افغانستان

سرمایه‌گذاران چینی: از سرمایه‌گذاری در افغانستان خوش‌حالیم

برخی از سرمایه‌گذاران چینایی که از بهر سرمایه‌گذاری به اکشور آمده‌اند از سرمایه‌گذاری در این کشور ابراز خرسندی می‌کنند.

برخی از سرمایه‌گذاران چینایی که از بهر سرمایه‌گذاری به اکشور آمده‌اند از سرمایه‌گذاری در این کشور ابراز خرسندی می‌کنند.
آنان می‌خواهند که سرمایه‌گذاری خود را در افغانستان توسعه بخشند.
کانگوی و لیو‌شوجی که در گوشه‌ی از شهر کابل یک دکان لوازم آرایش را ساخته‌اند، می‌گویند که از سه ماه بدین‌سو در افغانستان بسر می‌برند و این دکان را به ارزش ۱۰ هزار دالر امریکایی ایجاد کرده‌اند.
آنان از سرمایه‌گذاری در افغانستان خرسند هستند و می‌افزایند که در آینده می‌خواهند تا سرمایه‌گذاری‌شان را در افغانستان توسعه بخشند و مشتریان بیش‌تری را جذب کنند.
کانگوی، سرمایه‌گذار چینی، گفت: «چون حال ما تازه وارد هستیم، مشتریان زیاد نیستند. اما وقتیکه که محصوولات تازه ما برسد، شمار مشتریان هر روز زیادتر خواهد شد و ما فروشات خوب خواهیم داشت».
لیو‌شوجی، سرمایه‌گذار، گفت: «مردم افغانستان بسیار دوستانه رفتار می‌کنند. من از کار کردن در اینجا خوشحال هستم و ما به کار خود در اینجا برای مدت طولانی ادامه می‌دهیم بخاطر یکه خانواده‌ام هم با من اینجا زندگی می‌کنند».
شماری از آگاهان مسایل اقتصادی، سرمایه‌گذاری‌های کوچک و بزرگ از سوی شهروندان خارجی به ویژه چینی‌ها را در افغانستان برای اقتصاد کشور سود‍‌مند می‌دانند و می‌افزایند که سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌تواند باعث به وجود آمدن ثبات اقتصادی در کشور شود.
عبدالظهور مدبر، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «کشور یک گزینه بهتری است‌ برای‌اش چون افغانستان گزینه بهتری ندارد که کالاها را به قیمت مناسب بخرد و به همین دلیل کالاهای چین می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برایش باشد».
سخن‌گوی امارت اسلامی می‌گوید که حکومت تلاش می‌کند تا سهولت‌های لازم را برای سرمایه‌گذاران خارجی در کشور فراهم سازد.
ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی امارت اسلامی، گفت: «تا به حال چینایی‌ها در راستای نفت دریای آمو سرمایه‌گذاری کرده‌اند و عملاً کار را آغاز کرده‌اند که چندی قبل ما شاهد افتتاح ۸ چاه جدید بودیم و در بخشی از مس‌عینک هم کار را آغاز کرده‌اند».
هرچند تا کنون آمار دقیق از دادن جواز کار به سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های گوناگون در افغانستان ارایه نشده، اما پیش از این وزارت صنعت و تجارت گفته بود که چین به ارزش دو میلیارد دالر در بیش از یک‌ونیم سال پسین در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *