سخن انیس

۲۴حوت هرات نماد ماندگاری

از جهاد افغانستان

ملت قهرمان افغانستان در مجموع و خصوصاً مردم مجاهد و قهرمان هرات در ۲۴حوت سال ۱۳۵۷ ه، ش. قیام بزرگی را در مقابل رژیم مزدور و کمونیستان پست‌فطرت به راه انداختند و این قیام، نماد ماندگاری در تاریخ جهاد افغانستان است.

این قیام نه به‌خاطر مال و منال بود و نه به‌خاطر به‌دست‌آوردن چوکی و منصب، بلکه به خاطر اعلای کلمةالله، آزادی کشور و دفاع از ناموس، خاک و ارزش‌های اسلامی به راه انداخته شده بود.

در این قیام، مردم شجاع و طاغوت‌شکن هرات، جمع کثیری از نیروهای کمونیستی را رهسپار جهنم نمودند و مناطق زیادی متصرف شدند.

اما، متٲسفانه با رسیدن قوتهای تازه‌نفس رژیم مزدور و حملات هوایی روس‌ها از بیرون کشور، مردم مجاهد هرات، تلفات سنگینی را متحمل شدند و کمونیستان خون‌خوار هزاران تن؛ اعم از زن، مرد و خرد و بزرگ را به رگبار مسلسل بستند و زیر تانگ کردند و جمع کثیری را هم شب‌هنگام از خانه‌های شان بیرون نمودند و فقط به جرم مسلمان‌بودن، بی‌رحمانه به شهادت رساندند.

زیارت شهدای گمنام هرات و ده‌ها قبرستان دیگری در شهر، حومه و نواحی هرات، حکایت ازاین داستان غم‌انگیز و تلخ دارند و جنایتی است که زشت‌ترین و خون‌آشام ترین موجودات

زمان، در هرات باستان مرتکب شدند و هزاران انسان بی‌گناه را به شهادت رساندند و زنده به گور کردند.

اما در آن وقت هم متاسفانه از سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری صدایی بلند نشد و فریاد خون آلود مردم افغانستان و هراتیان مظلوم به گوش کسی نرفت.

بعدازآن در دوره اشغال و جنایت امریکایی‌ها نیز فریاد ملت مجاهد و رنجدیده افغانستان به گوش هیچ نهادی نرفت، قتل،  کشتار و شکنجه‌یی که از طرف امریکا، ناتو و غلامان داخلی شان صورت گرفت را، این سازمان‌ها نه‌تنها که انعاس ندادند، بلکه کتمان کردند و با آن جرم و جنایت، خود نیز شریک شدند.

به هر صورت، ما قیام و فداکاری مردم مجاهد هرات را در سپهر تاریخ کشور خود ستاره‌ی درخشان میدانیم و این روز که با خون هزاران هراتی مجاهد رنگین گردیده، در حافظه‌ی تاریح ما ثبت است.

ملت افغانستان بعد ازآن قیام وقبل ازآن نیز در بسا مناطق، نبردهای سنگین و طاقت‌سوز و پرتلفاتی را به راه انداختند و توانستند با این فداکاری و حملات دشمن‌شکن، دشمنان متجاوز را به شکست‌های فاحشی مواجه کنند و تار و مار بسازند.

اما قیام مردم هرات در ۲۴حوت، یکی از قیام های بزرگ و پرتلفاتی بود که بیش از بیست و چهار هزار تن شهید، هزاران تن زخمی و مفقودالاثر داشت.

این قیام خونین، روس‌ها را سخت گوشمالی داد و آنان دانستند که کمونیستان داخلی به تنهایی نمی‌توانند با این ملت قهرمان برزمند.

بعدازآن تصمیم روس‌ها بر این شد، تا قشون سرخ مستقیم وارد افغانستان شود و روس‌ها خود نیز عملاً به جنایت دست بیازند.

اما نصرت رب‌العزت و اراده‌ی فولادین ملت افغانستان، قشون سرخ و سیاه را در این سرزمین، خردوخمیر کرد و بالآخره تمام متجاوزان اعم از روس، امریکا و ناتو با دماغ خونچکان و کمرشکسته از کشور عزیز ما، افغانستان بیرون شدند و فرار را بر قرار ترجیح دادند.

در آخر به روح پرفتوح شهدای قیام حوت هرات و تمام شهدای راه جهاد، عزت و آزادی کشور اتحاف دعا می‌نماییم و امیدواریم که نسل‌های آینده، این تاریخ رنگین را در حافظه داشته باشند و با الگوگیری از شجاعت و فداکاری پدران و نیاکان خود در مقابل هرگونه تجاوز و اشغال، حسّاس باشند و با خون خود از اسلام، ناموس، خاک و ارزش‌ها، دفاع و پاسداری نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *