افغانستان

کار ساخت فاز اول بازار مشترک افغانستان اوزبیکستان در خط مرزی تکمیل شد

مقام‌های اوزبیکستانی می‌گویند که کار ساخت فاز اول بازار مشترک افغانستان و اوزبیکستان در خط مرزی میان این دو کشور تکمیل و توزیع دکان‌ها برای تاجران هر دو کشور آغاز شده است.

 

مقام‌های اوزبیکستانی می‌گویند که کار ساخت فاز اول بازار مشترک افغانستان و اوزبیکستان در خط مرزی میان این دو کشور تکمیل و توزیع دکان‌ها برای تاجران هر دو کشور آغاز شده است.

مسئولان این بازار مشترک می‌گویند که کار باقی‌ماندۀ این بازار تا یک سال دیگر تکمیل خواهد شد.

قوت جوره یوف، معاون بازار مشترک افغان-ازبیک می‌گوید: «این طرح برای گسترش روابط تجاری و ایجاد شغل برای افغان‌ها و مردم ازبیکستان ایجاد شده است. در این بازار در کنار تاجران ازبیک، تاجران و کار‌آفرینان افغان نیز می‌توانند کارها و فعالیت‌های‌شان را آغاز کنند. ما تعهد داریم که به‌زودی بخش‌های باقی‌ماندۀ این بازار را تکمیل کنیم.»

این بازار شامل ساخت چهار هزار دکان، مراکز صحی و رستورانت‌ها می‌باشد که شهروندان این دو کشور می‌توانند برای ده روز بدون ویزا در آن به خرید بپردازند.

آقای جوره یوف گفت: «در این بازار بیش از چهار هزار دکان، مراکز صحی، رستورانت‌ها و مهمان‌خانه‌ها ساخته می‌شود. شهروندان افغان می‌توانند به مدت ده روز بدون دریافت ویزه از این بازار خرید کنند.»

با این حال، مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بلخ و تاجران می‌گویند که ایجاد این بازار می‌تواند زمینۀ به نمایش گذاشتن تولیدات داخلی کشور و گسترش فعالیت‌های اقتصادی تاجران را فراهم سازد.

اسدالله اسدی، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بلخ گفت: «تقاضای افغان‌ها منحیث یک کشوری که در آستانۀ رشد اقتصادی قرار دارد، این است که سهولت ایجاد بکنند و کرایۀ کمتر اخذ کنند تا در ابتدا بتوانند مفاد خوب‌تر بدست بیاورند.»

حاجی قلندر، یکی از تاجران کشور نیز گفته است: «اگر بازار مشترک فعال شود و تاجران و کسبه‌کاران ما آن‌جا دکان بگیرند، نمایندگی بسازند و صنایع دستی و تولیدات وطنی ما آن‌جا برود، برای ما یک بازار بسیار خوب خواهد بود.»

گفتنی است که این بازار برای گسترش روابط اقتصادی میان افغانستان – ازبیکستان و به‌منظور فراهم‌سازی فرصت‌های تجاری برای تاجران افغان در خط مرزی میان دو کشور ایجاد شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *