سیاسی

یکی از آموزه‌های اسلام  تعامل مثبت با دیگران است

مسلمانان باید روابط حسنه، مثبت و مسالمت‌آمیزی با دیگران را ترجیح دهند و بی مورد آسیبی به هیچ فرد و افرادی نرسانند.

احمد

مسلمانان باید روابط حسنه، مثبت و مسالمت‌آمیزی با دیگران را ترجیح دهند و بی مورد آسیبی به هیچ فرد و افرادی نرسانند.

به همین ترتیب لازم است که ممالک اسلامی نیز با کشورهای همسایه، منطقه و جهان روابط حسنه داشته باشند و «تعامل» را بر «تقابل» ترجیح دهند و برای بهتر شدن امنیت، اقتصاد، پیشرفت و آبادی کار

نمایند.

افغانستان اگرچه دماغ متجاوزان و اشغالگران را در خاک ذلت مالیده است که تاریخ بر شهامت و قهرمانی ملت افغانستان گواهی می‌دهد، اما بازهم از لحاظ اقتصادی و بعض موضوعات مهم دیگری با چالش‌های بزرگی مواجه است.

این ضرورت ایجاب می‌نماید که با کشورها و جهانیان روابط مثبت و مسالمت آمیزی داشته باشیم و افغانستان را از باتلاق مشکلات و بن‌بست‌ها نجات بدهیم.

امروز قطب‌های متضاد در عالم وسیله و اسباب با هم روابط سیاسی، تجارتی و اقتصادی دارند و شیرازه‌ی دپلماتیکی خویش را حتی در بدترین شرایط حفظ می‌کنند.

افغانستان یک کشور جنگ‌زده و بربادرفته است، لازم دارد که با کشورها و جهان روابط نیک داشته باشد و ازاین روابط به نفع کشور و ملت استفاده نماید.

در غیر آن، کشور به انزوا می‌رود و قسمی‌که تجربه ثابت کرده است؛ انزوا رفتن کشورهای فقیر و بی‌اقتصاد را سخت صدمه می‌رساند و بیشتر به قهقرا می‌برد.

پس بر امارت اسلامی افغانستان لازم است تا روابط مثبت و مسالمت آمیزی با جهان داشته باشد و برای منافع افغانستان از هیچ‌گونه خودگذری و تعامل دریغ

نورزد.

تعامل و روابط حسنه قسمی‌که گفته آمدیم؛ منافع فراوانی را در پی دارد و کشور را از چالش‌ها بیرون می‌نماید.

اگرچه ما در این‌روزها شاهد روابط مثبت و دوستانه امارت اسلامی با کشورها هستیم که بازشدن سفارت های امارت اسلامی در برخی از کشورها و مراودات و رفت‌وآمد‌های هیٲت های بلندپایه‌ی کشورها نشان می‌دهد که جهان متوجه افغانستان شده و می‌خواهند با افغانستان در تعامل داخل شوند.

اگر کشورها با افغانستان میانه‌ی خوب برقرار کنند و آن را به رسمیت بشناسند، حقا که این کشور به زودترین فرصت صعود می‌کند و در ارتفاعات سیاسی، اقتصادی و دیگر پیشرفت‌ها نایل می‌گردد و ملت از تنگنای مشکلات کنونی بیرون می‌شوند

به امید افغانستان آباد و شکوفا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *