افغانستان

چالش جديد محصلين افغانستان در ايران

وزات علوم، تحقیقات و فناوری ایران در یک نامه به دانشگاههای آن کشور دستور داده است که نامهای محصلين افغانستان را که سند ندارند، ثبت نکنند.

وزات علوم، تحقیقات و فناوری ایران در یک نامه به دانشگاههای آن کشور دستور داده است که نامهای محصلين افغانستان را که سند ندارند، ثبت نکنند.
بربنیاد این نامه، محصلين بی سند از آغاز دوره پاییزی سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی پذیرفته نخواهند شد و محصلين افغان مجبور میشوند به کشورشان برگردند و پس از بدست آوردن پاسپورت با ویزای تحصیلی، وارد ایران شوند.
این ممنوعیت نگرانی و انتقاد بسیاری از محصلين افغانستان مقیم ایران را برانگیخته است.
شماری از محصلين افغانستان میگویند روند صدور و تمدید پاسپورت از سوی سفارت افغانستان در تهران متوقف شده است و آنان با مشکل روبهرو شده اند.
محمد خان طالبی محمدزی، محصل دوره دکترا در ایران، میگوید: «طبق دستور العمل سازمان امور محصلين ایران در تحصیل برای اتباع افغانستان و برای همه محصلين خارجی باید حسب پاسپورت الکترونیکی گرفتن آن نیاز است.»
مسوول محصلين غیرایرانی وزارت علوم ایران و مسوول آسیای غربی وزارت خارجه آن کشور میگوید که اکنون به گونه موقت سهولت ادامه تحصیل برای محصلين افغان فراهم خواهد شد.
رازقی، مدیر کل محصلين غیرایرانی وزارت علوم ایران، گفته است: «این ابلاغ شده، دانشگاهها میتوانند مشکل افراد را با مدارکی که به جای آن بحث گرفته میشود مرتفع بکنند.»
مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه ایران گفته است: «نامه اشاره شده داخلی وزارت علوم است. با توضیحاتی که وزارت خارجه به وزارت محترم علوم میفرستد اصلاح خواهد شد.»
اما این مشکل برخاسته از چه است؟
مسوول پشتیبانی از مهاجران افغانستان در ایران میگوید که روند صدور و تمدید پاسپورت در ایران ، متوقف شده است.
از سوییهم، مسوولان سفارت افغانستان در ایران میگویند که برای از میان برداشتن این مشکل و صدور پاسپورت برای شهروندان کشور تلاشها ادامه دارند.
بربنیاد برخی از گزارشها، ۱۱۰ هزار محصلين خارجی در ایران آموزش میبینند و از این میان، ۳۳ هزار آن محصلين افغانستان هستند.
سفارت ایران در افغانستان آمار میدهد که بیش از شش میلیون مهاجر افغانستان در ایران بسر میبرند که نزدیک به دو میلیون آنان سند اقامت ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *