سیاسی

مردانی که بادستان خالی قدرت‌مندترین ارتش جهان را هراسان ساختند

پانزدهم میزان نیروهای مقاومت فلسطین با راه اندازی عملیات طوفان الاقصی ضربه تاریخی و بی سابقه ای را به قلمرو اسرائیل وارد کردند. ضربه ای که یک شکست بزرگ اطلاعاتی و نظامی برای رژیم صهیونیستی به حساب می رود که پیامدهای بلندمدتی را به دنبال خواهد داشت.

حمیدالله

پانزدهم میزان نیروهای مقاومت فلسطین با راه اندازی عملیات طوفان الاقصی ضربه تاریخی و بی سابقه ای را به قلمرو اسرائیل وارد کردند. ضربه ای که یک شکست بزرگ اطلاعاتی و نظامی برای رژیم صهیونیستی به حساب می رود که پیامدهای بلندمدتی را به دنبال خواهد داشت.

گفته می شود حماس از دو سال پیش با مهارت خاصی که داشت، برنامه‌های نظامی خود و متقاعد کردن اسرائیل به عدم تمایل برای رویارویی نظامی تازه، مقدمات این حمله را فراهم کرده بود.

کارزار دقیق و حساب‌شده‌ای که گروه فلسطینی حماس با هدف غافلگیر کردن اسرائیل پیش از حمله‌ای ویرانگر به شهرک‌های یهودی‌نشین و تل‌آویو در پیش گرفته بود به آن امکان داد تا با کم‌ترین امکانات و استفاده از بولدوزر، گلایدر و موتور به جنگ یکی از قدرتمند‌ترین ارتش‌های خاورمیانه برود.

این مقدمهِ گزارشی است که رویترز به قلم دو تن از خبرنگاران خود به بهانه انعکاس وقایع مرتبط با رویارویی نظامی کم‌سابقه اخیر میان شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس و ارتش اسرائیل منتشر کرده است.

حمله غافلگیرکننده روز شنبه فلسطینیان که از هوا و زمین به سرزمین‌های اشغالی صورت گرفت «بدترین شکست دفاعی اسرائیل» پس از جنگ «یوم کیپور» در سال ۱۹۷۳ (جنگ اعراب و اسرائیل که سوریه و مصر مستقیم در آن وارد شدند) قلمداد شده است.

اسرائیل با حمله فلسطینیان که همزمان با روز عید سبت یهودیان در روز شنبه صورت گرفت، کاملاً غافلگیر شد؛ موضوعی که شهروندان اسرائیلی و حتی مقامات این کشور به آن اذعان دارند.

جنگجویان حماس در این روز به شهرهای اسرائیل یورش بردند، حمله ی بزرگ و کم‌سابقه که طی آن ۷۰۰ تن اسرائیلی کشته و ده‌ها تن دیگر اسیر شدند.

اسرائیل از زمان شروع این حمله تاکنون بارها دست به بمباران و موشک‌باران غزه زده، عملیاتی انتقام جویانه که تاکنون بیش ازصده ها شهید در میان فلسطینیان به جا گذاشته است.

سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل از حمله اخیر حماس به عنوان « ۱۱سپتامبر» دیگری، این بار برای کشورش یاد می‌کند و می‌گوید که فلسطینیان «حملات سریعی از هوا، زمین و دریا انجام دادند و ما را غافلگیر کردند.»

از سوی دیگر، به گفته اسامه حمدان، نماینده حماس در لبنان، این حمله نشان داد که فلسطینیان «بدون توجه به قدرت و توانایی‌های نظامی اسرائیل» مصمم هستند بادست خالی وسلاح های ابتدائی، به اهداف تعیین شده خود دست یابند. آری ! آنان بااعتماد به دوشعار بزرگ یاشهادت ، یاپیروزی سینه را سپرساخته بااستقبال یکی ازین دوراه می شتابند، درنتیجه درهردو حالت پیروزمیدان نبرداند.

نیروهای مقاومت فلسطین با راه اندازی عملیات طوفان الاقصی ضربه تاریخی و بی سابقه ای را به اسرائیل وارد کردند. ضربه ای که به اذعان کارشناسان، رسانه ها و مقامات غربی و اسرائیلی یک شکست بزرگ اطلاعاتی و نظامی برای رژیم صهیونیستی بوده است.

ارتش رژیم صهیونیستی که از مقابله با طوفان الاقصی عاجز شده است، دست به تحرکاتی زده و نیروهای احتیاط بسیاری را فراخوانده است. به نقل از منابع عبری : ۳۰۰ هزار نظامی اسرائیلی دوره احتیاط به خدمت  فراخوانده شده اند که بیشترین تعداد فراخوانی نیرو در تاریخ اسرائیل است.

از سوی دیگر یواو گالانت وزیر جنگ  رژیم صهیونیستی اعلام کرد که جنگ علیه غزه حداقل چند هفته به طول خواهد انجامید.

جنگ بین اسرائیل و حماس در حالی ادامه دارد که تلاش‌های دیپلوماتیک برای جلوگیری از خون‌ریزی بیشتر تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

نخست‌وزیر انگلیس از رژیم صهیونیستی در جنگ با غزه حمایت کرده است. سوناک در شرایطی علیه فلسطینیان موضع گیری کرده که کشورهای غربی شامل امریکا و برخی کشورهای اروپایی پیش از این بارها در حمایت از صهیونیست‌ها اظهارنظر کرده‌اند.

ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس با اطمینان بخشی به رژیم صهیونیستی درباره حمایت‌ها تصریح کرده است: «ما تمام حمایت‌هایی را که آنها نیاز دارند ارائه خواهیم کرد تا مطمئن شویم اسرائیل می‌تواند از خود در برابر این نوع حملات دفاع کند».

این درحالیست که ده هاکشورمسلمان نشین عرب نزدیک و دور، سنگ اسلامیت را به سینه می کوبند اما ازهراس رژیم صهیونیستی وهمپیمانانش جرئت همبستگی بامردم فلستین را ندارندو حتا اظهارنظرتندی هم کرده نمی توانند. چون آنان درمادیات دنیوی غرق گردیده عزت ، شهامت وآزادی را به قیمت آرامش وتنبلی به حراج گذاشته اند.

ولی هستند مردان باشهامتی که ازفاصله های دور اما باقلب نزدیک همبستگی خودرا بامردم بی دفاع فلستین ابرازکرده وبه رژیم صهیونیستی وهمپیمانانش مردانه هشدارمی دهند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهورترکیه دریک تماس تیلفونی در این باره به همتای اسرائیلی اش هشدار داد : هر اقدامی که منجر به آسیب دسته جمعی یا بی‌رویه به مردم غزه شود، رنج و چرخه خشونت را در منطقه بیشتر خواهد کرد.

موصوف تأکید کرد که باید با عقل سلیم عمل کرد زیرا برقراری بی‌درنگ آرامش اهمیت زیادی برای خیر و صلاح کل منطقه دارد.درغیرآن این تنش درد سری برای جامعه جهانی خواهدگردید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *