اخبارگزارش

بزرگداشت از روز جهانی آب در کابل

از روز جهانی آب در پوهنتون کابل با حضورِ نمایند‌گان وزارت‌های انرژی و آب، زراعت ومالداری، استادان و محصلین پوهنتون کابل بزرگداشت گردید.

در این برنامه که مقامات امارت اسلامی و استادان‌پوهنتون کابل حضور داشتند در قسمت اهمیت آب صحبت‌هایی نمودند و آب را مایع حیات و تداوم زندگی بشر و آنرا عامل اساسی در پیدایش تمدن‌های بشری می‌دانند.

آنان افزودند که در یک قرن گذشته با افزایش نفوس و بالا رفتن استندرد‌های زندگی، رُشد اقتصادی و پیشرفت‌های صنعتی و زراعتی مصرف آب بیشتر شده که این‌ مسئله‌ باعث گردیده که مصرف آب در سطح جهان بیشتر از نفوس افزایش یابد و جهان به کمبود آب رو‌به‌رو گردد.

مقامات نهاد‌های مربوطه در بخش آب همچنان اشاره نمودند که افغانستان منابع  زیاد آبی دارد که با مدیریت آن می‌توانیم تمام ضرورت های مردم افغانستان به خصوص کابل را مرفوع سازیم.

محمد نسیم مرادی، رییس نشرات اداره هواشناسی کشور می‌گوید که اکثریت باشند‌گان کابل به کمبود آب رو‌به‌رو هستند و باید به این مشکل از سوی نهاد‌های مربوطه‌ رسیدگی شود. وی نیز می‌گوید که منابع آبی کشور باید درست مدیریت شود تا باشندگان کابل از کم‌آبی رهایی یابند.

مرادی از نهاد‌های مربوطه و مقامات بُلند پایه‌ی امارت اسلامی‌افغانستان تقاضا نمود که آب ولایت پنجشیر را هرچه زودتر به کابل به گونه‌ی درست انتقال دهند تا مشکل کمبود آب در پایتخت کشور بر طرف شود.

اسعدالله رحمتزی، استاد پوهنتون کابل طی ارایه‌ی سیمنارِ می‌گوید:« افغانستان ۵ حوزه‌ی آبی دارد شوربختانه طی تحقیق و پیش بینی‌هایی  که صورت گرفته شده آب آن همه ساله کم می‌شود.»

وی می‌گوید دو نوع منابع آبی داریم که یکی سطحی و دیگری زیر زمینی می‌باشد. این استاد پوهنتون کابل می‌ گوید که نظر به گزارش‌ها و ارقام گذشته مجموعاً در ۵ حوزه‌منابع آبی کشور ۵۷ میلیارد متر مکعب آبی سطحی داشتیم که این آمار به کم‌ترین ارقام خود اکنون رسیده است.

این در حالیست که هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) بخاطر روز جهانی آب از مردم‌افعانستان طی اعلامیه‌ای خواسته بود که برای یک ساعت چراغ‌ خانه های شان را خاموش نمایند. یوناما در اعلامیه‌ی خود به مناسبت روز جهانی آب اشاره نموده‌ است: «یک ساعت اختصاص داده‌ شده برای زمین بر ما یادآوری می‌نماید که برداشتن گام‌های کوچک در بخش مبارزه با تغییرات اقلیمی می‌تواند تفاوت بزرگی را ایجاد نماید.»

از سوی‌هم گفته می‌توانیم که افغانستان با وجود منابع آبی بیشتر در ولایات کشور و نبود مدیریت درست از منابع آبی باعث گردیده آب‌های کشور به گونه‌ی درست استفاده نشوند و باشند‌گان کابل به کمبود آب مواجع شوند و نتوانند از منابع آبی خودِشان استفاده بهینه نمایند.

باشند‌گان که همه روزه به کمبود آب بیشتر مواجع میشوند که نمونه‌ی آن مردم غرب کابل و شهروندانِ که در دامنه‌های کوه‌ها به زندگی شان ادامه می‌دهند بیشتر از همه به کمبود آب رو‌به‌رو هستند.

از سوی دیگر نبود سطح آگاهی در قسمت درست استفاده نمودن آز آب در میان شهروندان و افزایش نفوس در گوشه و کنار پایتخت کابل از دیگر مواردی است که باشند‌گان کابل دچار کمبود آب شده‌اند.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *