گزارش

مسئولان وزارت معادن و پترولیم: در جریان سال گذشته، ۷۰ تا ۸۰ در صد معادن  به داوطلبی گذاشته شده است

در کنفرانس مطبوعاتی که در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت روز یکشنبه مورخ ۱۳ حمل سال روان، برگزار گردید، مسئولان وزارت معادن و پترولیم گزارش اجراآت سال مالی ۱۴۰۱ هـ ش، را با رسانه‌ها شریک ساختند.

کریمی

در کنفرانس مطبوعاتی که در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت روز یکشنبه مورخ ۱۳ حمل سال روان، برگزار گردید، مسئولان وزارت معادن و پترولیم گزارش اجراآت سال مالی ۱۴۰۱ هـ ش، را با رسانه‌ها شریک ساختند.

شیخ ضیأ الرحمن آریوبی، معیین پلان و پالیسی وزارت معادن و پترولیم گفت: معادن سرمایه ملی است و امارت اسلامی برای حفاظت و استفاده موثر و دوامدار از آن با قاطعیت کار می‌کند. تلاش داریم تا شفافیت در سکتور معادن تامین گردد و از عواید حاصله در تطبیق پروژه‌های عمرانی، ملی و رفاه عامه استفاده نماییم.

به گفته مسئولان این وزارت، در سال ۱۴۰۰ هـ ش، عواید وزارت بالغ به ۲ میلیارد و ۵۵۹ میلیون و ۵۲۲ هزار و ۵۳۶ افغانی بود حالانکه در سال ۱۴۰۱ هـ ش، مبلغ ۱۷ میلیارد و ۴۸۷ میلیون و ۴۳۹ هزار و ۵۰ افغانی عواید جمع‌آوری شده است.

به گفته معیین پلان و پالیسی وزارت یاد شده، طی یک سال اخیر، ۴۹۳ ساحه معدنی در ۲۵ ولایت و ۹۱۳۲.۵ کیلومتر مربع مواد معدنی سروی گردیده، ۶۳ نقشه جیولوجیکی ترتیب، ۹۰۰ نمونه منرال اخذ و ۱۵۴۶ تجزیه لابراتواری انجام شده است.

مسئولان می افزایند، در جریان سال گذشته، ۷۰ تا ۸۰ در صد معادن به مقیاس کوچک شامل مرمر، گچ خام، تراورتین، فلورایت، نمک، سرب و جست، کلسیت، نفرایت و کرومایت در کابل، غزنی، بغلان، ننگرهار، پروان، خوست، لوگر، میدان‌وردک، فاریاب، قندهار، پکتیا، هرات، ارزگان و هلمند به داوطلبی گذاشته شده است.

به گفته مسئولان ، در سال ۱۴۰۱ هـ ش، با صادرنمودن ۵۸۴۴۷۰ کیلوگرام سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی به بیرون از کشور، مبلغ ۱۲۲ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۴۸۵ افغانی عواید به‌دست آمده است.

به همین ترتیب، عقد قرارداد پروژه استخراج نفت قشقری با شرکت چینایی (CPEIC)، تکمیلی ۵۰ در صد ۹۴.۵ کیلومتر پایپ لاین شبرغان – مزار شریف و اتخاذ تدابیر لازم برای آغاز کار عملی پروژه مس‌عینک و پروژه تاپی، از اجراآت مهم این وزارت طی سال ۱۴۰۱ می‌باشد.

مسئولان می‌افزایند، طی سال

۱۴۰۱ هـ ش، ۲۳۴ جواز فعالیت تحت ارزیابی فنی و تخنیکی قرار گرفته و حسب هدایت رهبری امارت اسلامی، قطعه ۳۰۰ نفری برای تأمین امنیت معادن منظور گردیده است.

برعلاوه، در جریان سال ۱۴۰۱ هـ ش، ۲۶ بلاک طلا در ولایت‌های بدخشان، تخار، کندز و بغلان توسط تیم تخنیکی و مسلکی این وزارت سروی شده و نیز اجازه نامه پروسس مواد معدنی به ۲۵ شرکت صادر شده است.

برمبنای معلومات این وزارت، پروژه مرمر کنر – ننگرهار و پروژه تراورتین پروان منظور شده، پروژه مس شیدای هرات در مرحله اکتشاف قرار داشته، پروژه سمنت سمنگان با شرکت برنده در مراحل عقد قرارداشته و طبق فیصله کابینه، پروژه سمنت جبل السراج لغوه گردیده است.

همچنان، ۶ پروژه سنگ تالک ننگرهار در مرحله بلاک بندی قرارداشته، پروپوزل های ۴ بلاک پروژه آهن غوریان هرات و ۴ پروژه سرب و جست غور غرض تصویب به کمیسیون اقتصادی و دفتر عالیقدر امیر المومنین فرستاده شده و قرارداد پروژه سمنت شوراندام قندهار به شرکت خصوصی واگذار شده است.

برعلاوه، قرارداد پروژه زغال سنگ ساحه نیک ولایت هرات عقد گردیده، پروژه سمنت ولسوالی زنده جان هرات، پروژه طلا ساحه سمتی ولایت تخار و ۶ پروژه مرمر، تراورتین و گرانیت ولایات هرات، کاپیسا، پروان، بامیان، ننگرهار، میدان وردک و دایکندی در مراحل داوطلبی قرار دارد.

به گفته مسئولان، تکمیلی چارچوب قانونی سکتور معادن، تثبیت معادن و جلب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، به داوطلبی سپردن معادن به مقیاس کوچک و بزرگ، تکمیلی مذاکرات با شرکت چینایی در خصوص پروژه مس عینک و دوام کار پروژه تاپی از فعالیت های عمده این وزارت طی سال ۱۴۰۲ هـ. ش، می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *