اجتماعی

مواد مخدر

مواد مخدر آن پدیده شوم جهانی امروزه خطر جدی است که تمام کشور ها را به مخاطره کشانیده است و سرمایه مادی و معنوی کشور ها را ربوده و اعتیاد به آن رو به افزایش است مواد مخدر به موادی گفته میشود که صرف در اثر استعمال مکرر و تدریجی آن باعث اعتیاد شده و اختلالات روحی و روانی را به وجود آورده و صدمات و زیان های سنگین فردی ،اجتماعی و خانوادگی ، اقتصادی ،سیاسی و ...را به وجود میآورد و دین مقدس اسلام هم دلیل بر حرام بودن مواد مخدر را در قران کریم بیان داشته است.

پوهیالی بشیر احمد زرگر

چکیده:

مواد مخدر آن پدیده شوم جهانی امروزه خطر جدی است که تمام کشور ها را به مخاطره کشانیده است و سرمایه مادی و معنوی کشور ها را ربوده و اعتیاد به آن رو به افزایش است مواد مخدر به موادی گفته میشود که صرف در اثر استعمال مکرر و تدریجی آن باعث اعتیاد شده و اختلالات روحی و روانی را به وجود آورده و صدمات و زیان های سنگین فردی ،اجتماعی و خانوادگی ، اقتصادی ،سیاسی و …را به وجود میآورد و دین مقدس اسلام هم دلیل بر حرام بودن مواد مخدر را در قران کریم بیان داشته است.

کلید های واژه:مخدر ،جامعه،ضرر.

مقدمه

خداوند توانا و دادرس را سپاس گذارم که به نوع بشر قدرت خواندن و نوشتن اعطا نموده امروز انسانها بسا از مشکلات خویش را در جوامع مختلف از طریق کسب دانش در عرصه های مختلف حل مینمایند. یکی از مشکلات که امروز باعث بدبختی از افراد جامعه ما شده و تعداد زیادی از جوانان این مرزبوم را به کام مرگ کشانیده و اقتصاد فامیل ها را متضرر ساخته، مواد مخدر است.

تعریف لغوی مواد مخدر

مخدر مأخوز از خدر است که به معنی ضعف و تنبلی و سستی می آید . زمانی میگوید (تخدر) یعنی عقل شل گردد و نتواند حرکت کند خدر از باب سمع میاید، گفته می‌شود که آن هنگامی‌که نوشنده شراب سست و ضعیف شود . و خدر بر تاریکی مکان نیز اطلاق می‌گردد .

اصطلاح مواد مخدر :

علامه فراقی (رح) آنراچنین تعریف کرده است. مخدر آن چیزی است که عقل و حواس را مختل می‌کند بی آنکه نشه و شادابی در برداشته باشد .

ابن حجر فرموده است مخدرعبارت از پوشاندن عقل بدون ازشدت طرب ، زیرا این از ویژه گی های مسکر مایع می‌باشد .

اضرار مواد مخدر در جامعه

مواد مخدر یکی از زشت ترین پدیده ای است که انسان را از مسیرعادی زندگی منحرف و به جادۀ تباهی و بدبختی سوق می دهد. افغانستان یکی از کشورهایی است که بیشترین معتاد را در دل خویش جا داده است. آمارهای که از سوی نهادهای مبارزه با مواد مخدر ارائه شده است نزدیک به سه میلیون تن از انسان های این سرزمین که اکثریت آنان را قشر جوان تشکیل می دهد به مواد مخدر مبتلا گردیده اند. با وجود اینکه طی بیست سال اخیر نهادهای بزرگ ملی و بین المللی به هدف مبارزه با مواد مخدر ایجاد شد، اما هیچ یکی از این نهادها به گونۀ صادقانه در امر مبارزه با مواد مخدر گام های صادقانه و عملی را نبرداشتند؛ بلکه همه این نهادها به فکر این بوده که چگونه بتوانند از این طریق پول‌های هنگفتی را به جیب بزنند.

صدها میلیون دالر از سوی کشورها و جامعه جهانی به خاطر مبارزه با مواد مخدر کمک شد؛ اما این کمک ها نه تنها اینکه از اعتیاد جوانان در کشور نکاست؛  بلکه با گذشت هر روز بازار فروش مواد مخدر را در کشور گرم تر می ساخت. این وضعیت طی بیست سال اخیر پیامدهای جدی را در حوزۀ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در پی داشت. اگر به پیامد این پدیده مُهلک و کشنده طی سال های اخیر در افغانستان نگاۀ عمیق گردد، دیده می شود که مواد مخدر آسیب های فراوانی بر پیکر جامعه برجا گذاشته که جبران آن در کوتاه مدت و شاید تا چند دهۀ دیگر غیر قابل جبران باشد. به یقین می‌توان گفت که اضرار این پدیدۀ خانمان سوز به مراتب از جنگ های چهار دهۀ اخیر در کشور کشنده تر و خطرناک تر بوده است.

سوال اصلی این که چه کسانی در عقب ترویج و تعمییم این پدیدۀ زشت و کشنده قرا داشتند؟ چرا جامعۀ جهانی و دولت افغانستان برای مهار و جلوگیری از اعتیاد جوانان تلاش نمی کردند؟ آیا مبارزه با این پدیده از توان دولت وقت بالا بود و یا اینکه در عقب این وضعیت دست‌های پیدا و پنهانی وجود داشت؟ این همه پرسش ها و ده ها پرسش دیگر نیاز به مطالعۀ عمیق و دقت لازم دارد تا بتوان پاسخ های واضح و روشن را در ارتباط به این مسئله به دست آورد.واضح است که جامعۀ جهانی جمع دولت وقت کنونی افغانستان به گونۀ آگاهانه نمی خواستند در برابر این پدیدۀ زشت مبارزه واقعی و قاطعانه نمایند؛ زیرا مافیای مواد مخدرهم در درون دستگاۀ حکومت وهم در بیرون از افغانستان از این ناحیه مفاد فراوانی را به جیب می زدند و این مساله برای مافیای جهانی به یک تجارت پرسود مبدل شده بود. از سوی هم کشورهایی که در افغانستان حضور داشتند  منافع شان را در فقر و در بدری مردمان این کشور جستجو می کردند و در تلاش این بودن و هستند تا جوانان این کشور که نیروی فعال جامعه هستند به یک نیروی غیر فعال تبدیل شده تا باشد اهداف و برنامه شان را به دور از هر نوع ایستادگی و مداخله در این کشور عملی نمایند. از اینرو معتاد کردن جوانان به مواد مخدر یک عمل قصدی و آگانه از سوی کشورهای مغرض بوده تا باشد افغانستان را از مسیر پیشرفت و ترقی باز نگهدارند. معتاد بودن سه میلیون افراد در این سرزمین می تواند فاجعۀ عمیق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در کشور شدت ببخشد و کشور را به سوی تباهی و بدبختی سوق دهد.

اما در این میان وظایف و رسالت جوانان است که نباید خود را به این پدیدۀ زشت مبتلا سازند، از سوی هم آگاهی دهی در این زمینه می تواند در مهار این بحران بشری مفید و سودمند واقع شود.

مبارزه در برابر این پدیده در شرایط کنونی وظیفۀ تک تک انسان های آگاه و خبیر این سرزمین می باشد تا نگذارند جوانان این کشور به مسیر تباهی سوق داده شوند. از سوی هم وظیفه سردمداران قدرت است که در این زمینه احساس مسوولیت نموده تا از اعتیاد و فروش مواد مخدر در بازارهای افغانستان جلوگیری نمایند.

و همچنان آیه مبارکه ((یا یها الذین امنو انما الخمر و المیسر و الانصاب والا زلم رجس من عمل الشیطان فاجتنبو لعلکم تفلحون .انما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العدوته  و البغضاء فی الخمر و یصدکم عن ذکر لله  وعن الصلوة فهل انتم منتهون ))سوره المایده آیه 90 الی 91  .ترجمه : ای مومنان شراب , قمار , سنگ های نصب شده برای پرستش و بخت آزمایی بوسلیه تیر ها پلید است از کردار شیطان بنابر این از آن دوری کنید با باشد که رستگار شوید بیگمان شیطان می خواهد تا به وسیله شراب و قمار دشمنی و نفرت را میان شما ایجاد کند و شما را از ذکر خداوند و نماز بازدارد . پس آیا شما از این اعمال ناشایسته اجتناب نمی کنید.

منابع و ماخذ

1-القرآن الکریم.

2- الطیاره، عبدالله بن محمد بن احمد.( 1382). مواد مخدر در فقه اسلام. چاپ دوم .تهران: انتشارات فردوسی.

3 – سایت انترنیتی                                          Wikirahnama.Com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *