اجتماعی

۱۱ مورد از خواص زردآلو برای سلامتی

زردآلو میوه ای پرخاصیت، نرم، گوشتی و زرد رنگ از خانواده گل سرخ است که در اوایل تابستان میرسد و معمولاً به آن زردآلوی تابستانی طلایی نیز میگویند. این میوه بومی چین است، اما در اوایل قرن اول پس از میلاد، به سایر نقاط آسیا و اروپا معرفی شد.

داکتر گلرحمن طاهری
زردآلو میوه ای پرخاصیت، نرم، گوشتی و زرد رنگ از خانواده گل سرخ است که در اوایل تابستان میرسد و معمولاً به آن زردآلوی تابستانی طلایی نیز میگویند. این میوه بومی چین است، اما در اوایل قرن اول پس از میلاد، به سایر نقاط آسیا و اروپا معرفی شد.
۱۱ مورد از خواص زردآلو برای بدن
زرد آلو؛ مانند: سایر میوه‌ها سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم است. سایر مواد مغذی موجود در زرد آلو، خطر ابتلا به سرطان معده را تا ۴۷ درصد کاهش میدهند. در ادامه به مهمترین فواید زردآلو اشاره میکنیم:
۱- رفع ناراحتی‌های چشمی
بتاکاروتن و ویتامین A موجود در زرد آلو، خطر ابتلا به اختلالات چشمی و بیماری‌هایی که میتوانند باعث کاهش بینایی شوند را کاهش می‌دهند. همچنین وجود زآگزانتین در زرد آلو از دژنراسیون ماکولا در سالمندان جلوگیری میکند.
۲- بهود عملکرد قلب
زرد آلو مانند بسیاری از میوه‎های دیگر حاوی ویتامین C، پتاسیم و فیبر است که به حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی کمک میکند و از مشکلاتی؛ مانند: حملات قلبی و سکته جلوگیری مینماید. ویتامین C از قلب در برابر رادیکالهای آزاد محافظت میکند. پتاسیم همچنین فشار خون را کاهش میدهد. فیبر موجود در زرد آلو، کلسترول اضافی دیواره رگهای خونی را کاهش خواهد داد. همه این مواد باعث سلامت قلب و بهبود عملکرد بدن میشوند.
۳- خواص زرد آلو برای کم خونی
خواص زرد آلو در درمان کم خونی متأثر از میزان بالای آهن این میوه است. کم خونی اساساً یک فقر آهن است و میتواند منجر به ضعف عمومی، خستگی، سبکی سر و عملکرد ضعیف متابولیک شود. بدون گلبولهای قرمز، بدن نمیتواند اکسیجن مورد نیاز خود را دریافت کند.
حتما بخوانید: علائم کم خونی در خانمها
۴- تقویت سلامت استخوان
زرد آلو حاوی مواد ارزشمندی؛ مانند: کلسیم، فسفر، منیگنیزیم آهن و مس است. این مواد برای سلامت و رشد استخوانها ضروری هستند. بنابراین، خوردن این میوه خوشمزه باعث میشود که استخوانهای سالمی داشته باشید و از پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری کنید.
۵- خواص زردآلو برای پوست
ویتامینهای C و A موجود در زرد آلو به عنوان مرطوب کننده‎های طبیعی پوست شناخته میشوند که میتوان آن را روی دستها و صورت اعمال کرد. روغن هسته زرد آلو به دلیل منبع بالای اسیدهای چرب و ویتامین A برای آبرسانی به پوست نیز عالی است. بنابراین میتوان از این میوه به عنوان مرطوب کننده برای درمان پوست استفاده کرد.
۶- خواص زردآلو برای مو
از عصاره روغن زردآلو در بسیاری از محصولات زیبایی مربوط به پوست و مو استفاده میشود. از اسکرابها و ماسکها گرفته تا لوسیونها و کرمهای مختلف، صنعت زیبایی مدتهاست که بر خواص زردآلود روی وسایل آرایشی تأکید دارد. این میوه میتواند برای موهای شما بسیار مفید باشد. برای مثال روغن به دست آمده از هسته زردآلو بهترین در مان برای رفع خشکی موهای شما خواهد بود.
روغن زردآلو حاوی اسیدهای چرب امگا ۹ و البته اسید اولئیک است. این چربیهای مفید میتوانند باعث بازیابی رطوبت از دست رفته در موها شوند و البته طراوت و نرمی مو را به دنبال داشته باشند. بعد از استفاده مداوم از روغن هسته زردآلو، شاهد نرمی در مو و پوست سر خواهید بود. بنابراین به مرور از شر شوره سر خلاص خواهید شد. به همین دلیل اگر موهایی مکدر دارید، موهای شما به دلیل خشکی زیاد دچار موخوره شده اند یا پوست سر شما به دلیل خشکی دچار پوسته میشود، روغن زردآلو میتواند بهترین راه درمان برای شما باشد.
البته این موارد تنها خواص زردآلو در تقویت موها نخواهند بود. وجود اسید چرب معروف در این میوه یعنی همان اسید لینولئیک با مرطوب نگه داشتن مداوم مو و پوست سر باعث تحریک رشد موها میشود. بنابراین در عین اینکه میتواند با هیدراته نگه داشتن موها از ریزش آنها جلوگیری کند، میتواند در بلند شدن موهای شما طی مدت زمان کوتاه تری نیز مؤثر باشد. البته طبق گفته متخصصان پوست و مو این روغن همچنین به دلیل ترکیبات ویتامین موجود در خود میتواند التهاب پوست سر را کاهش دهد. به گونه ای که با نفوذ به لایههای بیرونی پوست سر ملتهب، به تسکین آن کمک میکند.
۷- کمک به کاهش وزن
خواص زرد آلو نشان میدهد این میوه کم کالری و پر فیبر است که به احساس سیری و عملکرد بهتر معده کمک میکند. ۴۰ گرم زرد آلو، حاوی ۱۰ گرم فیبر است. فیبر به آرامی توسط بدن هضم میشود و بنابراین از پرخوری جلوگیری میکند و باعث کاهش وزن خواهد شد.
زردآلو میتواند بخش خوبی از هر برنامه کاهش وزن و رژیم غذایی باشد. بنابراین، اگر میخواهید با یک رژیم غذایی سالم وزن کم کنید، باید زرد آلو را در سبد غذاییتان قرار دهید. خوردن روزانه چند عدد از این میوههای خوشمزه، مواد مغذی ضروری را برای بدن شما فراهم میکنند.
۸- کمک به درمان یبوست
مصرف زرد آلو باعث هضم غذا و جلوگیری از یبوست میشود. زرد آلو سرشار از پکتین و سلولز است که به عنوان یک ملین طبیعی عمل کرده و با افزایش حرکات روده، مدفوع را نرم میکند. زرد آلو همچنین مقدار فیبر غذایی را افزایش میدهند و حرکت مواد زائد را از طریق روده بزرگ تسریع میکنند.
یکی از خواص زرد آلو، کاهش حرکات روده است. زردآلو یک درمان طبیعی برای یبوست است. یبوست یکی از شایعترین مشکلات گوارشی است که هر فردی را درگیر میکند. با این حال، به طور کلی برای رفع یبوست نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. خوردن چند زردآلو ممکن است تمام چیزی باشد که نیاز دارید.
۹- خواص زردآلو در بارداری
همانطور که قبلا ذکر شد، زرد آلو حاوی مواد مغذی بسیاری برای سلامت انسان، به ویژه در زنان باردار است. زردآلو میتواند باعث رشد سیستم عصبی جنین شود و از زایمان زودرس جلوگیری کند. زردآلو حاوی آهن است که میتواند به بهبود سلامت خون و جلوگیری از کم خونی در زنان باردار کمک نماید.
حجم خون زنان در دوران بارداری، ۵۰ درصد افزایش مییابد. این بدان معناست که او در رژیم غذایی خود به آهن بیشتری نیاز دارد. بارداری و شیردهی ممکن است باعث تغییرات متابولیک در بدن شوند.
فعالیت بدنی کم یا رژیم غذایی نامتعادل، اغلب میتوانند منجر به یبوست شوند. نوشیدن آب کافی و خوردن غذاهای غنی از فیبر مانند زرد آلو میتواند مشکلات گوارشی را کاهش دهد. بسیاری از زنان باردار در دوران بارداری، کم خونی و سایر مشکلات سلامتی را تجربه میکنند. مصرف زردآلو میتواند به رفع چنین مشکلاتی کمک کند.
۱۰- بهبود مشکلات کبد (جگر)
مطالعات نشان میدهند که خواص زرد آلو، در درمان و پیشگیری از برخی بیماریهای کبدی مؤثر است مانند بیماری کبد (جگر) چرب (FLD) با افزایش فعالیت کبد. اثرات زردآلو، در دفع سریعتر مواد زاید از بدن به عملکرد سمزدایی کبد کمک میکنند. زرد آلو سیاه نیز از میوههای زردآلوست. تنها تفاوت زردآلو معمولی در نوع فرآیند تولید آن است.
زردآلو زرد را معمولاً در دستگاههای صنعتی و در مجاورت دی اکسید گوگرد (برای حفظ بافت و رنگ طلاییشان) میکنند. اما زردآلوی سیاه در نور مستقیم خورشید در مدت زمان طولانیتری قرار میگیرد. طبق مطالعات، نور مستقیم خورشید بر کیفیت و خواص زردآلو تأثیر منفی ندارد. خواص زرد آلو و مواد مغذی آن (مانند ویتامینهای محلول در آب)، در نوع سیاه میوه بهتر حفظ میشود. به طور کلی، زردآلوی سیاه و معمولی از نظر خواص و فواید سلامتی مشابه هستند.
نکته: مضرات مصرف زردآلو تنها در مصرف زیاد آن که ممکن است باعث نفخ، دیر هضم بودن و تشدید سنگ کلیه (گرده) است.
۱۱- خاصیت زردآلو در آب رسانی بدن
زردآلو یک میوه با جثۀ کوچک است، اما هم از نظر طعم بی نظیر است و هم خواص فوق العاده ای دارد. این میوه زرد و نارنجی علاوه بر انواع ویتامینها و مواد معدنی موجود در خود، میزان آب قابل توجهی نیز دارد. محتوای بالای آب موجود در آن نه تنها میتواند تا حدودی عطش شما را در روزهای گرم تابستان مهار کند، بلکه در بهبود کیفیت پوست نیز تأثیرات زیادی دارد. این میوه بر خلاف ظاهرش بسیار آبرسان است و مانند بیشتر میوهها میتواند به تنظیم دمای بدن، تنظیم فشار خون و بهبود درد مفاصل کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *