گزارش

نگرانی‌ها از رکود بازار قالین‌های دست‌باف در ولایت هرات

مالکان شماری از کارخانه‌های قالین‌بافی در ولایت هرات، از روکود بازار قالین‌های دست‌باف این ولایت، ابراز نگرانی کرده، می‌گویند که این قالین‌ها مانند گذشته، خریدار ندارد.

مالکان شماری از کارخانه‌های قالین‌بافی در ولایت هرات، از روکود بازار قالین‌های دست‌باف این ولایت، ابراز نگرانی کرده، می‌گویند که این قالین‌ها مانند گذشته، خریدار ندارد.

آنان، می‌گویند که اگر دولت در زمینه بازایابی به تولیدات شان اقدام نکند، صنعت قالین‌بافی در ولایت هرات، از بین خواهد رفت.

آیناز نظری؛ مالک یک کارخانه قالین‌بافی در هرات، می‌گوید:” ما چندین بار به صنعت و تجارت رفتیم و از آنان درخواست کردیم که با ما همکاری کنند تا قالین را که از با ارزش‌ترین صنایع است، به نام خود افغانستان به خارج از کشور صادر کنیم و به ما گفته شد که روی این موضوع فکر می‌کنیم، اما تا به حال هیچ همکاری صورت نگرفته است.”

زینب فیروزی؛ دیگر تولیدکننده قالین، می‌گوید که برای رشد صنعت قالین‌بافی، دولت باید واردات قالین‌های ماشینی از کشورهای دیگر را محدود سازد.

او افزود:” همین حالا قالین دست‌باف زنان ما به نام‌ کشورهای دیگر صادر می‌شود، اگر حمایت صورت بگیرد و قالین به خارج از کشور صادر شود و جلو واردات قالین‌ گرفته شود، مطمین هستم که خانم‌ها می‌توانند کار خود را گسترش داده و بهتر کار کنند.”

از سویی هم محمد رفیع نادری؛ رئیس اتحادیه قالین‌بافان هرات می‌گوید که دولت، باید به قالین‌های دست‌باف، در خارج از کشور بازاریابی کند.

نادری گفت:” قالین یکی از صنایع دستی است که نیازمند حمایت دولت است، بهترین راه این است که با بازاریابی بیرونی و نمایشگاه‌های که در خارج از کشور راه‌اندازی می‌شود، هماهنگی از سوی دولت صورت گیرد تا قالین‌بافان، تولیدات خود را به خارج از کشور صادر کنند.”

خواستیم در این مورد، نظر مسئولان ریاست صنعت و تجارت هرات را داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

با این حال، بهناز سلجوقی؛ رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان، می‌گوید که این اتاق، تلاش دارد تا با راه‌اندازی نمایشگاه‌‌ها در خارج از کشور، زمینه را برای فروش قالین‌های دست‌باف هرات، فراهم سازد.

خانم سلجوقی افزود:” در قسمت بازاریابی و وصل نمودن زنان به بازار‌های جهانی، ما تلاش‌های انجام داده‌ایم و برنامه‌های نیز روی دست داریم، یکی از این برنامه‌ها راه‌اندازی نمایشگاه‌ در کشور ترکمنستان است تا اینکه خانم‌های که در بخش قالین فعالیت دارند را وصل بسازیم با این کشور، چون در گذشته خانم‌های ترکمن صادارت داشتند به کشور ترکمنستان.”

گفتنی‌ست که در سال‌های گذشته، قالین‌های دست‌باف ولایت هرات، خریداران زیادی در داخل و خارج از کشور داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *