صحت

ام آر وی (MRV) چیست و چه کاربردی دارد؟

ام آر وی (MRV) تکنیک تصویربرداری غیرتهاجمی با دقت بالا برای بررسی و تشخیص سلامت عروقی و وریدی است. ام آر وی مانند MRI از اشعه برای تصویربرداری استفاده نمی‌کند و به پزشک امکان می‌دهد تا دقیق‌تر ساختار بدن و عروق خونی را مشاهده کند. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با تکنیک ام آر ونوگرافی، کاربردها و عوارض ام آر وی آشنا شوید.

داکتر سخی احمد احمدی

ام آر وی (MRV) تکنیک تصویربرداری غیرتهاجمی با دقت بالا برای بررسی و تشخیص سلامت عروقی و وریدی است. ام آر وی مانند MRI از اشعه برای تصویربرداری استفاده نمی‌کند و به پزشک امکان می‌دهد تا دقیق‌تر ساختار بدن و عروق خونی را مشاهده کند. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با تکنیک ام آر ونوگرافی، کاربردها و عوارض ام آر وی آشنا شوید.

اگر پزشک برای شما این آزمایش را تجویز کرده است، می‌توانید برای اطلاع از نکات مراقبتی قبل و بعد از آن با متخصص رادیولوژی و سونوگرافی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین داکتران در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با داکتران وجود دارد.

ام آر وی (ام آر ونوگرافی) چیست؟

تکنیک تصویربرداری صحی است که با استفاده از تکنولوژی تصویربرداری با رزونانس مقناطیسی (MRI) عروق و وریدهای بدن را تصویربرداری می‌کند و برای تشخیص و ارزیابی بیماری‌های عروق وریدی، تشخیص بیماری‌هایی مانند توپولوژی و ساختار عروق وریدی، جریان خون نامنظم، جریان خون معکوس یا انسداد عروق وریدی و بسته شدن رگ قلب استفاده می‌شود.

این تکنیک قادر است تصاویر دقیقی از عروق بدن، به ویژه وریدها، ایجاد کند. نسبت به روش‌های دیگری مانند رادیوگرافی وریدی و ایکوگرافی دوپلر، MRV مزایایی مانند عدم نیاز به تزریق ماده رادیواکتیو، تصاویر با کیفیت بالا و قابلیت تصویربرداری سه بعدی را دارد. به‌علاوه اینکه روش غیرتهاجمی برای ارزیابی عروق وریدی محسوب می‌شود و ریسک کمتری نسبت به سایر روش‌های تهاجمی دارد.

با توجه به دقت و قابلیت تفسیر بالای تصاویر MRV، این تکنیک در تشخیص و پیگیری بیماری‌هایی مانند ترومبوز وریدی، سندرم تنگی وریدی و انواع تخلیه‌های وریدی، برنامه‌ریزی قبل از جراحی عروق وریدی و ارزیابی تاثیر درمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا ام آروی ونوگرافی انجام می شود؟

ام آروی ونوگرافی برای تشخیص و ارزیابی بیماری‌های عروق وریدی و تحلیل عملکرد و ساختار آن‌ها انجام می‌شود. از دیگر کاربردها و دلیل انجام ام آر وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. تشخیص بیماری های عروق وریدی

MRV به عنوان یک تکنیک تصویربرداری بدون تماس و غیرتهاجمی این قابلیت را دارد که با دقت و وضوح بالا از عروق وریدی تصویربرداری کند. تصاویری که برای تشخیص بیماری‌هایی مانند ترومبوز وریدی (علائم ترومبوز چیست؟)، سندرم تنگی وریدی، آنومالی‌های وریدی و تخلیه‌های وریدی به کار می‌روند.

۲. برنامه ریزی قبل از جراحی عروق وریدی

در صورتی که نیاز به جراحی یا روش‌های درمانی برای عروق وریدی باشد، ام آر ویوگرافی به داکتر کمک می‌کند تا ساختار و مسیر عروق را به دقت بررسی کرده و برنامه‌ریزی مناسبی برای جراحی یا روش درمانی انتخاب کند.

۳. ارزیابی تاثیر درمان ها

یکی دیگر از کاربردهای ام آر وی، ارزیابی تاثیر درمان‌ها و پیگیری پاسخ بیمار به درمان‌های مختلف است که با مقایسه تصاویر قبل و بعد از درمان، تغییرات در ساختار و عملکرد عروق وریدی مشاهده می‌شوند.

‏۴. ام آر وی مغز

معمولاً برای اینکه عروق مغز بهتر دیده شوند حین MRV مغز ماده رنگی به بیمار تزریق می‌کنند. ام آر وی مغز برای تشخیص بیمارهای مغزی مانند ترومبوز وریدی مغز (لخته خون در مغز)، ناهنجاری‌های ساختاری وریدی، فشار خون داخل جمجمه‌ای، و مشکلات جریان خون به‌کار می‌رود.

ام آر وی برای چه کسانی مناسب است؟

انجام ام آر ونوگرافی به افراد زیر توصیه می‌شود:

بیماران با علائم و عوارض عروق وریدی

افرادی که علائمی مانند ورم، درد، تورم و سنگینی در پاها و پاشنه‌ها، تشنگی و تنگی در نفس و وجود خون‌گیری‌های نامعمول در عروق وریدی دارند، ممکن است نیاز به MRV داشته باشند. این تکنیک می‌تواند به تشخیص بیماری‌هایی مانند ترومبوز وریدی، سندرم تنگی وریدی و وریدهای نامنظم کمک کند.

بیمارانی که نیاز به جراحی یا روش‌های درمانی برای عروق وریدی دارند.

قبل از انجام جراحی یا روش‌های درمانی برای عروق وریدی، MRV می‌تواند به پزشک کمک کند تا ساختار و مسیر عروق را بررسی کرده و برنامه‌ریزی مناسبی برای درمان انتخاب کند.

پیگیری بیماران با بیماری‌های عروق وریدی مزمن

افراد مبتلا به بیماری‌های عروق وریدی مزمن مانند فریب وریدی، سندرم نقص عملکرد والوهای وریدی یا ترومبوز مزمن برای پیگیری منظم و ارزیابی تغییرات در عروق وریدی باید ام آر وی بدهند.

ام آر وی برای چه کسانی مناسب نیست؟

این آزمایش برای همه توصیه نمی‌شود و برای افرادی با شرایط زیر مناسب نیست:

افرادی که داخل بدنشان پین یا ایمپلنت فلزی دارند به‌خاطر تداخل با میدان مغناطیسی قوی دستگاه ام آر وی کاندیدای مناسبی نیستند.

خانم‌های باردار مجاز به ام آر ونوگرافی نیستند چرا که میدان مغناطیسی قوی MRV تاثیر منفی روی جنین می‌گذارد.

افرادی که ترس و اضطراب شدید نسبت به محیط بسته یا صداهای بلند دارند.

افرادی که توانایی ثابت ماندن در طول آزمایش را ندارند.

‏مزایای ام آر وی

مزایای ام آر وی عبارتند از:

 

عدم وجود اشعه یونی

احتمال حداقلی واکنش الرژیک به کنتراست گادولینیوم

کنتراست بالاتر عروق به پس زمینه

قابلیت تصویربرداری دینامیک با تفکیک زمانی

قابلیت محاسبه جهت و شدت جریان خون

تصویربرداری وریدی بدون کنتراست

وجود ماده حاجب متصل به حوضچه خون که باعث حفظ غلظت بالای کنتراست درون عروقی می‌شود.

تصویربرداری با کیفیت بالا تا یک ساعت بعد تزریق ماده حاجب

بررسی پیشرفت بیماری‌های مزمن

تشخیص بیماری‌های عروق وریدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *