اجتماعیمقالات

فشرده مهم‌ترین دست‌آوردهای امارت اسلامی طی سال ۱۴۰۲ هجری شمسی

نویسنده: ح.ن

(قسمت هفتم)

جلوگیری از ساخت و ساز خود سرانه

با حاکمیت دوباره امارت اسلامی در کشور، برنامه جلوگیری از ساخت و سازی خود سر شهری به گونه جدی تطبیق و تعقیب شده است. زیرا در گذشته، به علت موجودیت فساد، اکثر نواحی شهر های کشور بدون پلان شهری رشد کرد و آسیب کلان بر توسعه منظم شهری وارد شده است.

وزارت شهرسازی و مسکن امارت اسلامی افغانستان ضمن جلوگیری از انکشاف بدون پلان شهرها، برای ساحات غیر پلانی، پلان بهسازی نیز ساخته است. در جریان یک سال اخیر، ۲۱ پلان بهسازی برای نواحی شهر های هرات، لغمان، سرپل، مزار شریف، فاریاب، کندز و خوست ساخته شده است.  به منظور تامین اصلاحات و شفافیت، اسناد و مدارک لازم در پروژه های گذشته و آینده جهت توزیع آپارتمان های مسکونی تهیه گردیده و دیتابیس منظم برای شهرک های دولتی ساخته شده است. همچنان در ۹ ولایت ۱۸ مورد طرح و دیزاین شبکه های زیربنایی مانند: طرح تصفیه خانه فاضلاب شهری، حل مشکلات مردم در قسمت تطبیق ماستر پلان، احداث سرک ها، ایجاد شبکه های آبرسانی و فاضلاب، شبکه های برق و جلوگیری از آتش سوزی در ساختمان ها، ترتیب چک لست جهت نظارت از تصفیه خانه های فاضلاب، ارائه پیشنهادات غنامندی و موثر تنظیم آب و دسترسی مردم، تعیین و تثبیت مراکز و توقفگاه ها برای بس های شهری انجام شده است. افزون بر این، طرح ۲۷ پلان شهری برای مرکز و ولایات از جمله ماستر پلان، طرح پلان های جامع ملی، پلان های تفصیلی، پلان های منطقه یی و پلان های اصلاحی تهیه شده است. همچنان، تصفیه زمین های دولتی در ساحات شهر جدید کابل به رویت اسناد کدستری نیز آغاز گردیده است.

تامین شفافیت در جمع آوری عواید برق

در گذشته میزان عواید برق شفاف نبود، همچنان زورمندان و برخی از شرکت ها پول را پرداخت نمی کردند. دزدی و استفاده جویی از برق بسیار زیاد بود؛ اما با حاکمیت دوباره امارت اسلامی، شفافیت در جمع آوری عواید برق تامین شده و پول های باقی مانده از مقروضین در سراسر کشور جمع آوری شده است که تنها ۱۱۸ میلیون افغانی قرض از مشتریانی که در کابل حاضر به پرداخت پول نبودند، به دست آمده است.  در جریان یک سال اخیر، مبلغ 118 میلیون افغانی از باشنده گان کابل که طی سال های متمادی پول شان را تحویل نکرده بودند، جمع آوری گردید.

فعال سازی سیستم آنلاین جمع آوری پول صرفیه برق

شرکت د افغانستان برشنا شرکت در هماهنگی با وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی امارت اسلامی، سیستم آنلاین جمع آوری پول صرفیه برق را ایجاد کرد و از این سیستم اکنون در ۲۸ ولایت کشور استفاده به عمل می آید. با این کار، فساد در جمع آوری پول صرفیه برق از بین رفته و روند رسیدگی به امور مشتریان نیز تسریع گردیده است.

شناسایی و حذف میتر های غیر قانونی

یکی از موارد فساد در عواید برق، نصب میتر های غیر معیاری و غیر قانونی است. در جریان یک سال اخیر، از این جهت میتر های مشتریان و مصرف کننده گان بزرگ د افغانستان برشنا شرکت در ولایت های هرات، بلخ، کندز، قندهار، پروان و ننگرهار بررسی که بیش از ۱۰۶ میلیون افغانی پول صرفیه برق به دلیل کم گردشی میتر ها که مشتریان باقی بود، دوباره اخذ گردیده است.  همچنان برای تنظیم برق در سب استیشن ها و توزیع آن به ولایت های کابل، قندهار، ننگرهار و پکتیا، ۳۰ پایه میتر نصب شده است که این امر از ضایعات برق جلوگیری کرده است. راه اندازی حشر عمومی برای جمع آوری لین های برق بدون میتر و غیر قانونی در سطح کشور، کاهش ضایعات برق و افزایش عواید آن را در پی داشته است. در نتیجه این اقدامات، در یک سال گذشته ضایعات برق از ۳۳ به ۲۶ در صد کاهش یافته است.

شفافیت در جمع آوری عواید

با وصف اینکه محدودیت های بانکی بر کار و بار در سطح کشور تاثیر منفی گذاشته است، اما امارت اسلامی با اصلاح ساختار ها توانست که خدمات خوبی را در امر جمع آوری درآمد های مالی و غیر مالی ارائه دهد. در نتیجه استخدام نیرو های متخصص، ایجاد آسایش برای مالیات دهنده گان و شفاف سازی، درآمد بیشتری جمع آوری و به خزانه دولت واریز شده است که یکی از دست آورد های بزرگ محسوب می گردد.  امارت اسلامی متعهد به تامین شفافیت کامل در امور حکومتداری به ویژه جمع آوری عواید ملی بوده و از سیستم های الکترونیکی معاصر چنانچه سیستم بین المللی آسیکودا، سیستم های اف میس و سکتاس در گمرکات استفاده می کند که نتایج مثبتی داشته و از نظر شفاف سازی پروسه یک دست آورد بزرگ شمرده می شود.  طی یک سال اخیر، ریاست های ولایتی بنادر تجارتی با کمره های امنیتی کنترول گردیده تا اداره مرکزی به آسانی بتواند تمام جریان را مشاهده نموده و به آن دسترسی داشته باشد. علاوه بر آن، روند جمع آوری عواید از بابت خدمات ریلی روی سیستم های بانکی چون CBS, RMIS عیار شده و به همین روش عواید جمع آوری می شود.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *