فرهنگی

خانقاه خلیفه دارالامان

ولایت سمنگان یکی ازولایات تاریخی وباستانی افغانستان است که درگذشته‌های بسیاردور بنام‌های “سوم نشینان” و “سمنیار” نیزیاد می‌شده و اما قرن‌هاست که بنام “سمنگان” شناخته می‌شود.

عابد حکومت

ولایت سمنگان یکی ازولایات تاریخی وباستانی افغانستان است که درگذشته‌های بسیاردور بنام‌های “سوم نشینان” و “سمنیار” نیزیاد می‌شده و اما قرن‌هاست که بنام “سمنگان” شناخته می‌شود.

مرکز این ولایت شهر “ایبک” نام دارد. آب و هوای ایبک شهرت زیاد داشته چنانچه گفته‌اند: آب ایبک، نان ایبک، خواب ایبک.

از نظر موقعیت این ولایت بین ولایات بلخ و بغلان در شمال کشور قرار گرفته است که با کشورهای تاجیکستان و ازبکستان نیز همسایه می‌باشد.

در جغرافیایی این ولایت آبدات های تاریخی زیادی عرض وجود نموده است، که از آن جمله مسجد جامع مشهور به خانقا حضرت خلیفه‌ دارالامان است که به معرفی آن می پردازیم:

مسجد جامع و خانقاه حضرت خلیفه‌ دارالامان که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد، در روستای «ده‌اصل» ولسوالی خرم‌ و سارباغ سمنگان موقعیت دارد،و جزو میراث فرهنگی کشور به شمار می‌رود. این بنا به دستور صلاح‌الدین خان، نواسه‌ی حضرت خلیفه‌ دارالامان، ساخته و کار ساخت و تزئین آن توسط معماران معروف بخارا انجام شده است.

غلام‌غوث ۸۲ساله در باره‌ی قدمت تاریخی این بنا، می‌گوید: «پیش از انقلاب در کشور ما آمدیم. این‌ جا این خانقاه در آن زمان تحت پروگرام ذکر و مدرسه بود که از طرف بزرگان پیش می‌رفت و با تمام جای ارتباط داشتند. مدت تقریباً یک‌صدو‌پنجاه و چند سال شده که خانقاه تکمیل شده است. این ‌جا که بعدها مربوط آبدات تاریخی وزارت اطلاعات‌وفرهنگ شد که آنان آمدند گِل و گِل‌کاری کردند و همه جایش را ترمیم کردند.»

سیدذاکر سادات، تصریح می‌کند: «پیش از این که ترمیم شود، خرابی‌های زیادی داشت. الحمدلله با توجه مسئولین وزارت اطلاعات‌وفرهنگ ترمیم شد؛ اما امسال در اثر زلزله بود یا چیزی دیگری، یک ستونش درز پیدا کرده که چوب بین سقفش است و مردم تشویش دارند. دیگر ضرورت به این است که سرش آهن‌پوش شود و اطرافش گرفته شود؛ به خاطری که یگانه اثر تاریخی، باستانی و اسلامی ما در سطح ولایت سمنگان و ولسوالی خرم و سرباغ همین معبد یا مسجد ما است.»

در همین حال، محمدامین عزیزی، مدیر حفظ میراث‌های فرهنگی ریاست اطلاعات‌وفرهنگ سمنگان، می‌گوید که آنان تلاش می‌کنند این خانقاه و دیگر آثار فرهنگی این ولایت را بازسازی کنند.

آقای عزیزی، می‌افزاید: «اماکن مقدسه‌ی خرم و سارباغ یکی از مشهورترین اماکن مقدسه یا خانقاه که با قدمت هستند و ثبت و راجستر مدیریت حفظ میراث‌های فرهنگی می‌باشند. قبلاً ترمیم اساسی شده بود؛ ولی مشکلی که فعلاً ایجاد شده، امکانات مستقیم در دست ریاست اطلاعات‌وفرهنگ نیست. ولی برنامه داریم، پیرامون موضوع و مشکلات دیگر ساحات مکتوب صادر کردیم. وزارت اطلاعات‌وفرهنگ وعده سپرده و فرمان امیرالمؤمنین هم در ارتباط است که ساحات تاریخی و باستانی به شکل اساسی نگه‌داری و یگان کارهای ترمیماتی که داشته باشند، بفرستند در وزارت. ما چون مشکلات را به آن‌ها انعکاس دادیم، خدا کند که همان بودجه‌ مشخص شود و هیئت فنی و مسلکی که در بخش آبدات تاریخی کار می‌کند، بیاید و خواستیم که سروی بکند و دقیقاً مشکلات بررسی شود. بعد پیرامون موضوع کار صورت خواهد گرفت.»

گفتنی است که مسجد جامع و خانقاه حضرت خلیفه‌ دارالامان که به «خانقاه‌ خرم» معروف است، از جمله‌ی مکان‌های تاریخی سمنگان به شمار می‌رود‌. این مسجد که به سبک معماری قدیمی ساخته شده است، ۱۷ متر طول و نُه متر عرض دارد که به گفته‌ی باشندگان محل، حدود ۳۰۰ نمازگزار می‌توانند در یک زمان در آن نماز بخوانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن