گزارش

روز جهانی محیط زیست؛ یادآوری برای مبارزه با آلودگی هوا

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون تُن پلاستیک در سراسر جهان تولید می‌شود.

معاذ

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون تُن پلاستیک در سراسر جهان تولید می‌شود.

سازمان ملل متحد همزمان با ابراز نگرانی از «افزایش تولید پلاستیک» در سراسر جهان تصریح کرده است که آلودگی های ناشی از ذرات پلاستیک را حد اقل تا سال ۲۰۴۰ می‌توان ۸۰ فیصد کاهش داد.

این سازمان گفته است که حدود یک میلیون بوتل پلاستیکی در هر دقیقه در سراسر جهان خریداری می‌شوند و بیشتر از ۵ تریلیون خریطه پلاستیکی در جریان یک سال در سراسر جهان استفاده صورت می‌گیرد که نیمی تولیدات پلاستیکی یکبار مصرف می‌باشد و پس از استفاده دور انداخته می‌شود.

در همین حال آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد  در پیامی به مناسبت روز جهانی محیط زیست گفته است که روزانه بیش از دو هزار تیلر زباله که بیشتر آن را پلاستیک تشکیل می‌دهد به اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها و دریا ها ریخته می‌شود.

همه ساله از این روز با شعار های مختلف بزرگ‌داشت می‌شود و  امسال در پنجاهمین سال روز گرامی داشت از روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۲۳ با شعار «غلبه بر الودگی پلاستیک» در نقاطی از جهان از این روز  بزرگداشت صورت می‌گیرد.

با این حال دفتر هیئت سازمان ملل متحد در افغانستان به مناسبت روز جهانی محیط زیست از آغاز کارزار مبارزه با آلودگی پلاستیک در کشور خبر داد  و تصریح کرد که  این کارزار از شهر  قندهار آغاز شده است.

زباله‌ها از دیرباز در افغانستان یکی از مشکلات عمده‌ی شهری به ویژه در کابل بوده و طبق ارزیابی‌هایی که قبلاً انجام شده بود، مردم کابل روزانه ۶ میلیون تُن زباله تولید می‌کنند.

زباله به مواد زایدی گفته می‌شود که حاصل فعالیت انسان یا حیوان بوده و بدون استفاده به دور انداخته می‌شود.

کابل یکی از شهرهای غیراستندرد در منطقه است که با سطح فزاینده‌ی از زباله مقابل شده و بدلیل عدم تسهیلات و تجهیزات فنی قادر به بازیافت نیست.

پیامدهای انباشت زباله‌ها در شهر

زباله‌ها سه عنصر اصلی طبیعت (هوا، آب و خاک) را آلوده می‌کند و فرسایش این عناصر به آلودگی‌های آب و هوایی دامن می‌زند که یکی از چند عامل عمده‌ی مرگ و میر است.

به گفته‌ی کارشناسان محیط زیست، پاکی عناصر کلیدی طبیعت به شمول هوا، آب و خاک بر صحت و سلامتی جسمی و روحی شهروندان تاثیر می‌گذارد و محیط ناسالم سبب می‌شود که امراض گونه‌گون شیوع پیدا کند و شهروندان از نظر جسمی و روحی متاثر می‌شوند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال۱۹۷۲ با تصویب ماده‌ ای، ۵ جون ۱۵ جوزا را روز جهانی محیط زیست اعلام کرد.

هدف از نامگذاری روز جهانی محیط زیست، افزایش آگاهی مردم برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسئولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی ‌جانوری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *