گزارش

نزدیک به نیمی از مکتب‌های زون شرق تعمیر ندارند

براساس تحقیق کلید گروپ، یکی از مشکلات اساسی مردم در ولایت‌های ننگرهار، کنر، نورستان و لغمان کمبود مکتب و بی‌تعمیر بودن مکتب‌ها می‌باشد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهدکه از مجموع یک هزار و 895 باب مکتب فعال در این چهار ولایت، 769 باب آن تعمیر ندارند و برای شاگردان در زیر آفتاب وباران، تدریس می‌شود.

براساس تحقیق کلید گروپ، یکی از مشکلات اساسی مردم در ولایت‌های ننگرهار، کنر، نورستان و لغمان کمبود مکتب و بی‌تعمیر بودن مکتب‌ها می‌باشد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهدکه از مجموع یک هزار و 895 باب مکتب فعال در این چهار ولایت، 769 باب آن تعمیر ندارند و برای شاگردان در زیر آفتاب وباران، تدریس می‌شود. با این حال کارمندان و مسئولان وزارت معارف در زون شرق کشور، تایید می‌کنندکه شمار زیادی از مکتب‌ها در این ولایت‌ها، تعمیر ندارند و تلاش‌ها برای اعمار ساختمان‌های این مکتب‌ها و فراهم‌سازی محیط مناسب آموزشی برای شاگردان جریان دارد.

در زون شرق افغانستان، از مجموع یک هزار و 895 باب مکتب فعال، 769 مکتب آن ساختمان ندارند که باعث کندی روند تدریس گردیده و در این مکتب‌ها برای شاگردان در زیر آفتاب و باران تدریس می‌شود.

یکی از این مکتب‌ها که مشکل جدی در زمینه ساختمان دارد، مکتب ابتداییه قریه ستن در ولسوالی دره ‌نور است.

در بیشتر موارد شاگردان این مکتب در زیر سایه‌ درختان می‌نشینند و درس می‌خوانند، اما با وزش باد شدید مسئولان آنان را رخصت می‌کنند.

شاگردان این مکتب شکایت دارندکه به مکتب شان توجه نمی‌شود و همه، آنان ‌را فراموش کرده‌اند.

عبدالله که در مکتب ابتداییه قریه ستن درس می‌خواند، می‌گوید که در زمان بارند‌گی رخصت می‌شوند و در هوای گرم به سایه درختان پناه می‌برند.

“مکتب ما سرپناه ندارد و در بیشتر اوقات زیر آفتاب و یا هم زیر سایه‌های درختان درس می‌خوانیم، زیرا مکتب ما ساختمان ندارد.”

جمعه‌گل که در این مکتب معلم است، تایید می‌کند که در زمان بارند‌گی و وزش باد، آنان با مشکلات جدی مواجه می‌شوند و روند تدریس به تعویق می‌افتد.

“شاگردان را در بیشتر موارد در زمان بارندگی و وزش باد رخصت می‌کنیم، زیرا مکتب سرپناه ندارد. از حکومت خواهان کمک هستیم.”

در همین حال قاری شمس‌الحق، یک معلم دیگر در مکتب قریه ستن، می‌گویدکه درکنار نبود ساختمان، شاگردانش با کمبود کتاب نیز مواجه‌اند.

“شاگردان مکتب از مشکل نبود سرپناه رنج می‌برند و از سویی هم، کتاب و دیگر سهولت‌های مورد نیاز وجود ندارد. به‌همین دلیل شاگردان با مشکل مواجه‌اند.”

باشندگان مناطق دیگر در شرق کشور نیز شکایت دارند که مکتب‌های شان تعمیر ندارند و این موضوع، روند تدریس به کودکان را مختل ساخته است.

عبدالولی، باشنده ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار می‌گوید، فرزندانش به‌دلیل نبود تعمیر مکتب، زیر باران و در هوای آزاد درس می‌خوانند.

“در بیشتر مناطق ولایت ننگرهار به‌خصوص در ولسوالی پچیراگام، نبود ساختمان مکتب یک مشکل بزرگ است. در بیشتر وقت‌ها شاگردان با مشکلات مواجه می‌شوند. حکومت باید در این زمینه کار کند.”

در همین حال احمد زبیر، باشنده ولسوالی الینگار ولایت لغمان می‌گوید که شاگردان مکتب، در کنار نبود سرپناه و کتاب، آب آشامیدنی نیز ندارند.

“این مسئولیت حکومت است که برای تمام مردم زمینه آموزش را فراهم ساخته و برای مکتب‌ها ساختمان اعمار کند و برای شاگردان کتاب‌های درسی بدهد.”از سویی هم منیر احمد، باشنده ولایت کنر نیز از نبود کتاب در مکتب‌ها شکایت دارد و از حکومت می‌خواهدکه به بخش معارف این ولایت، توجه کند.“کتاب اصلا وجود ندارد. من برای فرزندانم از پول شخصی خود کتاب خریده‌ام. پیش از این در مکتب‌ها کتاب و کتابچه توزیع می‌شد، اما اکنون هیچ‌چیزی داده نمی‌شود.”

کارمندان و مسئولان وزارت معارف در زون شرق نیز تایید می‌کنند که شمار زیادی از مکتب‌ها در این زون، ساختمان ندارند.

آنان اما تاکید دارند که تلاش‌ها برای اعمار ساختمان‌های مکتب‌ها و فراهم‌سازی محیط مناسب آموزشی برای شاگردان جریان دارد.

براساس معلومات ریاست معارف ننگرهار، از مجموع 910 باب مکتب فعال در این ولایت، 220 مکتب آن ساختمان ندارند و شاگردان مکتب‌های زیادی به آب آشامیدنی صحی نیز دسترسی ندارند.

فرهاد احمد ستانکزی، سخنگوی ریاست معارف ننگرهار می‌گویدکه در حال حاضر بیش از 800 هزار شاگرد، بشمول دختران در مکتب‌های این ولایت درس می‌خوانند، اما مشکلات مکتب‌ها آنان را با چالش‌ مواجه کرده است.

” 220 مکتب مربوط به ریاست معارف ننگرهار در ولسوالی‌های مختلف ساختمان ندارند و شاگردان زیر آفتاب و سایه‌های درختان درس می‌خوانند.”

ستانکزی می‌افزاید که آنان برای حل این مشکلات، تلاش دارند و در یک سال گذشته ساختمان‌های‌ 18 باب مکتب اعمار شده است.

او می‌افزاید که به وزارت معارف، به‌خاطر اعمار ساختمان‌های دیگر مکتب‌ها نیز پیشنهاد شده است که این وزارت برای حل آن اطمینان داده است.

از سویی هم بر اساس معلومات حکمت‌الله تاند، سخنگوی ریاست معارف نورستان از مجموع 214 باب مکتب فعال در این ولایت، 154 مکتب ساختمان ندارند.

به گفتۀ او، هرچند برخی مکتب‌ها از سوی اداره‌های کمک‌کننده، بازسازی شده اند، اما آن‌گونه که نیاز است، در این ولایت در بخش معارف کار نشده است.

“در ولایت نورستان حدود 214 مکتب وجود دارند که تنها 60 مکتب آن ساختمان دارند. مکتب‌های دیگر هیچ ساختمان ندارند و شاگردان با مشکلات زیادی مواجه‌اند. در حال حاضر 50 هزار دختر و پسر در این مکتب‌ها درس می‌خوانند. این مشکلات را با وزارت معارف شریک ساخته‌ایم، از اداره‌های کمک‌کننده نیز خواهان کمک هستیم که در زمینه اعمار ساختمان‌های مکتب‌ها همکاری کنند.”در همین حال مسئولان ریاست معارف در ولایت لغمان می‌گویندکه در این ولایت نیز از مجموع 277 باب مکتب، 104 مکتب ساختمان و 169 مکتب، دیوار احاطه وی ندارند.

شاه‌ولی نقشبندی، مسئول نشرات این ریاست، به کلید می‌گویدکه تلاش‌ها برای حل این مشکلات جریان دارد.

” 342 مکتب خصوصی و دولتی در مرکز و ولسوالی‌های لغمان فعالیت دارند و در این مکتب‌ها بیش از 250 هزار دختر و پسر مصروف آموزش‌اند. از این میان 277 مکتب آن دولتی است که 104 باب آن ساختمان و 169 باب آن دیوار احاطه وی ندارند. برای حل این مشکلات، به وزارت معارف پیشنهاد شده است.”گفتنی‌است که علاوه‌بر این ولایت‌ها، در ولایت کنر هم بیش از 50 درصد مکتب‌ها ساختمان ندارند و سهولت‌های لازم برای شاگردان در این ولایت وجود ندارد.

بر اساس معلومات مقام‌ها، از مجموع 494 باب مکتب فعال در این ولایت، 291 باب آن ساختمان ندارند و شاگردان در زمان بارند‌گی و وزش باد، از آموزش محروم می‌مانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *