اجتماعی

فرزندان، مقلد اعمال والدین اند

در دمای سرد زمستان گاهی شرایط جوی خاصی ایجاد می شود كه در نتیجه جریان حركت هوا به طور صعودی و به عبارتی از پایین به بالا كاهش می یابد. این حالت اكثراً صبح وقت در بیرون از منزل اگردقت شود به مناظر گونه گونی مشابهت می داشته باشد كه به خوبی قابل دید است.

در دمای سرد زمستان گاهی شرایط جوی خاصی ایجاد می شود كه در نتیجه جریان حركت هوا به طور صعودی و به عبارتی از پایین به بالا كاهش می یابد. این حالت اكثراً صبح وقت در بیرون از منزل اگردقت شود به مناظر گونه گونی مشابهت می داشته باشد كه به خوبی قابل دید است. درین حالت حركت هوای آلوده به سمت بالا كند شده، حالت پایداری هوا ایجاد می گردد. این امر باعث می شود برشدت غلظت آلاینده  هوا افزودگردیده و به صورت رقیق در نیاید. موادی كه برای كاهش غلظت و رقیق شدن هوا لازم است كاهش می یابد.  در ارتفاع 400 تا 500 متری زمین جریانی از هوا مثل یك سقف قرار می گیرد كه مانع سرعت وحرکت گردو غبار به طرف بالا می شود. كودكان و اشخاصی كه به بیماری های مزمن قلبی و شش مبتلا هستندزیر سقف این آلودگی در این مناطق  بسیار مشاهده شده است.

نوع آلودگی دیگر که به آن آلودگی  تصنعی باید گفت ، ناشی از دود سگرت است كه بدون توجه به آسیب پذیری مردم و خانواده ها به صورت روز افزون ادامه دارد. نه تنها كسانی كه از كشیدن سگرت لذت می برند وجود شان از لحاظ تندرستی و صحت مندی به خطر امراض مختلف مواجه است.  اشخاص، خانواده ویا افراد مختلفی كه بامعتادین سگرت درچنین آلایند گی محیط بسته قرار دارند، بیشترآسیب پذیراند.  بناءً  وظیفه هر فرد جامعه است  هرگاه با اشخاصی كه می خواهند دانسته و یا ندانسته فضای محیط بسته را آلوده سازند مودبانه برای شان توصیه نمایند كه هرگاه وارد محیط بسته می گردند؛ چه اتاق باشد و یا موتر؛ مجلس باشد و یا محل اجتماع مردم، از كشیدن سگرت باید خود داری نمایند. تا خود و همنشینان خود را به خطر از دست دادن صحت  شان مواجه نگردانند. آلودگی ناشی از دود سگرت تاثیر بسیار منفی در سلامت انسان دارد. به این صورت گفته می شود كه شیوع امراض طرق تنفسی «سینه تنگی شدید» در افرادی كه در معرض چنین هوای آلوده در فضای بسته قرارمی گیرند چندین برابر نسبت به معتادین سگرت است.  سایر آلاینده های فضای بسته شامل بخار پخت مواد غذایی، دود وسایل گرمکن، مخصوصاً‌ بخاری های گازی « باید  مراقب آن بودکه بسیار خطرناک اند.» زیرا  از یك طرف دود مولود از احتراق آن كه منجربه تولید گاز كاربن دای اكساید می گردد و استشمام آن اعصاب را تحت تاثیر آورده به انسان احساس خسته گی، سردردی رخ داده حوصله فعالیت را در محیط بسته سلب می نماید.  از جانب دیگر در اثر كم توجه یی به وسایل تخنیكی آن می تواند خطر زا باشد، كه در اندك غفلت سبب آتش سوزی و مرگ آنی افراد می گردد. همچنان آلود گی ناشی از وسایل و دستگاه های مختلف و موجود در محیط های كاری ما است. با توجه به این كه بیشترین وقت ما یعنی از 24 ساعت حدود 20 ساعت آن در محیط های بسته، محیط كار یا منزل سپری می شود. باید درحفظ ونگهداشت هوای پاک آن اقدام جدی نماییم ورنه هوای آلوده فضای بسته نه تنها اشخاص صحت مند رابه صورت جدی تهدید می نماید. بلکه اشخاص وافرادی مانند: كودكان، سالمندان، زنان بار دار، افراد مبتلا به بیماری های شش، قلب، گرده و جگر اند كه سیستم ایمنی بدن آنهان در مواجهه با آلاینده ها آسیب پذیر تر است، آنان را به مرگ زود رس مواجه می سازد.

میزان تاثیرات این آلود گی ها در کودکان شدید تر و وخیم تراست. زیرا قدرت تنفس آنان نسبت به بزرگ سالان بیشتر وبیشتر است، (ضربان قلب آنان )به هرسرعتی که عبور ومرور هوابه ریه ها تند تر باشد به همان اندازه هوای آلوده به کانالهای شش سرازیر می گردد.  آلودگی  های محیط زیست به دلیل آسیب پذیری وحساسیت بیشتر نسبت به تغییر زود هنگام هوا کودکان را بیش از بزرگ سالان دربرابر خطر قرارمی دهد. ازآن جاکه کودکان ونوزادان بیش از بزرگ سالان تنفس می کنند، موادسمی موجود درهوا را بیشتر  به ششهای شان منتقل می سازند. از سوی دیگر کودکان ونوزادان زیادتر از راه دهان تنفس می کنند.لذا بیشتر درمعرض خطر قرارمی گیرند.به خصوص زمانی که پدردرخانه می باشد اکثراً کودکان ترجیح می دهند آن مدت را درخانه با پدر ومادر سپری نمایند.

هستند بعضی از والدین مخصوصاً که پدران باگذشت هرده یا پانزده دقیقه سگرتی را روشن نموده فضای اتاق نشیمن را مملو از دود سگرت می سازند، ولی متأسفانه عواقب وخیم آن را نادیده گرفته متوجه صحت خانواده وتقلید کودکان خود در آینده نمی باشند. به این اساس نخست صحت مندی خانواده را به خطر جدی مواجه نموده واز جانبی هم به اقتصاد ورشکسته خود شکست دیگری را متقبل می گردند.

دوم اینکه والدین الگوی آینده خانواده به خصوص کودکا ن خوداند. هرکاری که امروز والدین شان انجام می دهند فردا این کار برای اعضای خانواده یک اصل پذیرفته شده به حساب می آید. بناءً تقلید از اعمال امروز والدین برای فردای اعضای خانواده خط مشی است که به ارث گذاشته می شود.

دراخیر باید گفت: تمام آلاینده های فضای باز و بسته باید به دقت مورد پیگیری وتوجه قرارگیرد . سعی کنیم با اقدامات مناسب و ارائه آموزشهای همگانی ویا توصیه های لازم به افراد سگرتی و یا استعمال كنند گان وسایل مختلف آلاینده های هوا، فضای خوشگوار ممدحیات ما را كنترول ودرحفط ونگهداری آن اقدام جدی  نماییم.

حمیدالله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *