افغانستان

وضعیت کتا‌ب‌فروشان و فرهنگ مطالعه‌ درهرات

شماری از کتابفروشان در ولایت هرات از نبود بازار مناسب بی‌علاقگی مردم به خریدن کتاب شاکی استند.

شماری از کتابفروشان در ولایت هرات از نبود بازار مناسب بی‌علاقگی مردم به خریدن کتاب شاکی استند. از سوی دیگر شماری از شهروندان نداشتن انگیزه و اقتصاد ضعیف را از دلایل بی‌علاقگی مردم به کتاب دانسته و می‌گویند که با افزایش بیکاری، خرید کتاب برای مردم در اولویت نیست.
بازار کتاب و مطالعه در هرات رنگ و بوی گذشته اش را ندارد. شماری از کتابفروشان در این شهر می‌گویند که درگذشته به مناسبت‌های گوناگون به ویژه با فرارسیدن روزجهانی کتاب، در این شهر برنامه‌های متعددی در زمینۀ ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی رویدست گرفته می‌شد.
اما امسال در بیست وسوم اپریل که برابر است با روز جهانی کتاب، هیچ برنامه‌ای در زمینه ترویج کتاب خوانی وجود نداشت و بازار کتابفروشان نیز تعریفی نداشت.
عبدالله مؤمنی، مسئول انتشارات مؤمنی در هرات می‌گوید که بازارکتاب در این ولایت از رونق افتاده است.
متاسفانه وضعیت بازار کتاب خوب نیست. امیدواریم که بعد از این با توجه به فرصت‌های مردم، به‌خصوص برای خانم‌ها که فرصت بیشتری برای مطالعه دارند، توجه بیشتری به کتاب‌خوانی صورت گیرد.”
با وجودی که کتابفروشان روی بی‌کاری زنان حساب باز کرده‌اند و از آنان می‌خواهند که اوقات بی‌کاری شان را با مطالعه پر کنند، اما در مقابل شماری از زنان می‌گویند که به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی خریدن کتاب در اولویت زندگی آنان نیست.
فرشته عظیمی، یکی از شهروندان می‌گوید:”علاوه‌ بر اینکه که مردم اقتصاد لازم را برای خریدن کتاب ندارند، انگیزۀ خواندن کتاب هم بین مردم از بین رفته است.”
درعین حال شراره یوسفی، یک تن دیگر از شهروندان می‌گوید:”فکر می‌کنم که کتاب‌خواندن فعلا بازار خوبی ندارد، با آنهم تعدادی از دختران هنوز کتاب می‌خوانند، اما به‌طور کلی کتاب خوانی مانند سابق نیست، چون مردم اقتصاد خوبی ندارند و خریدن کتاب در اولویت‌ زندگی آنان قرار ندارد.”
بااین وجود خاطره جامی که یک محصل پوهنتون است، به هدف افزایش انگیزۀ مطالعه در میان مردم، اقدام به راه‌اندازی یک دکان کتاب‌فروشی کرده است.
وی می‌گوید که هدف‌اش از ایجاد این کتابفروشی، ترویج فرهنگ مطالعه درمیان مردم است و روزانه حدود پنجاه کتاب را به شکل آنلاین و حضوری به‌فروش می‌رساند.
تلاش داریم فرهنگ کتاب‌خوانی را بیشتر ترویج کنیم تا دختران بیشتر کتاب بخوانند. پیام من برای آنهایی که کتاب نمی‌خوانند، این است که با مطاله و کتاب‌خوانی می‌توان تغییرات در جامعه پدید آورد.”
این درحالی ا‌ست که ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات همواره بر ترویج فرهنگ کتابخوانی تاکید کرده است. اما کتاب‌فروشان از نبود بازار مناسب برای فروش کتاب شاکی بوده و می‌گویند که عواید چندانی از فروش کتاب بدست نیاورده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *