گزارش

اماکن مهم گردشگری در کابل

کابل پایتخت افغانستان دارای جاذبه های گردشگری زیادی است. جمعیت این شهر حدودا 5 میلیون نفر است و از همه اقوام افغانستان مردمانی در این شهر ساکن هستند. شهر کابل زیبا و دارای مکان های تاریخی و قدیمی است. سعی گردیده تا به بررسی مکان  های گردشگری در کابل بپردازیم.

 

فیض محمد صدیقی

کابل پایتخت افغانستان دارای جاذبه های گردشگری زیادی است. جمعیت این شهر حدودا 5 میلیون نفر است و از همه اقوام افغانستان مردمانی در این شهر ساکن هستند. شهر کابل زیبا و دارای مکان های تاریخی و قدیمی است. سعی گردیده تا به بررسی مکان  های گردشگری در کابل بپردازیم.

قصر چهل ستون کابل

قصر چهل ستون یکی از 10 مکان گردشگری در کابل است که در سال 1175 خورشیدی برابر با سال 1796 میلادی در زمان سلطنت شاه زمان سدوزایی ساخته شد. این کاخ در زمان خود یکی از کاخ های باشکوه زمان خود بود.

این قصر در طول سالیان نام های مختلفی به خود گرفته است. در سال 1210 هجری قمری به آن قصر جهان نما و در سال 1305 هجری قمری به آن قصر هندکی گفته می شد. از زمان پادشاهی ظاهر شاه تا کنون نیز به آن قصر چهل ستون گفته می شود.

این قصر دارای دو باغ داخلی و خارجی است و مساحت پارک کاخ 30 هکتار می باشد. در حال حاضر این کاخ ویران شده است.

قصر دارالامان کابل

یکی دیگر از مکان گردشگری در کابل قصر با شکوه دارالامان می باشد. این بنا از بناهای تاریخی کشور افغانستان محسوب می شود. این قصر در فاصله 8 کیلومتری جنوب غربی شهر کابل واقع شده است. این قصر در زمان امان الله خان در حوزه چهاردهی کابل ساخته شد.

ساختمان این قصر زیر نظر مهندس آلمانی والتر هارتن در سال 1304 هجری قمری ساخته شد. این قصر دارای 150 اتاق است که تمامی دستگاه دولتی دوره امانی از این اتاق ها استفاده می کردند. این قصر در سال 1368 خورشیدی به رهبری شهنواز تنی وزیر دفاع پیشین افغانستان بمباران شد. این اقدام علیه دولت دکتر نجیب الله صورت گرفت.

باغ بابر کابل

باغ بابر باغی تفریحی و تاریخی است که در شهر کابل دارای موقعیت خوبی است و این باغ در سال 1528 میلادی به دستور شاه مغول ها بابر ساخته شد. این باغ از معدود مکان هایی است که در سال های اخیر از تهاجم افراد مسلح در امان مانده است. باغ بابر در دامنه کوه شیر دروازه واقع شده است.

در ابتدای باغ کاروانسرای زیبایی است برای وارد شدن به باغ باید از این مکان عبور کرد. در گذشته کاروانسرا محل رفت و آمد بازرگان ها بوده است. این کاروانسرا  غرفه های فروش صنایع دستی و دفاتر مدیران باغ است.

زیارت کارته سخی کابل

یکی دیگر از مکان های دیدنی زیارت کارته سخی است. این مکان یکی از 10 مکان گردشگری در کابل است که در دامنه کوه آسمایی در منطقه کارته سخی واقع شده است. این مکان به دستور احمد شاه بابا درانی ساخته شد. زمانی که خرقه مبارک پیامبر خدا حضرت محمد به دستور احمد شاه از بخارا به قندهار انتقال داده می شد کاروان در این مکان اطراق کرده است.

در این مکان زیارتگاه افراد مشهور تاریخی واقع شده است. دارای چند گنبد است و یک چله خانه سه دروازه ورودی و دیگ سنگی دارد. همچنین سنگ بزرگی به نام سنگ ذوالفقار در پشت این زیارتگاه وجود دارد که طبق اعتقادات مردم کسانی که کمتر گناه کار باشند از شکاف این سنگ عبور خواهند کرد.

تپه توپ کابل

تپه توپ در امتداد غربی کوه تاریخی شیردروازه که در شمال باغ بابر است واقع شده و بر روی این تپه دو توپ بزرگ وجود دارند. به همین دلیل به آن تپه توپ می گویند. در پایین تپه طاقی به نام گنبد وجود دارد که خانه سربازان شاه بابر بوده است.

منار علم و جهل کابل

این منار یادمانی از پیروزی شورش مشهور به ملای لنگ بر ضد نهضت افغانستان ساخته شده است. این منار در فراز تپه کوچک در جوار پارک احمد شاهی بنا شده است. سنگ های این مناره مرغوب و بسیار زیبا می باشند.

آرامگاه تیمور شاه

بنایی تاریخی در شهر کابل که در این آرامگاه تیمور شاه درانی دفن شده است. تیمور شاه در مشهد به دنیا آمد . پس از فوت احمد شاه درانی به سلطنت نشست. این مقبره در جنوب دریای کابل و غرب لیسه عایشه درانی واقع شده است.

باغ لطیف

این باغ از مکان گردشگری در کابل محسوب می شود. این باغ به دستور سرهنگ عبدالطیف خان ساخته شد. وی از تیره مومند و فرمانروای کل صفحات ترکستان بود.

مسجد چوب فروشی

این مسجد در سال 1303 هجری قمری ساخته شد و به مسجد نور الاسلام مشهور بود. این مسجد از گچ، آهن، خشت پخته، چوب و چونه ساخته شده است. این مسجد دارای کمان ها، رواقها و گنبد ها می باشد و در جوار خود عمارت گنبدی علیحده واقع شده است.

قلعه بالاحصار کابل

بالاحصار نام قلعه ای رزمی و باستانی در شهر کابل است. این بنا جزو 10 مکان گردشگری در کابل است که در قرن 5 میلادی ساخته شد. این قلعه بر فراز تپه دامنه کوه شیر دروازه در جنوب شرقی کابل بنا شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *