اعتکاف
تخلیص حسین تاجی گله داری
اعتکاف در لغت به معنی ماندن و درنگ کردن است و در اصطلاع شرع یعنی، ماندن و نشستن در مسجد همراه با قصد و نیت به خداوند«ج».
اعتکاف به دو گونه است :
1 – اعتکاف واجب،آن که شخصی با نظرکردن برخودش واجب گرداند .
2 – اعتکاف سنت ، یعنی شخص مسلمان به خاطر تقرب به خداوند«ج» و پیروی از رسول اکرم «ص » در مسجد اعتکاف می نشیند، به خصوص در ده روز آخرماه مبارک رمضان که در آن تأکید بیشتری شده است .
قرآن کریم و سنت پیامبر «ص»و همچنین اجماع برمشروعیت آن دلالت می کند .
قرآن کریم می فرماید : ترجمه «هنگامی که در مساجد به اعتکاف نشسته اید با همسران تان آمیزش نکنید »
حضرت ام المومنین عایشه« رض» می فرماید : « رسول الله« ص »
همیشه ده روز آخرماه رمضان به اعتکاف می پرادخت تا این که از جهان رحلت کرد پس همسرانش بعد از وی به اعتکاف نشستند»
اما م نووی «رض »می فرماید : مسلمانان بر استحباب اعتکاف اجماع دارند، به خصوص در ده روز آخر ماه رمضان که تأکید بیشترشده است .
ارکان اعتکاف
1- نیت 2- ماندن در مسجد :
شروط اعتکاف کننده:
1 – مسلمان باشد ، پس اعتکاف کافر درست نیست :
-2عاقل و ممیز باشد، اعتکاف شخص دیوانه و بچه غیر ممیز صحیح نیست .
-3 پاکی از جنابت .
-4 پاکی از حیض و نفاس ( برای خانم ها)و اعتکاف آن ها باید با اجازه و رضایت همسران شان باشد.
-5ماندن در مسجد، افضل و بهتر اینست که مسجد جامع باشد .
آداب اعتکاف :
– خود را به نماز، ذکر ، دعا ، استغفار و تلاوت قرآن کریم ودرود بر پیامبر «ص» مشغول نماید.
– از سخنان بیهوده اجتناب کند و زبان خویش را جز به خوبی نگشاید.
– در غیر رمضان برای معتکف مستحب است که روزه باشد .
-در مسجد جامع باشد، تا این که برای شرکت در نماز جمعه از مسجد بیرون نشود. حضرت ام المئومنین عایشه« رض »می فرماید : شخص معتکف نباید به عیادت بیمار برود و نه در تشیع جنازه شرکت کند و نه زنی را لمس کند و نه همخوابی کندو از مسجد بجز برای کار ضروری و قضای حاجت بیرون نشود و اعتکاف بدون روزه درست نیست، اعتکاف جز در مسجد جامع صحیح نیست .
آنچه اعتکاف را باطل می کند :
-1 بیرون شدن بدون عذرو حاجت از مسجد .
-2 زایل شدن عقل .(دیوانگی ومستی )
-3هم بستری با همسران .
4 – شروع شدن دوره ماهیانه و خون نفاس (پس بر خانم ها واجب است ) که در چنین حالتی فوری از مسجد بیرون شوند )
شبیر احمد