اخبارافغانستان

انس حقانی: جهان هنوز می‌تواند با امارت اسلامی به درک مشترک برسد

انس حقانی، یکی از اعضای برجسته امارت اسلامی به مناسبت چهارساله‌گی توافق‌نامه دوحه می‌گوید که انعقاد این توافق‌نامه در واقع به رسمیت شناختن «آزادی، استقلال و کرامت» افغان‌ها بود. وی افزوده است که جهان هنوز می‌تواند با امارت اسلامی از یک راه «واقع‌بینی سیاسی» به درک مشترک برسد.

حقانی به این مناسبت در شبکه ایکس خود نوشته است: «انعقاد توافقنامه دوحه در واقع برسمیت شناختن آزادی، استقلال و کرامت افغان ها بود. امضای این توافقنامه از جانب طرف متجاوز اعتراف به مبارزه امارت اسلامی منحیث یک جریان آزادی بخش و وارث این سرزمین بود.»

حقانی افزوده است: «مذاکرات سخت و پیچیدهٔ توافقنامه دوحه و سپس مرحلهٔ تطبیق آن که وسیعاً از طرف جانب مقابل نقض می‌شد و امارت اسلامی تحمل بخرج می داد، نشان داد که این صف نه تنها ظرفیت استثنایی در معرکه دارد، بلکه از صبر ستراتیژیک و درک عمیق سیاسی نیز برخوردار است.»

او تصریح کرده است: «اینک از آن زمان چهار و نیم سال می‌گذرد و اکنون که از دو نیم سال بدینسو نظام اسلامی حاکم است الحمدلله، مطابق تعهدات انجام شده از قلمرو افغانستان به جز آرزوی خیر، آسیبی به کسی نرسیده است. هنوز فرصت است که جامعهٔ بین المللی تعهدات انجام ناشده ‌را که محتوای آن تابع «قاعدهٔ مرور زمان» نیست، عملی نمایند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *