صحت

واکسین و عقامت؛ باورهای نادرست

کرونا تقریباً در همه کشورهای جهان شیوع پیدا کرد و برای پیشگیری از آن، شماری از کشورها با کمک سازمان‌های صحی بین‌المللی واکسین تولید کردند. اما در مورد این واکسین باورهای نادرست در میان مردم به وجود آمده است. برخی از افراد با دریافت این واکسین مخالف‌اند، زیرا آنان باور دارند که واکسین کرونا سبب عقامت در زنان خواهد شد. علاوه بر این برخی از مردان نیز معتقد اند که این واکسین قدرت جنسی را از بین می‌برد. بااین همه، سازمان صحی جهان اطمینان می‌دهد که واکسین کرونا چنین پیامدهایی نداشته و افراد بالای هجده سال می‌توانند بدون ترس خود را واکسین کنند.

مسرور تابش
کرونا تقریباً در همه کشورهای جهان شیوع پیدا کرد و برای پیشگیری از آن، شماری از کشورها با کمک سازمان‌های صحی بین‌المللی واکسین تولید کردند. اما در مورد این واکسین باورهای نادرست در میان مردم به وجود آمده است. برخی از افراد با دریافت این واکسین مخالف‌اند، زیرا آنان باور دارند که واکسین کرونا سبب عقامت در زنان خواهد شد. علاوه بر این برخی از مردان نیز معتقد اند که این واکسین قدرت جنسی را از بین می‌برد. بااین همه، سازمان صحی جهان اطمینان می‌دهد که واکسین کرونا چنین پیامدهایی نداشته و افراد بالای هجده سال می‌توانند بدون ترس خود را واکسین کنند.
اندکی پس از آنکه ویروس کرونا درکشور چین شیوع پیدا کرد، نخستین مورد مثبت آن به تاریخ پنجم ماه حوت سال 1398 در ولایت هرات به ثبت رسید و سپس در سایر ولایات نیز واقعات مثبت آن گزارش شد.
شیوع این ویروس ترسناک نگران کننده بود و جان افراد زیادی را گرفت، اما بشر دست روی دست نگذاشته و به دنبال چارۀ برای مهار این ویروس برآمد.
شماری از کشورها چندین نوع واکسین را برای مهار این ویروس ساختند و پس از تایید سازمان صحی جهان، مجوز تطبیق دریافت کردند، اما شایعات نادرستی نیز در مورد این واکسین‌ها منتشر شده که سبب خودداری مردم از تطبیق آن شده‌است.
باورهای نادرست و شایعات در مورد واکسین کرونا باعث شده است که برخی افراد هنوز تمایلی به دریافت این واکسین نداشته باشند، اما با این وجود افراد زیادی این واکسین را دریافت کردند.
براساس معلومات وزارت صحت عامه، در سراسر کشور حدود 12 میلیون نفر واکسین کرونا شده‌اند و کمپاین این واکسیناسیون در 17 ولایت کشور ادامه دارد.
شایعات و باورها
ثنا باشنده خوست، می‌گوید که خودش را در برابر ویروس کرونا واکسین نکرده، زیرا می‌ترسید که عقیم نشود. ولی وقتی وی در مورد واکسین کرونا اطمینان دریافت کرده، این واکسین را تطبیق کرده است.
“بعضی‌ها می‌گفتند که واکسین کرونا ضررهای زیادی دارد و توطئه خارجی هاست که این ویروس را به افغان‌ها منتقل کنند. من داستان عقامت زنان را شنیدم و نگران آینده‌ام بودم. در دلم می‌ترسیدم که اگر این واکسین را دریافت کنم، با مشکلاتی مواجه نشوم.”
حنا که باشنده خوست است، می‌گوید که اعضای خانواده‌اش از کرونا می‌ترسیدند، اما با این حال به دلیل شایعات نتوانسته واکسین کنند و احساس می‌کنند که ضرر دارد.
وی می‌گوید:”وقتی درمورد واکسین کرونا شنیدم، بسیار ترسیدم و آنرا تطبیق نکردم، اما بعد از گذشت زمان، مردم به من اطمینان دادند که مشکلی ایجاد نمی‌شود. سپس خانواده‌ام را هم تشویق کردم؛ چون، آن‌ها هم پیش از آن قبول نداشتند. ما واکسین شدیم و پس از آن در مورد مزایای آن پی بردیم.”
ایوب، یکی دیگر از باشند‌گان ولایت خوست می‌گوید، شایعاتی وجود دارد که ویروس کرونا نیروی جنسی را ضعیف می‌کند و کسی که واکسین شده، دو سال بعد از دریافت واکسین می‌میرد.
این شایعات به من هم رسید و بیشتر از مرض از واکسین آن ترسیدم. من خودم واکسین نکردم و هنوز هم نکرده‌ام. حالا مشخص شده که ضرر آن به اندازۀ که شایعات وجود دارد، نیست و کسانی که واکسین شده‌اند، آسیبی ندیده‌اند.”
درعین حال یک خانم واکسیناتور کرونا که نمی‌خواهد نامش فاش شود، می‌گوید در حین کمپاین واکسیناسیون برخی از زنان به او گفته‌اند که اگر واکسین دریافت کنند، اولاد به دنیا نخواهند آورد و خون شان خشک خواهد شد.
“مراجعین نزد من می‌آیند و من به آن‌ها می‌گویم که واکسین کنند. اما آن‌ها می گویند که ما خود را واکسین نمی‌کنیم، زیرا این واکسین جان آدم را می‌گیرد، در برخی موارد باعث لخته شدن خون می‌شود و خطرات زیادی دارد. سپس من آن‌ها را متقاعد می‌کنم که به حرف‌های مردم گوش ندهند؛ چون واکسین فواید خودش را دارد.”
ادامه شایعات
براساس تحقیقاتی که در میان افراد مختلف در خوست انجام شده، برخی از مردم در مورد مسایل صحی به نظریات و شایعات توجه کرده و از تطبیق واکسین خوداری می‌کنند.
یکی از کسانی که به دلیل شایعات از دریافت واکسین خود داری کرده، نازنین است. وی نظرش را در این مورد چنین بیان می‌کند:”دختران زیادی را دیده‌ام که از ویروس کرونا می‌ترسند، اما واکسین نمی زنند. آنها معتقدند که اگر واکسین بزنند ممکن است مریض شوند و بعد از ازدواج فرزندی به دنیا نیاورند.”
نظیفه یکی دیگر از این افراد می‌گوید:”آنهایی که اولاد کمتر دارند، از ترس عقامت خود شان را واکسین نمی‌کنند. زن مامایم از آن جمله افراد است که از ویروس کرونا می‌ترسد، اما واکسین نمی‌کند.”
همچنان هارون، یکی دیگر از باشنده‌های ولایت خوست نظر خود را این گونه بیان می‌کند:”گفته می‌شود که واکسین کرونا باعث ضعف جنسی می‌شود و کسی که واکسین کند اولاد دار نمی‌شود.”
خیرالله، یکی دیگر از باشنده‌های خوست در مورد واکسین کرونا چنین می‌گوید:”دفعه قبل واکسین کرونا را زدم، اما این بار این واکسین را تطبیق نکردم. من از حرف مردم می‌ترسم، زیرا آن‌ها معتقداند که واکسین کرونا آدم را می‌کشد و یا هم عقیم می‌سازد.”
نظر مسئولان صحی چیست؟
با وجود باورها و شایعات نادرست در جامعه، مسئولان صحی در ولایت خوست بر تطبیق واکسین کرونا تاکید دارند، آنان می‌گویند که تاکنون حدود ۵۱۰ هزار و ۸۱۴ تن در تمام ولسوالی‌های این ولایت در برابر ویروس کرونا واکسین شده‌اند.
داکتر زاهد امیری، مسئول معافیت کتلوی در ولایت خوست می‌گوید که شایعات در مورد ویروس کرونا دروغ است و این واکسین توسط سازمان صحی جهان تایید شده است.
“واکسین کرونا برای از بین بردن بیماری کرونا بسیار ضروری است، زیرا واکسین کرونا ازسوی سازمان صحی جهان و وزارت صحت عامه تایید شده است و این واکسین در همه جا تطبیق می‌شود.”
امیری می‌افزاید که اگر شخصی مبتلا به بیماری‌های مزمن، مانند: دیابت، فشار خون، مشکلات تنفسی یا تنگی نفس باشد ویا سن اش بالای 18 سال باشد، باید واکسین کرونا دریافت کند، زیرا این واکسین برای چنین افراد بسیار مهم و ضروری است.
گفتنی است که اخیرا در افغانستان نظر مردم در مورد واکسین کرونا تاحدودی مثبت شده است، چنانچه به‌گفتۀ مسئولان صحی، ممکن است در کمپاین بعدی کرونا افراد بیشتری واکسین کرونا را دریافت کنند. در همین حال، مسئولان در وزارت صحت عامه می‌گویند که از اولین مورد ابتلا به کرونا، بیش از ۱۸۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و حدود ۸ هزار نفر هم جان‌های شان را ازدست داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *