اخبارافغانستان

امارت اسلامی درمبارزه باتغییرات اقلیمی متعهداست

انیس: اداره ملی حفاظت از محیط زیست و کمیته ناروی برای افغانستان در یک نشست خبری نتایج بحث سه روزه‌ در مورد تغییرات اقلیمی در افغانستان را  به رسانه‌ها شریک نمود. در این نشست مشترک خبری که نمایند‌ه‌گان اداره ملی‌ حفاظت از محیط زیست و کمیته‌ی ناروی حضور داشتند افغانستان را از نگاهِ تغییرات اقلیمی آسیب‌ترین کشور دانستند و تاکید نمودند سازمان‌های تغییرات بین‌ المللی جهان باید افغانستان را در قسمت تغییرات اقلیمی کمک‌ نماید. آنان اشاره نمودند که با وجودی که افغانستان در قسمت تغییرات اقلیمی سهم ندارد واما آسیب‌ترین کشور از نگاهِ تغییرات اقلیمی است. امین، رییس تغییر اقلیم اداره ملی حفاظت از محیط زیست در این نشست خبری از نتایج ورکشاپ سه روزه که در باره تغییرات اقلیمی به همکاری کمیته‌ی ناروی برای افغانستان برگزار گردیده بود اشاره نمود: «افغانستان به عنوان آسیب پذیر‌ترین کشور از نگاه تغییرات اقلیمی در کنفرانسِ آنلاین که نهادهای مربوطه اشتراک داشتند معرفی شد و از سفارت‌خانه‌ها و نهاد‌های مربوطه در قسمت تغییر اقلیمی تعهد کمک مالی بخاطر بهبود تغیرات اقلیمی گرفته شد». روح‌الله، همچنان اشاره نمود که در این نشست تلاش صورت گرفت که در کنفرانس اقلیمی که قرار است در این اواخر در کشور آذربایجان برگزار گردد هیئت از افغانستان در این کشور اشتراک نمایند تا آسیب پذیری افعانستان را از ناحیه تغییرات اقلیمی به سمع جهانیان برسانند. رئیس‌ تغییر اقلیم اداره ملی حفاظت از محیط زیست نیز از کارکرد‌های این اداره در بهبود تغییرات اقلیمی اشاره نمود و گفت رهبری این اداره طرح‌های بزرگ را برای بهبود تغییرات اقلیمی آماده ساخته است که آرزوی ما این است تا این طرح‌ها در نشست اخیری که قرار است در کشور آذربایجان برگزار شود تصویب گردد.  از سوی دیگر داکتر زین العابدین عابد، معاون اداره ملی حفاظت از محیط زیست همچنان در این نشست مشترک تغییر اقلیمی وجود تغییرات اقلیمی را در گازاتِ گل خانه‌ی از سوی کشور‌های قدرتمند دنیا می‌داند وی می‌گوید: «جهان باید افغانستان را در قسمت تغییرات اقلیمی کمک نماید چون مبارزه برای تغییرات اقلیمی سرحد نمی‌شناسد و این موضوع بشری است و نباید سیاسی شود.»

وی می‌گوید افغانستان به سرازیر شدن سیلاب‌ها، کم آبی‌ها و خشک سالی رو‌به‌رو است. عابد همچنان اشاره نمود که بیست سال اشغال و جنگ‌ها باعث شده در کشورما انواع از مهمات جنگی و مواد کیمیاوی استفاده گردد که این اثرات منفی بر زراعت اقلیم افغانستان گذاشت.

از سوی هم آقای عابد وجود امنیت سرتاسری را در کشور بر تطبیق پروژه‌های بزرگ از جمله پروژه‌ها در قسمت تغییرات اقلیمی را مناسب می‌داند که باید تطبیق گردد.

تاریال واتردال، رئیس کمیته‌ی ناروی برای افغانستان برنامه مبارزه برای تغییرات اقلیمی را کارِ فردی نمی‌داند وی تاکید می‌کند برای بهبود اقلیم باید انفرادی و اجتماعی کار کنیم تا همه سهم خود را در قسمت محیط زیست ادا نماییم. واتردال، نیز تاکید نمود که جهان باید افغانستان را در بخش تغییرات اقلیمی کمک نماید، چون تغییرات اقلیمی مسئله‌ی بشری است.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *