اسلامی

مراسم سالانه حج با حضورمیلیون‌ها زایر انجام می‌شود

میلیون‌ها مسلمان از دورترین نقاط جهان خود را به مکه مکرمه رسانده تا در مراسم حج مشارکت کنند. حج یکی از واجبات اسلامی است و بر هر مسلمان واجب است که آن را به جای آورد. بر

ضرابی

میلیون‌ها مسلمان از دورترین نقاط جهان خود را به مکه مکرمه رسانده تا در مراسم حج مشارکت کنند. حج یکی از واجبات اسلامی است و بر هر مسلمان واجب است که آن را به جای آورد. بر افراد بالغ در صورتی که توانایی مالی داشته باشند، واجب است حداقل یک بار در طول حیات خود حج کنند.

براساس تقویم اسلامی، مراسم حج از 8 ذی‌الحجه آغاز شده و حجاج در طول این مراسم معنوی 10 کار انجام می‌دهند.

بستن احرام: این اولین گامی است که یک فرد حج‌گزار باید بردارد. فرد باید نیت کند که حج به جای می‌آورد و روح و جسم خود را برای سفر به خانه خدا آماده می‌کند. این مرحله در جایی خارج از منطقه محدوده حج صورت می‌گیرد. زنان و مردان ملزم خواهند بود لباس خاصی را به تن کنند تا همه نشانه‌های دارایی و ثروت از آنها زدوده شود. مردان لباس سفید بلند دوخته نشده‌ای به تن می‌کنند و زنان نیز لباس سفید عادی بلندی به همراه روسری به تن می‌کنند. حجاج از برخی کارها منع می‌شوند. استفاده از عطر، کوتاه کردن مو یا ناخن و ذبح حیوانات از جمله این کارها هستند.

رفتن به مکه، شهر مکه مقدس‌ترین شهر برای مسلمانان در جهان است زیرا که مسجد الحرام و کعبه در این شهر قرار دارند. کعبه بنایی مکعب شکل است که مسلمانان باور دارند در 4 هزار سال پیش توسط ابراهیم نبی و پسرش اسماعیل علیهم السلام ساخته شد. مسلمانان کعبه را «خانه خدا» می‌نامند و در هر جایی از جهان که باشند، رو به کعبه نماز می‌خوانند.

طواف: حجاج پس از رسیدن به مکه باید طواف به جای آورند. طواف بخش جدایی‌ناپذیر مناسک حج است و به 7 بار چرخیدن هم جهت با چرخش عقربه‌های ساعت، به دور کعبه در جریان حج و در انتهای آن اشاره دارد.

حجاج پس از انجام طواف، اقدام به «سعی» به معنای راه رفتن سریع می‌کنند. این کار یادآوری و بازسازی نمادین تلاش همسر حضرت ابراهیم(ع) برای یافتن آب برای اسماعیل شیرخوار که به همراه مادرش و به دستور خداوند(ج) در صحرا تنها گذاشته شده بودند، است.

رفتن به منا: حجاج در روز اول حج یا همان روز تراویح به منطقه منا می‌روند و در آنجا با هم نماز می‌خوانند. منطقه منا در هشت کیلومتری مکه واقع شده و حجاج تا طلوع آفتاب روز بعد در آنجا مانده و سپس راهی عرفات می‌شوند. در روز سوم حج، حجاج در یک عمل نمادین اقدام به رمی جمرات یا همان پرتاب سنگ به سوی نماد شیطان می‌کنند.

رفتن به عرفات: پس از نماز صبح در منا، حجاج سفر خود به عرفات را آغاز می‌کنند. مسلمانان این روز را روز عرفات نامیده و در نزدیکی‌های بلندی‌های عرفات به مناجات  توبه و عبادت می‌پردازند. روز عرفات یکی از مهم‌ترین روزهای حج است. در غروب روز عرفات، حجاج مسیر خود را به سمت مزدلفه شروع می‌کنند.

مزدلفه: پس از پایین آمدن از بلندی‌های عرفات، حجاج به منطقه مزدلفه در جنوب شرق منا می‌رسند. در آنجا در چادرهای موقت اسکان یافته و نماز مغرب و عشاء را به جای می‌آورند. مزدلفه بهترین مکان برای یافتن سنگ برای رمی جمرات است.

رمی جمرات: پرتاب نمادین سنگ به سوی شیطان در مراسم حج رمی جمرات خوانده می‌شود. حجاج ، به سه ستون سنگی در منطقه منا سنگ پرتاب می‌کنند. رمی جمرات در روز سوم حج که همزمان با عید قربان است، انجام می‌شود.

عید قربان:حجاج سرانجام حج را تحت عنوان عید قربان جشن می‌گیرند. مسلمانانی نیز که به حج نرفته‌اند با ذبح حیوانات این روز را جشن گرفته و آمادگی ابراهیم(ع) برای ذبح فرزندش به دستور خداوند را ارج می‌نهند. حجاج نیز اقدام به خرید گوسفندانی می‌کنند که بعدتر در منی ذبح کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *