده در ولسوالی شاه ولی کوت ولایت خوست، زمینۀ آموزش را برای صدها تن به‌گونۀ رایگان فراهم کرده‌اند. آنان با ایجاد یک مرکز آموزش رایگان، شماری از کودکان، جوانان و سالمندان را به‌گونه رایگان آموزش می‌دهند.

جوانان تحصیل کرده در یکی از روستاهای ولسوالی  شاه ولی‌کوت ولایت خوست، زمینه آموزش رایگان را برای 650 تن فراهم کرده‌اند.

آنان که یک مرکز آموزشی رایگان ایجاد کرده‌اند، می‌گویند که هر روز صدها تن از کودکان، جوانان و سالمندان باز مانده از تحصیل به این مرکز مراجعه می‌کنند.

قانون دین عادل، یکی از این جوانان تحصیل کرده می‌‎گوید که بیشتر اشتراک کنندگان کسانی استند که در جریان جنگ‌ها از آموزش باز مانده‌اند.

به گفتۀ او اکنون برای این افراد از صنف اول تا دوزاهم آموزش داده می‌شود و صنف‌های آمادگی کانکور نیز تشکیل شده است.

“ما دانش آموزانی داریم که می‌توانند پنج روز در هفته در صنف شرکت کنند. اشتراک کنندگان اکثراً دکان‌داران هستند و همچنان یک تعداد افراد مربوط به حکومت که در خواندن و نوشتن مشکل دارند، اینجا درس می‌خوانند.”عبدالرحمن،  یکی از شاگردان این مرکز می‌گوید که او به دلیل جنگ‌ها نتواسته درس‌هایش را تمام کند و اکنون خوشحال است که می‌تواند در این مرکز آموزش ببیند. “در دوران جنگ نمی‌توانستیم برای تحصیل به‌جاهای دور برویم و اوضاع اقتصادی ما هم خیلی بد بود. ما از درس خواندن عقب ماندیم و حال که چنین فرصتی برای ما فراهم شده، خیلی خوشحالیم.”

از سوی دیگر سیدکبیر، مدیر نشرات ریاست معارف ولایت خوست می‌گوید که هر فرصت آموزشی که مطابق به معیارهای وزارت معارف و امارت اسلامی باشد، از سوی این اداره استقبال می‌شود.

“هرکورس، مؤسسه و انجمن آموزشی که تأسیس می‌شود، باید مطابق به قوانین و اصول وزارت معارف امارت اسلامی بوده و در  ظرف ده روز باید جواز دریافت کند. نصاب درسی و منابع مالی آنان هم باید معلوم باشد.”گفتنی‌است که در برخی مناطق و ولسوالی‌های دور افتاده ولایت خوست، درسال‌های گذشته شمار زیادی از مردم به دلیل ناامنی، از آموزش بازمانده‌اند و اکنون از حکومت می‌خواهند که به این مشکل توجه جدی صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *