افغانستان

تحکیم‌کاری دریای آمو،6 میلیارد افغانی هزینه بر می‌دارد

روز سه‌شنبه 11 دلو کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزارت‌های معادن و پترولیم، زراعت، آبیاری و مالداری، امور سرحدات و قبایل و وزارت آب و انرژی در مرکزاطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزارشد.

روز سه‌شنبه 11 دلو کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزارت‌های معادن و پترولیم، زراعت، آبیاری و مالداری، امور سرحدات و قبایل و وزارت آب و انرژی در مرکزاطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزارشد.

هدف از برگزاری این کنفرانس، نتایج بررسی تخریبات اطراف دریای آمو و اقدامات امارت اسلامی افغانستان به منظور جلوگیری از تخریبات آن بود.

در این کنفرانس هیأتی که به منظور بررسی اوضاع مناطق آسیب دیده تعیین شده بودند، یافته‌ها و نتایج شان را با رسانه‌ها شریک ساختند.

مولوی عطاالله عمری سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گفت: هیأت متذکره از ساحاتی که در یای آمو آن‌جا را تخریب کرده است، دیدار نموده است.

این ساحات چهارده مکان را در بر می‌گیرد که شامل ولسوالی‌‌های امام صاحب و قلعه زال قندز، ولسوالی‌های درقد و دشت قلعه تخار، ولسوالی های کلدار و شورتیپه بلخ و ولسوالی های قرقین و خماب جوزجان می‌باشد.

آقای عمری گفت: در این مکان‌ها، آن عده ساحات که از دریای آمو آسیب دیده بودند، شناسایی شدند و بر اساس یافته‌های ابتدایی، هزاران جریب زمین، خانه‌های مسکونی، و باغ های مردم  در اطراف و نواحی این اماکن از اثر حجم دریای آمو از بین رفته است.

آقای عمری همچنان می‌گوید: ولسوالی های قرقین و خماب و لایت جوزجان که بیش‌ترین حجم آب دریای آمو در آن‌جا متمرکز گردیده، از ساحاتی است که شدیداً تخریب شده و ده‌ها قریه در کام دریای آمو فرو رفته است

آقای عمری از تمام نهادهای مدد رسان  تشکر نموده و از آنان  خواست تا برای تحکیم‌کاری دریای آمو و رسیدگی به وضعیت متضررین با امارت اسلامی همکار باشند.

همچنان باشندگان قریه‌های دینار و شورتیپه در ولسوالی قرقین گفته اند که 65 درصد مناطق زیستی آنان کاملاً نابود شده است و آنان مجبور شده اند که در ساحات ریگستانی زندگی کنند.

انجینر مجیب الرحمن عمر، معین وزارت انرژی و آب در این کنفرانس   گفت: تحکیم‌کاری سواحل دریای آمو یک پروژه طویل‌المدت بوده و برای تحکیم‌کاری آن به 6 میلیارد افغانی بودیجه نیاز است.

معاذ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *