گزارش

انتقال خیمه‌نشینان هرات به مکتب‌ها به دلیل سردی هوا 

 

مسئولان محلی در ولایت هرات می‌گویند که به دلیل سردی هوا در این ولایت و به منظور کمک‌رسانی به خیمه‌نشینان به  مسئولان ولسوالی‌ها در این ولایت هدایت داده شده است تا  به خاطر جلوگیری از تلفات انسانی، کسانی که در زیر خیمه ها زندگی می‌کنند به تعمیر مکتب ها انتقال داده شوند. این در حالی است که خیمه نشینان در هرات از عدم توجه به وضعیت زنده‌گی شان شکایت داشته و می‌گویند که شب‌ها و روزهای دشواری  را در زیر خیمه‌های نمناک وسرد سپری می‌کنند.

به دنبال بارش‌های  پیهم برف و شدت گرفتن سردی هوا در ولایت هرات، والی این ولایت به تمام ولسوالان ولایت هرات هدایت داده است تا خیمه نشینان را به تعمیر مکتب‌ها و اماکن عمومی والسوالی‌ها انتقال داده و برای آنان کمک رسانی کنند.

مولوی نثار احمد الیاس، سخنگوی والی هرات می‌گوید که تا کنون کمک‌ های لازم در سطح ولسوالی‌ها به منظور رسیده‌گی به وضعیت افراد بی سرپناه و خیمه نشینان صورت گرفته است و در آینده نیز در صورت لزوم زمینه انتقال افراد نیازمند به تاسیسات عامه از جمله تعمیرهای مکتب‌ها فراهم خواهد شد.

“اداره محلی هرات، هدایت خاص به والسوال زنده جان و مسئولین مربوطه در مرکز داده است تا به مردم زلزله زده زنده جان رسیده‌گی شود، تا فعلاً برایشان مواد سوخت، مواد غذایی و علوفه برای حیوانات توزیع شده است”.

او می‌افزاید که اداره محلی از تمام امکانات دست داشته خود برای کمک‌رسانی به افراد نیازمند استفاده خواهد کرد، اما از تاجران و مردم این  ولایت می‌خواهد تا در کنار حکومت در این روزهای دشوار،  به افراد نیازمند وبی سرپناه کمک‌ کنند.

این در حالی است که خیمه نشینان در هرات از عدم توجه به وضعیت زنده‌گی شان شکایت داشته و می‌گویند که شب‌ها و روزهای دشواری را در خیمه‌های نمناک و سرد سپری می‌کنند.

راحله، یکی از زلزله زدگان در شهر هرات است که در زلزله ماه میزان،  سرپناه خود را از دست داده است، می‌گوید که به دلیل نداشتن سرپناه مناسب برای زنده‌گی  و مواد سوخت، کودکانش بیمار شده اند

“پنج ماه می‌شود بدون سرپناه، خرج و خوراک و مواد سوخت زنده‌‎گی خود را می‌گذرانیم، حال خیمه‌ها همه تر شده و ما را مریض ساخته است، کودکان همه سینه بغل شدند”.

ملالی یکی دیگر از زلزله زدگان در هرات، با شکایت از وضعیت ناگوار زنده‌گی در خیمه‌ها، همزمان با شدت گرفتن سردی هوا، از حکومت خواستار کمک‌رسانی به افراد بی سرپناه و نیازمند در این روزهای دشوار است.

“این بدبختی و بیچاره‌گی است، ما در این زیر برف جای  نداریم، غذایی خوردنی نداریم، اگر مردم یک چیز آورد که خوب اگر نه هیچ، تمام خیمه من به زیر آب گم شده است و با این بدبختی زنده‌گی می‌کنیم، آیا که زنده بمانیم یا نه؟. این در حالی است که بر اساس پیش بینی های صورت گرفته روز‌های شنبه، یک‌شنبه و دو شنبه هفته‌ی پیش‌رو سردترین روزها در طی سال جاری پیش بینی شده است.

اداره هوای شناسی گفته است که در  روزهای اول  هفته جاری، درجه‌ی حرارت در هرات تا منفی ده درجه سانتی گرید کاهش خواهد یافت که در سال جاری تاکنون، بی سابقه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *