افغانستان

ثبت 180 هزار تن معلول در سراسر کشور

افغانستان سرزمینیست  که متأسفانه بیش از چهار دهه آتش جنگ در میان مردمش شعله ور بود و میلیون ها تن را به خاک وخون کشاند و عده‌ی زیادی را هم بی خانمان و آواره ساخت. محصول دیگری که از این خانه جنگی ها به جاماند صدها هزار معلول است که همه روزه عالمی از مشکلات گریبان گیرشان است.

افغانستان سرزمینیست  که متأسفانه بیش از چهار دهه آتش جنگ در میان مردمش شعله ور بود و میلیون ها تن را به خاک وخون کشاند و عده‌ی زیادی را هم بی خانمان و آواره ساخت. محصول دیگری که از این خانه جنگی ها به جاماند صدها هزار معلول است که همه روزه عالمی از مشکلات گریبان گیرشان است.

سرور یک تن از معلولین است که در زمان جنگ‌های گذشته یک پایش را از دست داده و همه روزه دست به گدایی دراز میکند.

این معیوب اظهاراتش را چنین بیان کرد: «من در زمان جهاد علیه اشغال روس دوشا دوش دیگر مجاهدین به خاطر آزادی کشور رزمیدم، از زمانیکه پایم رادربرخوردباماین ازدست دادم ازآن به بعد کسی سراغ مرا نگرفت و روز به روز روزگارم خراب شده راه دیگر به ذهنم نرسید تا مجبور شدم که دست به گدایی دراز کنم. در گذشته ما به چشم خود میدیدیم که کمک ها به نام ما می‌آمد، اما آن را  مسئولین حکومت قبلی خویش خوری می کردند و یا بین خود تقسیم می‌نمودند، هیچ کسی نمی‌پرسید که آینده شما

چطور خواهد شد؟ خواست من از حکومت امارت اسلامی این است تا به وضعیت معلولین توجه کند. »

درحالیکه بی کاری بیداد میکند، معلولین هم استند که روزانه با شغلی که دارند کسب درآمد می کنند و زندگی خود وخانواده خود را به پیش میبرند. غلام رسول دکان خیاطی دارد باوجود اینکه یک پایش نیست میگوید بیشتراز دیگرخیاط های اطرافش درآمد دارد. او گفت: «من قبل از اینکه پایم را از دست دهم با مسلک خیاطی آشنایی داشتم زمانیکه پایم قطع شد دونیم سال در خانه ماندم و معاش اندکی که از طرف دولت به دست می آوردم نان خشکم را هم کفایت نمی کرد ناگزیر شدم دکان خیاطی باز کردم بنا بر صداقت و شناختی که دارم بیشتراز دیگر خیاط‌ها مشتری دارم و کارم به خوبی به پیش میرود.»

باوجود اینکه مشکلات فراوان دامن‌گیر افغانستان است عدم رسیدگی به معلولین کار دور از تصور نیست. اما شمار معیوبین به این باور اند که معلولین نباید دست به گدایی بزنند و از استعداد های دیگر که دارند استفاده نمایند سلیم که از ناحیه ستون فقرات آسیب دیده به هنر خوش نویسی رو آورده و کورس‌های مربوط به خوش نویسی را تعقیب کرده است. وی چنین گفت: «تقریباً حدود سه  یا دو ونیم سال پیش به آموزش خوش نویسی پرداختم وحالا از همین هنرخود یعنی نوشتن لوحه های قلمی، نوشتن به دروازه های دکان هاغرض رهنمایی مشتریان وغیره یک لقمه نان برای خود و اولاد هایم کسب میکنم، در کنار این شغل دریک رهنمای معاملات زمانی که بی کار باشم مصروف هستم؛ خوب است میگذرد، مشکلات درافغانستان زیاد است، چه کسی است که با مشکل مواجه نیست؟.»

اکثر معلولین از عدم رسیدگی حکومت گذشته به وضعیت آنان شاکی اند و از حکومت امارت اسلامی خواهان توجه بیشتر به معلولین استند.

این در حالیست که طبق کنوانسیون های بین المللی و قانون حقوق و امتیازات شهدا ومعلولین باید از حق آموزش برابر برخوردار باشند وهمچنان تمام اداره های دولتی مکلف اند تا حد اقل سه تا پنج در صد از کارمندانشان را از معلولین استخدام کنند، امری که به گفته معلولین به آن هیچ توجه صورت نگرفته است.

در همین حال وزارت امور شهدا و معلولین  میگوید که  همواره تلاش کرده است تا زمینه رفاه و آسایش را برای معلولین در عرصه های مختلف فراهم نماید تا باشد بهترین خدمات به آنان ارائه گردد.

این وزارت گفته است که تاکنون یکصد و هشتاد هزار  تن معلول را در تمام کشور ثبت و راجستر نموده است که از آنجمله یکصد و سی هزار  تن آنان معلولین ملکی هستند.

فیصل خاموش سخنگوی وزارت شهدا و معلولین گفت: در شش ماه سال مالی ۱۴۰۲، ده و نیم میلیارد افغانی را به عنوان مساعدت های ماهانه به معلولین، ایتام و زنان بیوه از طریق سیستم بانکی پرداخت نموده اند.

خاموش میگوید که این وزارت ورکشاپ های مختلف حرفوی از قبیل خیاطی، آموزش برنامه های کامپیوتری، ترمیم موبایل، لوازم برقی، یخچال، جنراتور و ترمیم موتر سایکل را به منظور بهبود وضعیت اقتصادی آنها، برای برخی ایتام و معلولین مستحق در مرکز حمایوی ورثۀ شهدا و معلولین برگزار نموده است.

به گفته وی وزارت امور شهدا ومعلولین متعهد است که بدون هرگونه تبعیض، معلولین را ثبت و راجستر نموده و برای آنها مساعدت های ماهانه را از طریق سیستم بانکی پرداخت نمایند.

افراد داراى معلوليت شامل كسانى مى شوند كه داراى عارضه درازمدت فزيكى، ذهنى، فكرى و يا حسى مى باشند، ویاهم عبارت ازهر شخصي كه نمی‌تواند به تنهايی، تمام يا بخشی از نيازهاي فرد عادی يا زندگی اجتماعی عادی را به علت نقص، از مادرزادی يا غير مادرزادی ، باتوانايي‌های جسمی يا روانی خود تامين كند، معلول گفته می‌شود.

اسفندیار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *