جهان

بمباران یک شفاخانه در غزه و قتل عام بیماران

اسرائیل شب گذشته یک شفاخانه را در غزه با موشک هدف قرار داد و صد ها بیمار و بیمار دار را به شهادت رساند.

اسرائیل شب گذشته یک شفاخانه را در غزه با موشک هدف قرار داد و صد ها بیمار و بیمار دار را به شهادت رساند.

تاکنون رقم دقیق شمار جان باختگان حمله بر شفاخانه الاهلی معلوم نیست مگر گفته شده است که احتمال دارد شمار شهدا تا یک هزار تن باشد.

مردم دنیا این عملکرد اسرائیل را فرا تر از جنایت جنگی دانسته به آن قتل عام بشریت عنوان داده اند .

حمله بر شفاخانه الاهلی درست زمانی صورت گرفته است که قرار جوبایدن رییس جمهور امریکا به هدف اعلام حمایت از اسرائیل امروز وارد تل ابیب شود٬ در حالی که وزیر خارجه او در منطقه حضور دارد و برای معصوم جلوه دادن اسرائیل لابی گری میکند.

بایدن روز گذشته در صفحه اکس خود حماس را به دلیل حمله اخیر بر اسرائیل یک گروه تروریست ووحشی خوانده بود معلوم نیست که او با رسیدن به تل ابیب به کشتار اخیر در شفاخانه الاهلی چه نام خواهد داد؟

بدون شک او همانند اسرائیل از بار این جنایت فرار خواهد کرد و آن را به گروه های مقاومت گر فلسطین نسبت خواهد داد.

باید گفت که دادگاه لاهه چند ماه قبل، پوتین رییس جمهور روسیه را به دلیل حمله بر اوکراین و قتل شماری از کودکان در آنکشور متهم به جنایت های جنگی کرد و حکم بازداشت او را داد، معلوم شود که لاهه، جنایت اسرائیل در برابر بیماران و بیماران داران شفاخانه الاهلی در غزه را چه تعریف میکند؟

واکنش های جهانی چه بوده است؟

تقریبا تمامی مردم جهان این حمله اسرائیل را فرا تر از جنایت جنگی دانسته اند و به آن کشتار بشریت نام نهاده اند

امارت اسلامی افغانستان بمباران شفاخانه‌ی را در غزه را یک وحشت و جنایت علیه انسانیت دانسته است و تاکید داشته که ادامه چنین جنایات از سوی رژیم اسرائیل، وضعیت را در منطقه از کنترول خارج خواهد کرد.

به دنبال انفجار عظیمی روز گذشته که بر اثر اصابت یک موشک رژیم اسراییل به شفاخانه‌ای در غزه اتفاق افتاد و کشتار بی سابقه‌‌ی را در پی داشت امارات متحده عربی و روسیه خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل در صبح امروز چهارشنبه، ۲۶ میزان شدند،امریکا این «حمله» را «فاجعه وحشتناک» خوانده است .

پس از وقوع انفجار در شفاخانه‌ای در غزه اعتراضاتی در چند شهر بزرگ خاورمیانه بروز کرده است.

فلسطینی‌ها سه‌شنبه شب به خیابان‌های چندین شهر کرانه باختری سرازیر شدند و سنگ انداختند و علیه محمود عباس؛ رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، شعار دادند. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن جمعیت، گاز اشک‌آور و نارنجک‌های شوکر پرتاب کردند.

محمود عباس به دنبال حادثه اخیر سه روز اعزای ملی اعلام کرده است در حالی چند روز قبل به وزیر خارجه امریکا گفته بود که حماس به فلسطین ربط ندارد٬ همچنان در جریان حملات اخیر اسرائیل بر غزه سکوت معنا داری اختیار کرده بود.

در همین حال معترضان خشمگین در مقابل سفارت امریکا در بیروت پایتخت لبنان تجمع کردند و در مقابل سفارت آتش بزرگی برافروختند.

گروهی دیگر در مقابل سفارت فرانسه تجمع کردند و بنا بر گزارش‌‎ها به سوی ساختمان آن سنگ انداختند.

حزب‌الله لبنان از مسلمانان و عرب‌ها خواسته است که «فورا به خیابان‌ها و میادین بروند و خشم شدید خود را ابراز کنند» در حالی که حزب الله با آنکه انتظار میرفت در حمایت حماس وارد جنگ شود چندان واکنشی در برابر وقایع اخیر در فلسطین نداشته است.

همچنین صدها نفر در طرابلس و دیگر شهرهای لیبیا با حمل پرچم‌های فلسطین و سردادن شعارهای در حمایت از غزه تجمع کردند.

گروهی هم در مقابل سفارتخانه‌های بریتانیا و فرانسه در تهران و همچنین در مقابل سفارت‌های اسرائیل در ترکیه و اردن تظاهرات کردند.

در همین حال، آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل حمله به این شفاخانه را محکوم کرده و گفت: «مرگ صدها غیرنظامی فلسطینی وحشتناک است. مگر از اسرائیل نام نگرفته است»

او «قویا» این حادثه را محکوم کرد و افزوده که «شفاخانه‌ها، درمانگاه‌ها، پرسنل صحی و محوطه‌های متعلق به سازمان ملل براساس قوانین بین المللی به روشنی تحت حفاظت است.»

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز می‌گوید که از گزارش‌ها دایر بر انفجاری عظیم در بیمارستان الاهلی غزه دچار «شوک و وحشت» شده است.

«آی سی آر سی» در بیانیه‌ای گفت: «شفاخانه‌ها باید محلی امن برای جان انسان‌ها باشد، نه صحنه مرگ و ویرانی.»

وزارت خارجه مصر «با قوی ترین عبارات» این حمله را محکوم کرد.

وزارت خارجه ایران نیز اشاره کرد که در این انفجار صدها «انسان غیرمسلح و بی‌دفاع» کشته شدند.

دفتر ریاست جمهوری سوریه آن را یکی از «شنیع‌ترین و خونین‌تری قتل عام‌ها علیه بشریت» توصیف کرد،عربستان نیز آن را یک «جنایت شنیع» خواند، ملک عبدالله؛ پادشاه اردن آن را «جنایت جنگی» خوانده است.

اما رژیم اسراییل نقش ارتش خود را انکار کرد و مدعی شد که انفجار ناشی از راکت‌هایی بود که گروه جهاد اسلامی فلسطین شلیک کرد. این گروه اما ادعای اسراییل را رد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *