گزارش

خشک‌سالی در سرپل ۹۰ درصد حاصلات گندم للمی را از بین برده است

شماری از کشاورزان در سرپل که در زمین‌های شان گندم للمی کاشته اند، می‌گویند که به دلیل خشک‌سالی‌های پی‌هم و نباریدن باران‌های موسمی در سال روان، ۹۰ درصد حاصلات شان از بین رفته است.

شماری از کشاورزان در سرپل که در زمین‌های شان گندم للمی کاشته اند، می‌گویند که به دلیل خشک‌سالی‌های پی‌هم و نباریدن باران‌های موسمی در سال روان، ۹۰ درصد حاصلات شان از بین رفته است. آن‌ها، می‌افزایند که نبود کمک از سوی مسئولان و نهادها برای مبارزه با خشک‌سالی و رشد کشاورزی، نیز سبب شده که زیان‌های هنگفت مالی را متحمل شوند.

عبدالعزیز ۲۷ساله، باشنده‌ی سرپل که از پنج سال به این سو سرگرم کشاورزی است، می‌گوید که امسال بر گستره‌ی ۳۵ جریب زمین گندم للمی کاشته است؛ اما به دلیل خشک‌سالی حاصلاتش از بین رفته و ۲۰۰ هزار افغانی زیان دیده است. «در ۳۵ جریب زمین گندم کاشته‌ام؛ ولی سبز نکرد، ۲۰۰ هزار افغانی هم مصرف کردم که خشک‌سالی آمد و دولت هم توجه نکرد. از دولت می خواهم که به ما توجه کند.»

کشاورزان در سرپل، از مسئولان می‌خواهند که با توجه به خشک‌سالی‌های چندین‌ساله، به آن‌ها بذرهای اصلاح‌شده توزیع کنند و روش‌های مدرن کشاورزی را نیز آموزش دهند.

در همین حال، مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری سرپل، نیز می‌گویند تأیید می‌کنند که به دلیل خشک‌سالی‌ها، حدود ۹۰ درصد حاصلات گندم للمی در این ولایت، از بین رفته و کشاورزان را متضرر کرده است.

عبدالقادر وحدت، رئیس زراعت سرپل، به سلام‌وطندار می‌گوید: «حاصلاتی که همیشه از ساحات للمی به دست می‌آمد، امسال تقریباً ۸۰ تا ۹۰ درصد از دست داده‌ایم که دهقانان متضرر شده اند. ساحات للمی اصلاً کاشت نشده و یک مقداری که مصرف کرده اند؛ اما هیچ چیزی به دست آورده نتوانستند.»

از سویی هم، شماری از کارشناسان امور کشاورزی در سرپل، وضعیت کشاورزی را در این ولایت به دلیل بروز خشک‌سالی، نگران‌کننده می‌خوانند و می‌گویند که وزارت زراعت باید راه‌کارها و برنامه‌های سودمندی را برای کشاورزان راه‌اندازی کند.

وحیدالله منور، کارشناس امور کشاورزی، می‌گوید که با گذشت هر سال شدت گرما افزایش و دامنه‌ی خشک‌سالی در کشور گسترش می‌یابد؛ به همین دلیل، کشاورزان باید با روش‌های مدرن کشاورزی آشنا شوند تا در سال‌های پیش رو، بتوانند حاصلات بهتری برداشت کنند. او، می‌گوید: «خشک‌سالی‌های پی‌درپی و عدم بارندگی‌ها، تأثیر منفی بالای کشاورزی گذاشته است. دولت باید زمینه را برای کشاورزی مدرن فراهم کند در غیر آن، با گذشت هر سال کشاورزان عمیق‌تر ضرر می‌بینند.»

گفتنی است که گندم، جو، جواری، پنبه، کنجد و زغر، از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در سرپل است و کشاورزان در این ولایت، از همین راه نیازهای روزمره‌ی زندگی شان را تأمین می‌کنند؛ اما خشک‌سالی‌های پی‌هم در سه-چهار سال گذشته، زندگی را برای آن‌ها دشوار کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *