سیاسی

همسایه‌ها نباید از مجبوریت افغان‌ها استفاده‌ی سیاسی کنند

احمدشاه ابدالی سالیان سال است که گریبان افغانستان به چنگال خطرناک جنگ، فقر و بدبختی افتاده است و ملت این سرزمین مصیب‌زده از نواحی مختلفی رنج می‌برند.

احمدشاه ابدالی

سالیان سال است که گریبان افغانستان به چنگال خطرناک جنگ، فقر و بدبختی افتاده است و ملت این سرزمین مصیب‌زده از نواحی مختلفی رنج می‌برند.

متأسفانه کشورهای همسایه با دو رنگ با افغانستان بازی می‌کنند؛ یکی رنگ دوستی و دیگری رنگ سودجویی سیاسی  و از پشت خنجر‌زنی.

این همسایه‌ها در بسیار شرایط سختی بوده که؛ دست همکاری و معاونت دراز کرده افغان‌ها را گرفته اند که از این بابت همواره تشکر می‌کنیم و سپاسگزار شان استیم.

اما، متاسفانه در برخی از شرایط تلخ و دشوار، افغانستان را در تنگنا قرار می‌دهند و در سخت‌ترین شرایط برای افغانستان مشکل می تراشند و مجسمه‌ی بزرگی از مشکل و چالش می‌سازند.

این کار همسایه‌ها نه تنها که قابل تقبیح و نکوهش است، بلکه کاری می‌باشد که خلاف فرهنک همسایه‌گی و خلاف موازین دوستی.

یکی از نمونه‌های این کار همسایه‌ها، اخراج مهاجرین افغانستان از کشورهای شان است.

اخراج این توده‌ی عظیمی از آوارگان در شرایطی که افغانستان هنوز به رسمیت شناخته نشده و فصل سرما هم فرارسیده است، کاری‌ست خلاف موازین دوستی و همسایه‌گی و حتی جفا و نامردی تلقی می‌شود که جهان نظیرش را کم‌تر دیده باشد.

افغانستان در شرایط کنونی از نواحی مختلفی رنج می‌برد.

فقر، بیکاری، خشک‌سالی، رسمیت ‌پیدانکردن نظام کنونی در سطح جهان و ده‌ها مورد دیگری، همه از چالش‌هایی به شمار می‌روند که افغانستان را در شرایط سخت‌ودشواری قرار داده است و همه روزه از افغانستان قربانی می‌گیرد و فضا را به روی این ملت بیچاره تنگ‌تر می‌سازند.

در پهلوی این مشکلات، وقتی‌که همسایه‌ها دستی‌به‌هم می‌دهند و همزمان مهاجرین افغانستان را از خاک خود اخراج می‌کنند، جفایی‌ست بزرگ و نابخشودنی.

این کار همسایه‌ها خنجری تلقی می‌شود که از پشت به افغانستان می‌خورد و پیکر نحیف افغانستان را، تکه تکه و پاره پاره می‌سازد.

ملت افغانستان از همکاری‌های دیرینه‌ی کشورهای همسایه بالخصوص از کشور پاکستان و ایران اظهار سپاس و امتنان می‌نمایند که در سخت‌ترین شرایط مهاجرین و آوارگان ما را در سرزمین‌های خود پناه دادند و از شر اشغالگران و جنگاوران نجات بخشیدند.

اما از این‌که در شرایط دشوار و طاقت‌فرسای کنونی، این مظلومان تاریخ را اخراج می‌کنند و در فصل سرد و طاقت‌سوز آنان را از مرزها عبور می‌دهند، ملت افغانستان؛ سخت گله‌مند استند و اظهار تحسُّر و تٲسف عمیق می‌نمایند.

ملت افغانستان امیدوار استند که کشورهای همسایه باید از مجبوریت افغانستان استفاده‌ی سیاسی و ابزاری نکنند و در شرایطی که افغانستان، صدها مشکل دارد، مشکل دیگری نیافرینند.

ملت افغانستان با کشورهای همسایه، خواهان روابط دوستانه استند و می‌خواهند که این غنیمت بزرگ را برای همیشه حفظ نمایند و در کنار هم با حفظ تمام موازین وقوانین همسایگی، زندگی داشته باشند.

چون افغانستان بدون مشکلات به نفع کشورهاست، چنانچه که همسایگان بدون مشکلات به نفع افغانستان اند.

مردم افغانستان از کشورهای هم‌دین، هم‌فرهنگ و همسایه خود می خواهند که فرصت پیش آمده در افغانستان را غنیمت بشمارند و از فرصت طلایی بهره مند شوند.

چون ابرقدرت‌هایی که به فکر بلعیدن همسایه‌های افغانستان بودند، توسط مجاهدین افغانستان، کوبیده شدند و شکست خوردند.

حالا این خطر برطرف شده است و ما می‌توانیم با روحیه‌ی بلند همدیگرپذیری به روند رنگین همسایه‌داری خود ادامه بدهیم و سرطان ضرررسانی را با شعاع دوستی و نفع‌رسانی، از میان برداریم و ریشه‌کن سازیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *