صحت

درمان انواع سردردی

سردردهای تنشی چگونه درمان می شوند؟

قسمت دوم

داکتر گل الرحمن طاهری

سردردهای تنشی چگونه درمان می شوند؟

سردردهای تنشی دردناک هستند و افراد ممکن است با شنیدن اینکه نوع سردرد آنها فقط از نوع تنشی است ناراحت شوند. اگر چه این نوع سردردها تهدید کننده حیات فرد نیستند. با این حال ممکن است انجام فعالیت‌های روزمره را تا حدی با مشکل روبرو کنند.

اکثر افراد با استفاده از مسکن های بدون نسخه سردرد تنشی خود را کنترول می کنند. داروهای ضد درد زیر برای اکثر افراد مفید هستند:

آسپیرین

ایبوبروفن

استامینوفن

ناپروکسن

در صورتی که این داروها موثر واقع نشوند، درمان های حمایتی دیگری نیز در دسترس هستند. درمان های جسمانی، ماساژ، بازخورد زیستی و کنترول استرس از جمله روش های تکمیلی برای کاهش سردردهای تنشی هستند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگر چه داروهای بدون نسخه ایمن هستند اما به هر حال دارو هستند و همانند همه داروهای دیگر دارای عوارض جانبی و تداخلات مختص خود هستند. اگر در خصوص مسکن مصرفی تان سوالی دارید بهترین کار این است که با داکتر خود مشورت کنید. این موضوع بسیار حائز اهمیت است چرا که مصرف داروهای مسکن بدون نسخه بسیار متداول است.

سردرد میگرنی

سردرد میگرنی به‌عنوان سومین بیماری رایج و هفتمین بیماری ناتوان‌کننده در سرتاسر جهان شناخته می‌شود. بر اساس پرسش‌نامه‌ای که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، این بیماری تقریباً ۱۶فیصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سردردهای میگرنی شامل درد ضربان داری هستند که اغلب در یک طرف سر رخ می‌دهد، اما گاهی ممکن است در سمت دیگر سر نیز رخ دهد.

برخی از رایج‌ترین علائم سردرد میگرنی عبارت‌اند از:

احساس سبکی سر

اختلالات حسی نظیر تغییراتی در بینایی که به‌عنوان “هاله یا اورا” شناخته می‌شود. تاری دید و سردرد میگرنی نیز با هم در ارتباط‌ اند.

حساسیت به نور یا صدا

حالت تهوع

استفراغ

این سردردها می‌توانند به طور قابل‌توجهی روی کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارند. در صورت عدم درمان، یک اپیزود میگرن ممکن است بین ۴ الی ۷۲ ساعت طول بکشد. تکرر اپیزودها در هر فردی متفاوت است، اما بسیاری از افراد در هر ماه، ۲ الی ۴ اپیزود میگرن را تجربه می‌کنند.

سردرد خوشه‌ای

سردرد خوشه‌ای معمولاً بین ۱۵ دقیقه الی ۳ ساعت طول می‌کشد و ممکن است ۱ الی ۸ بار در روز رخ دهد. این سردردها ممکن است به طور مکرر به مدت ۴ الی ۱۲ هفته رخ دهند و سپس ناپدید شوند. سردردهای خوشه‌ای، تقریبا در یک‌زمان مشابه در هر روز اتفاق می‌افتند.

بین اپیزودهای این سردرد معمولاً فرد هیچ علائمی ندارد. دوره‌های بهبودی موقت ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشند.

سردردهای خوشه‌ای اغلب شامل درد کوتاه اما شدیدی در اطراف یا پشت چشم و در یک سمت صورت هستند. این درد ممکن است به سایر قسمت‌های صورت نیز منتشر شود.

علائم سردرد خوشه‌ای عبارت‌اند از:

قرمز شدن یا آبریزش چشم

افتادگی یا ورم پلک

مسدود شدن بینی یا آبریزش بینی

کوچک‌تر (منقبض شدن) مردمک یک‌چشم

عرق کردن پیشانی

سوزش چشم و سردرد خوشه‌ای نیز گاهی با هم رخ می‌دهند.

علت سردردهای خوشه ای چیست؟

دلیل این نامگذاری این است که این نوع سردردها چند هفته یا بیشتر بروز پیدا می کنند و پس از آن به مدت چندین ماه تا چندین سال ناپدید می شوند. این سردردها در زمان مشخصی از روز اتفاق می افتند و معمولا فرد را نیمه شب از خواب بیدار می کنند. علت قطعی این نوع سردردها هنوز مشخص نیست اما ممکن است ناشی از آزادسازی ناگهانی هیستامین یا سروتونین

در مغز باشد.                                             ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *