افغانستان

قرار داد انتقالات  از مسیر ریلی خواف – هرات تمدید شد

در نشست پایانی ‹فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران – افغانستان› قرار داد تمدیدهمکاری های انتقالاتی ازمسیرریلی خواف – هرات به امضا رسید.

در نشست پایانی ‹فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران – افغانستان› قرار داد تمدیدهمکاری های انتقالاتی ازمسیرریلی خواف – هرات به امضا رسید.

دفتر مطبوعاتی وزارت صنعت و تجارت با نشر خبرنامه‌یی گفته است: این قرار داد پس از بحث و نظر‌ها در نشست پایانی ‹فرصت‌های سرمایه گذاری میان افغانستان و ایران › میان مولوی بخت الرحمن شرافت، رئیس خط آهن افغانستان و نماینده ایران، به امضا رسید.

مولوی بخت الرحمن شرافت، پروژه خط آهن خواف – هرات را تحفه مردم ایران به افغانستان عنوان کرد و گفت که این خط آهن، افغانستان را به کشورهای خلیج، اروپا و سایر کشورها وصل می‌کند و کریدور واخان است که منطقه و به صورت مشخص ایران را به چین وصل می‌کند.

هم‌چنان، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت، طی این نشست گفت: «ما حق اولویت را به شرکت‌های همسایه در نظر داریم.» و از آنان خواست در افغانستان سرمایگذاری کنند.

عزیزی در خصوص تجارت و ترانزیت نیز اشاره کرده، گفت: «کوشش دوجانبه شود تا واردات و صادرات با ایران بیلانس شود و امارت اسلامی افغانستان سهولت‌ها و امکانات لازم را فراهم خواهدکرد.»

همین‌گونه، مولوی عطاء الله عمری، سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری بیان کرد: ایجاب می‌کند که دوکشور از فرصت‌های پیش‌آمده استفاده کنند. «افغانستان منبع بزرگ تولیدات زراعتی و مال‌داری است، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از این محصولات مستفید شود»

انجنیر یعقوب‌علی نظری، والی خراسان رضوی تفاهم  خویش در مورد فراهم‌سازی سهولت‌ها در چابهار، خط ریلی و جاده، ۲۴ ساعته ساختن گمرکات خبر داد و ایجاد کمیته‌های بین‌الوزارتی دوکشور را پیشنهاد کرد.

نظری گفته است که کشورش برای سرمایه گذاری در زمینه تولید محصولات زراعتی افغانستان مثل لبلبو و سایر موارد آماده است و آنان می‌خواهند محصولات گوشتی را از افغانستان وارد کشورشان کنند.

وی اظهار داشت: «در صنعت، برق، تکنالوژی صحی و ماشین‌آلات؛ آماده‌ایم پارک‌علم وفناوری را به صورت مشترک اجرایی کنیم.»

حسن‌کاظمی قمی، نماینده‌ی خاص رئیس جمهور ایران  برای افغانستان و سرپرست سفارت آن کشور در کابل که در این نشست اشتراک داشت مطرح کرد«دوکشور نیازمند تحکیم روابط اند. ما نیازمند ایجاد کمیته‌های تخصصی هستیم. بیلانس تجاری بین دوکشور از طریق ایجاد کمیته‌ها و حذف موانع قانونی قابل رسیدگی است.»

وی اضافه کرد که دوجانب در راه‌اندازی اتاق مشترک تجارتی، مناطق آزاد مشترک سرمایگذاری، ایجاد بانک‌های مشترک، ایجاد کریدور ترانزیتی و استفاده از بندرچابهار توافق نظر دارند. وی همچنین به مشارکت دادن مراکز دانش‌بنیان در امور صنعت و مشارکت کنسرسیوم‌ها در ابرپروژه‌ها تاکید کرده است.

گفتنی است که نماینده‌ی خاص رئیس جمهور ایران در افغانستان، گفته است که ایران خریدار ۵ میلیون تن محصولات زراعتی افغانستان در سال است که این می تواند ترازتجاری بین دوکشور را متحول کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *