اخبارافغانستان

وزارت صنعت و تجارت:تمام زعفران افغانستان که صادرشد، تولید داخلی بودند

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که افغانستان برای رقابت در بازارهای جهانی زعفران، نیاز به استفاده از زعفران دیگران ندارد؛ زیرا زعفران افغانستان دارای کیفیت عالی است و در جهان مقام نخست را دارد.

به گفته سخنگوی این وزارت، افغانستان در سال گذشته خورشیدی ۶۷ تن زعفران به کشورهای مختلف جهان صادر کرده است. این در حالی است که رسانه‌های ایرانی روز گذشته گزارش دادند که افغانستان سالانه حدود ۷۰ تن زعفران صادر می‌کند که کمتر از ۲۰ تن آن تولیدات داخلی و بقیه آن زعفران ایران است.

عبدالسلام جواد،  سخنگوی وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی به روز چهارشنبه، ۲۹ حوت در واکنش به اظهارات عضو شورای زعفران ایران گفت: “افغانستان در سال ۱۴۰۲ به وزن ۶۷ تُن زعفران به ارزش حدود ۴۹ میلیون دالر به کشورهای مختلف صادر کرده است که همه زعفران خود افغانستان بود.”

جواد افزود که زعفران افغانستان دارای کیفیت عالی و در  جهان مقام نخست را دارد. از همین رو به‌گفته او، افغانستان برای بدست آوردن بازار تجاری در جهان نیازمند مخلوط کردن زعفران کشورهای دیگر نیست.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افزود که همه‌ی ۶۷ تن زعفران صادراتی افغانستان تولیدات داخلی بودند که زعفران هیچ کشور دیگری با آن مخلوط نبوده است.

گفتنی است که رسانه های ایرانی روز گذشته به نقل از یک عضو شورای زعفران آن کشور نسبت به از دست دادن بازارهای جهانی ابراز نگرانی کردند. این عضو شورای زعفران ایران گفته بود: “بازارهای صادراتی که سال‌ها پیش با زحمت آماده کرده بودیم را به دلیل عدم مدیریت در تولید، برداشت و صادرات دو دستی تقدیم افغانستان و برخی کشورهای دیگر کردیم.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *