اجتماعی

به مناسبت روز مطبوعات؛ مطبوعات کشور باید صدای قوی برای منافع ملی باشد

13 ثورمصادف به3 می روز جهانی مطبوعات است.مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۰ دسامبر ۱۹۹۳ میلادی در چهل و هشتمین اجلاس خود طی مصوبه روز سوم ماه می هر سال را به‌عنوان «روز جهانی آزادی مطبوعات» اعلام کرد.

ضرابی
13 ثورمصادف به3 می روز جهانی مطبوعات است.مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۰ دسامبر ۱۹۹۳ میلادی در چهل و هشتمین اجلاس خود طی مصوبه روز سوم ماه می هر سال را به‌عنوان «روز جهانی آزادی مطبوعات» اعلام کرد.
یونسکو همچنان روز سوم ماه می را «روز جهانی آزادی مطبوعات» نامیده، این روز به یاد سالروز انتشار (اعلامیه ویندهوک (دربارهٔ ارتقای وضعیت نشریه‌های مستقل و فراگیر افریقایی انتخاب شد. این اعلامیه در سوم ماه می ۱۹۹۱ میلادی، در همایشی که به همین منظور توسط یونسکو و سازمان ملل در شهر ویندهوک پایتخت نامیبیا برگزار گردید، به تصویب رسید.
هدف سازمان ملل از این نامگذاری این بود که بر اهمیت آزادی مطبوعات در رشد جوامع بشری تأکید کند و وظایف دولت‌ها را در رعایت اصل ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن‌ها یادآوری کند.بر پایه این اصل، همگان حق آزادی عقیده و بیان رت دارند:
«هر انسانی حق به آزادی عقیده و بیان دارد و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده‌ بدون نگران از مداخله و مزاحمت، و حق جست‌و‌جو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه‌ای، بدون ملاحظات مرزی است.»
آزادی بیان و آزادی مطبوعات دو عامل حیاتی در جهان است.امروزه ، مطبوعات در زمینه ی مسائل تحلیلی، سرعت در اطلاع رسانی ، حركت و پیش بینی برخی از وقایع و رویدادها و ارایه آگاهی های لازم به جامعه، برای بالابردن آگاهی مردم نسبت به واقعیات اجتماعی،نقش بسزایی دارند.
میزان فرهنگ وتمدن کشورها به کیفیت رسانه های آنها سنجیده می شود.ارتقای سطح دانش وعلاقمندی مردم به فرهنگ مطالعه، ارتباط مستقیم به رسانه ها دارد. مطبوعات آزاد وجدان وشرف هرکشوراست ومردم هرکشوررا برروحیه انسانی واحترام به کرامت های بشری تربیت مینماید.
رسانه های گروهی افغانستان باید صدای قوی ومحکم برای منافع ملی ماباشد ودر دفاع ازمنافع ملی مطبوعات باید قدرت وتوانایی را درمبارزه بادشمنان منافع ملی ماداشته باشد.منافع ملی کشورها بیشتر ازهمه در جنگ های خبری صدمه می بیند.
رسانه ها بازوی مهم نظام در این سال های بوده و در بسیاری مواقع دولت را از تنگناهای خطرناک عبور داده و افکار عمومی را به نفع امنیت و ثبات دایمی در کشور سوق داده است. به این خاطر توجه و حمایت از رسانه ها در واقع حمایت از آزادی، امنیت، ثبات و پایداری کشور است.
رشد و فعالیت رسانه ها مرهون ازخود گذشتگی ها و جانفشانی های خبرنگارانی است که با وجود مشکلات زیاد، ستون پایه های رسانه ها و مطبوعات کشور را سرپا نگه داشته اند. بنابراین دولت، نهادهای رسانه ای و اقشار مختلف مردم باید از این قشر زحمت کش و فداکار حمایت کنند و زحمات و تلاش های آنان را قدر نهند. بیایید با رعایت حقوق خبرنگاران و ایجاد تسهیلات برای رسانه ها روز جهانی مطبوعات را گرامی بداریم.
افغانستان در جمله 159 کشوری است که پروتوکول 1737 شورای امنیت سازمان ملل متحد ، پروتوکول 1177،اعلامیه 79 وپروتوکول یک ژنیو را در مورد مصونیت ژور نا لیستان وامنیت آن امضأ کرده است .
ژور نالیستان به حمایت جامعه نیاز دارند تا موانع راپور های دقیق را برطرف سازند. علاوناً تعهدات جهت توسعه دادن شفافیت وجوابگویی در ادارات عامه باید به توسعه قانون حمایه گردد تا اطلاعات مورد علاقه مردم را به طور مکمل بدسترس شان قرار دهد.
اما نکته مهم واساسی این است که آزادی بیان نباید ابزاری باشد برای هنجار شکنی وزیرپا کردن ارزش های دینی وملی مردم افغانستان، بنا براین هرحرکتی که به منظور قانون مندسازی رسانه های اجتماعی والبته باحرمت به آزادی بیان مورد توجه قرار گیرد می تواند به ثبات وپایداری نظام و ارزشی جامعه کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *