ورزش

تاریخچه فوتبال در جهان

تحقیقات نشان می دهد که کشور های مختلف هزاران سال قبل از میلاد بازیهای شبیه فوتبال داشته اند.

محمد کمال

تحقیقات نشان می دهد که کشور های مختلف هزاران سال قبل از میلاد بازیهای شبیه فوتبال داشته اند.

تحقیقات نشان می دهد که ملل مختلف هزاران سال قبل از میلاد بازیهای  شبیه فوتبال داشته اند. کشیشی به نام اشپانوت از اهالی آلمان، پژوهشهایی درباره فوتبال به عمل آورده است. او می گوید:‹‹ طبق نوشته های هومر نویسنده و شاعر یونانی در قاره گمشده آتلانتیس، ورزشگاه عظیمی بوده که تماشاگران زیادی جهت تماشای توپ گرد در آن جمع می شدند.››

تحقیقات باستان شناسان نشان می دهد که بین سالهای 200 تا 220 قبل از میلاد، هوانگ تین، امپراتور چین مبتکر بازی «تی-سو-چو» (T-So-Cho) بوده است. تی سو در زبان چینی همان لگد زدن و با پا زدن است و چو، به معنی توپ می باشد. وی، تی-سو-چو را به این منظور ابداع کرد که سربازانش با هم مبارزه کنند و به رقابت بپردازند.

در سال 587 میلادی، فوتبال از چین به جاپان راه یافت و این حرکت با تحولات جدید و تکامل نسبی همراه بود. «کوماری» واژه ای است که جاپانی ها به فوتبال اطلاق می کردند. در کتیبه های بدست آمده از آن دوران، فوتبال، عملی مذهبی و جزو آداب دینی شمرده می شده است.

رومی ها نوعی بازی به نام «Harp Stum» (هارپ استوم) داشتند که در آن، دو گروه در دو سوی زمین قرار می گرفتند و زمین هر تیمی با خط کشی معین شده بود. برای بازی، از نوعی توپ استفاده می شد که رویه ای چرمی داشت. میان دو زمین، فاصله ای وجود داشت که با دوخط دیگر تعیین شده بود و بازی در میان این فاصله انجام می شد و هر تیم باید توپ را از خط مرزی عبور داده و به زمین حریف برده و تا به انتهای آن می رساند.

این بازی خشن که گاهی با مرگ بازیکنان هم همراه بود، توسط بریتانیایی ها شامل قوانین و مقرراتی گردید. در حقیقت، منشاء فوتبال امروزی، مناطقی از بریتانیا بوده است که برای این بازی قوانینی وضع نمودند و تلاش کردند ضمن کاستن خشونت از آن، جاذبه های آن را افزایش دهند.

درسال 1862، باشگاه فاتس کانتی در شهر ناتینگهام تأسیس شد که به عنوان قدیمی ترین باشگاه فوتبال در لیگ باشگاه های انگلیس، هنوز هم حضور دارد و امروزه با نام «ناتینگهام فارست» شناخته می شود. جام انگلیس (FACup)، قدیمی ترین مسابقات فوتبال جهان است که در سال 1871 پایه ریزی شده است نخستین مسابقه بین المللی فوتبال، در روز شنبه 30 نوامبر 1872 بین دو تیم انگلیس و اسکاتلند در گلاسکو برگزار شد که با نتیجه بدون گل به پایان رسید.

تاریخچه فوتبال در آسیا

در سال 1938 تیم هند هلند شرقی یا همان اندونزی اولین تیم آسیایی در جام جهانی شرکت کرد.

و در سال 1954پایه ریزی فوتبال آسیا به شکل امروز در 8 می در مانیل صورت گرفت. در این روز کنفدراسیون فوتبال آسیا رسماً در حاشیه دومین دوره مسابقات آسیایی تأسیس شد. دوازده فدراسیون ملی پیشرو (افغانستان، برما، جمهوری خلق چین، کوریای جنوبی، جاپان، هند، هنگ کنگ، پاکستان، فیلیپین، سنگاپور، ویتنام، سرمان کام لو (هنگ کنگ) را به عنوان اولین رئیس کنفدراسیون انتخاب کردند. لی وان تونگ از هنگ کنگ نیز به عنوان دبیرکل فدراسیون انتخاب شد. با دعوت فیفا از نمایندگان AFC بر سر حضور در کمیته اجرایی فیفا در 21 جون 1954 در برن، این سازمان در جهان شناخته شد.بعد از شناخته شدن AFC  در جهان کوریای جنوبی اولی تیم آسیایی به نیابت از AFC بود که در جام جهانی سوئیس شرکت کرد. این تیم اولین بازی را 9 به صفر در زوریخ به مجارستان باخت و پس از آن در ژنو 7 بر صفر مغلوب ترکیه شد. دو سال بعد، اولین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا با شرکت هفت تیم از ‪ ۱۲فدراسیون موسس ای.اف.سی برای کسب عنوان بهترین تیم فوتبال آسیا در هنگ کنگ برگزار شد پس از حکمرانی کوریای جنوبی بر فوتبال آسیا در سال‌های نخست، ایرانیان با کسب قهرمانی در سه دوره پیاپی از سال ‪ ۱۹۶۸تا ‪ ،۱۹۷۶به عنوان قدرت مطلق آسیا شناخته شدند. هرمانی چاپان در مسابقات ‪ ۲۰۰۰ ،۱۹۹۲و ‪ ۲۰۰۴نشان‌دهنده بازگشت قدرت فوتبال به آسیای شرقی بود گرچه آخرین دوره این رقابت‌ها در چین به خوبی نشان می‌دهد که همه تیم‌های آسیایی با قدرت به دنبال کسب عنوان بهترین تیم این قاره هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *