افغانستان

شکایت باشندگان فاریاب از نبود خدمات در شفاخانۀ ولایتی

شماری از باشندگان ولایت فاریاب از نبود دوا و نحوه ارائه خدمات صحی در شفاخانه ولایتی در شهرمیمنه، شکایت دارند. به گفتۀ آنان به علت نبود ادویه در این شفاخانه، به مریضان به‌گونۀ درست رسید‌گی صورت نمی‌گیرد.

شماری از باشندگان ولایت فاریاب از نبود دوا و نحوه ارائه خدمات صحی در شفاخانه ولایتی در شهرمیمنه، شکایت دارند. به گفتۀ آنان به علت نبود ادویه در این شفاخانه، به مریضان به‌گونۀ درست رسید‌گی صورت نمی‌گیرد.
شماری از مراجعین و مریض‌داران از نبود ادویه مورد ضرورت و عدم ارائه خدمات مناسب برای مریضان داخل بستر در شفاخانه ولایتی فاریاب، شکایت دارند.
آنان برعلاوه نبود ادویه از کمبود تجهیزات طبی و داکتران مسلکی در این شفاخانه نیز شکایت داشته و می‌گویند از سال‌ها است که به این مشکل توجه صورت نگرفته است.
عبدالعلی، باشنده ولسوالی قیصار و یکی از مراجعین این شفاخانه می‌گوید که به دلیل نبود ادویه و تجهیزات طبی در این شفاخانه، وی مجبور شده است که ادویه‌ مورد ضرورت مریض خود را از بازار تهیه و برخی آزمایش‌های طبی را نیز در بیرون از شفاخانه انجام بدهد.
“داکتران مریضان را درست معاینه نمی‌کنند، دوا نمی‌دهند، هرچه دوا لازم باشد از بیرون می‌خریم. کسانی به این شفاخانه مراجعه می‌کنند که پول ندارند و مشکلات اقتصادی دارند. خواست ما این است که به مریضان توجه شود و دوای مورد ضرورت شان داده شود.”
درعین حال زهره، یکی دیگر از مراجعین این شفاخانه نیز با ابراز نگرانی از نبود ادویه مورد ضرورت و عدم ارائه خدمات مناسب صحی به مراجعین، چنین می‌گوید:”برخورد مناسب با مریضان ندارند. دوا از شفاخانه نمی‌دهند. مردم پول ندارند که به این شفاخانه می‌آیند. باید شفاخانه دوا بدهد. ما مجبور هستیم از بیرون دوا بخریم.”
این شهروندان از مسئولان صحی محلی و مرکزی می‌خواهند که در این زمینه توجه جدی داشته باشند.
با این حال داکتر ظاهرشاه جهادمل، سرپرست صحت عامه ولایت فاریاب با تایید مشکلات مراجعین شفاخانه ولایتی فاریاب، به کلید می‌گوید که برای یک تعداد مراجعین و بیماران از شفاخانه دوا داده می‌شود، اما بعضی از دواهایی که در شفاخانه موجود نباشد، مراجعین آنرا از بازار خریداری می‌کنند.
“شفاخانه‌ 300 بستر، اما امکانات آن 100 بستر می‌باشد. بزرگان برای ما وعده دادند که این مشکل را پیگیری می‌کنیم و کوشش می‌کنیم تا مشکلات مریضان ما هم در مرکز و هم در ولسوالی‌ها رفع گردد.”
سرپرست ریاست صحت این ولایت همچنان می‌‌افزاید که مشکل این شفاخانه با وزارت صحت عامه شریک شده و تقاضا شده است که امکانات و تشکیلات 300 بستر به این شفاخانه داده شود تا مشکلات مردم از این ناحیه مرفوع گردد.
این درحالی است که نه تنها از نبود دوا و خدمات صحی در شفاخانه ولایتی فاریاب شکایت‌ها افزایش یافته است، بلکه باشندگان ولسوالی‌ها نیز از نبود ادویه کافی برای مریضان شان و کمبود داکتران مسلکی در مناطق شان شکایت دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *