اسلامی

اسبابی که جلب محبت الله (ج) را به دنبال دارد

ده سببی که جلب محبت الله تعالی را به دنبال داردو انسان را به خوشبختی و رضایت الله متعال می رساند.

مدثر
ده سببی که جلب محبت الله تعالی را به دنبال داردو انسان را به خوشبختی و رضایت الله متعال می رساند.
ابن قیم رحمه الله در مدارج السالکین می‌گوید: این بخش در بیان اسباب ده‌گانه‌ای است که محبت الله تعالی را جلب می‌کند و موجب آن می‌باشد که عبارت اند از:
-1 خواندن قرآن کریم با تدبر، فهم معانی و منظور و مراد از آن.‌ مانند تدبر در کتابی که انسان آن‌را حفظ و تشریح می‌کند تا مراد و منظور صاحب کتاب را از آن درک نماید.
-2 تقرب جستن به الله تعالی با نوافل بعد از اجرای فرایض؛ این مهم بنده را از درجۀ محبت به محبوبیت می‌رندسا.
-3 ذکر الله تعالی در هر حالت، با زبان، قلب و عمل و حال؛ بهره و نصیب بنده از محبت خداوند متعال به اندازه‌ی بهره‌ی وی از این ذکر می‌باشد.
-3 ترجیح دادن آنچه خداوند متعال دوست دارد بر چیزهایی که انسان دوست دارد به هنگام غلبه‌ی هوی و هوس؛ و اوج گرفتن به سوی آنچه الله متعال دوست دارد هرچند دشوار باشد.
5- مطالعه‌ و بررسی قلبی اسماء ، صفات و شناخت آنها و سیر قلب در بوستان این معرفت و مبادی آن؛ بنابراین هرکس الله متعال را با اسماء ، صفات و افعالش بشناسد، قطعا او را دوست می‌دارد.
-6 مشاهده‌ی نیکی ، احسان ونعمت‌های ظاهری و باطنی خداوند چرا که اینها دعوت کننده به سوی محبت ذات باری تعالی می‌باشند.
-7 از بهترین اسباب جلب محبت الهی، انکسار و شکسته شدن کامل و سراپای قلب در محضر الله تعالی می‌باشد؛ امری که کلمات و عبارات را یارای وصف و تعبیر آن نیست.
-8 خلوت نمودن با الله تعالی در وقت نزولش برای مناجات با او و تلاوت کلامش؛ و حاضر شدن در برابر الله تعالی با حضورقلب و رعایت آداب عبودیت و بالاخره پایان دادن به این خلوت با استغفار و توبه.
-9 همنشینی با دوستداران راستگو و صادق الهی و بهره بردن از سخنان خوب و مفید آنها، چنانکه از میوه‌ها بهترین‌شان را انتخاب می‌نماییم. و سخن نگفتن مگر زمانی که مصلحت سخن گفتن را ترجیح دادی و دانستی که در آن برای تو و دیگران منفعتی نهفته است.
-10 دوری جستن از هر سببی که بین الله تعالی و قلب بنده حایل می‌گردد. محبان با این اسباب ده‌گانه به منازل محبت دست یافته و با حبیب خود ارتباط برقرار می‌کنند و در زمره محبان الهی قرار می‌گیرند؛ و اساس همه اینها دو چیز است:
١- آماده ساختن روح برای این شأن.
٢- بازکردن چشم بصیرت.
پس چه خوب است که در همه امورات زندگی، الله متعال را حاضر و ناظر اعمال خود دانسته در پی اسبابی باشیم که سبب جلب رضایت پروردگار گشته و هیچ گاهی از ذکر و یاد آن ذات منان غافل نباشیم تا باشد که در هر دو سرای دنیا و عقبا پیروزی بزرگی نصیب مان گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *