سخن انیس

نقش حسن نیت در آبادی کشور

ملت‌هایی که به اوج ترقی و تعالی رسیده و امروز گیتار توسعه و تمدن می‌نوازند، آنان با صداقت و حسن نیت در کشورهای شان کار کرده اند و سرزمین شان را با خشت و سنگِ حسن نیت و اخلاص آباد کرده اند.

ملت‌هایی که به اوج ترقی و تعالی رسیده و امروز گیتار توسعه و تمدن می‌نوازند، آنان با صداقت و حسن نیت در کشورهای شان کار کرده اند و سرزمین شان را با خشت و سنگِ حسن نیت و اخلاص آباد کرده اند.

متأسفانه در کشور ما در چندین دهه انقلابات و تحولات، حسن نیت و صداقت در قبال وطن از میان رفت و اکثراً منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح دادند.

خصوصاً در بیست سال اشغال افغانستان توسط امریکا و ناتو، خشتی بر خشتی از روی صداقت گذاشته نشد و تمام کابینه و مسئولین دوره جمهوریت در غم جیب خود بودند، بر منافع شخصی شان فکر می‌کردند و عمل می‌نمودند.

از همین جهت بود که میلیاردها دالر در افغانستان سرازیر شد، اما کشور از فقر، بیچارگی، بدبختی و بربادی بیرون شده نتوانست، بلکه بدتر از قبل روزگار سیاه و تلخی را سپری کرد.

این همه ناشی ازآن بود که زمام‌داران وقت، اصلاً چیزی را به نام صداقت و حسن نیت نمی‌شناختند و هوای آبادی و شکوفایی وطن را در سر نداشتند.

امروز الحمدلله که نعمت آزادی و استقلال نصیب افغانستان شده است، تمام اتباع این کشور اعم از بزرگان، سیاسیون، مسئولین امور، کارمندان دولتی و عام مردم مکلفیت دارند تا با حسن نیت و صداقت، برای آبادی کشور گام بگذارند و این سرزمین ویران را آباد نمایند.

چون تا دل خود مان به خانه‌ی مشترک مان نسوزد، دل بیگانگان، نه‌تنها که نمی‌سوزد، بل‌که برای تخریب، تحقیر و بدبختی بیشتر افغانستان تلاش می‌ورزند و حتی برای نابودی این ملک و ملت هسته‌گذاری می‌کنند.

ما باید از گذشته‌های دشوار و تجارب تلخ، درس بگیریم، بد دیانتی را کنار بگذاریم و بر همه‌ی مان لازم است تا با کمال حسن نیت و صداقت، دست‌به‌دست هم بدهیم و دوشادوش هم برای آبادی، انکشاف ومتمدن شدن افغانستان سعی بلیغ نماییم.

در این صورت است که ما در جهان ملت خود کفا و باعزت خواهیم بود، سعادت و ترقیات واقعی را تجربه خواهیم کرد.

به امید افغانستان مترقی و متمدن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *