گزارش

تلاش امارت اسلامی برای تکمیل کار بندبرق پارنده در پنجشیر

امارت اسلامی تلاش ها را برای تکمیل کار ساخت بند برق پارنده در پنجشیر آغاز کرده است.

امارت اسلامی تلاش ها را برای تکمیل کار ساخت بند برق پارنده در پنجشیر آغاز کرده است.

والی پنجشیر می‌گوید که برای تکمیل چهار درصد کار باقیمانده ی بند برق پارنده دربازارک مرکز این ولایت، نیاز به بیش از یک میلیون و هشت صدو دوازده هزار دالر امریکایی است.

الحاج حافظ محمد آغا حکیم به آژانس باخترگفت که برای آخرین مرحله در سال ۲۰۱۳ کار این پروژه به هزینه مجموعی ۷ میلیون و ۶۴۰ هزارو ۹۷۵ دالر با شرکت موسوم به «انتراگلوبل میدل ایست» قرار داد شده است که از آن زمان تا اکنون ۵ میلیون و ۸۲۸ هزارو ۳۳۰ دالر شرکت نامبرده در این پروژه هزینه کرده است.

وی تاکید کرد که در کمیسیون اقتصادی ریاست‌ الوزراء امارت اسلامی افغانستان روی این پروژه اخیراً بحث صورت گرفت که بر بنیاد فیصله آن کمیسیون به وزارت آب و برق هدایت داده شده است تا برای تکمیل این پروژه پول مورد نیاز را پرداخت کند و وزارت یاد شده نیز در این قسمت وعده سپرده است.

تکمیل کار این بند برق ، سه ماه را دربر خواهد گرفت.

بند پارنده ظرفیت تولید۴ میگاوات برق را دارا خواهد بود و می تواند در کنار پنجشیر ، برق ولایات پروان و کاپیسا را نیز تأمین کند.

والی پنجشیر می‌گوید که او تلاش دارد تا پایان سال‌جاری کار پروژه بند برق پارنده بازارک مرکز این ولایت تکمیل و به بهره‌برداری سپرده شود.

وی، هنگام دیدار از بند برق پارنده این گفته ها را ابراز کرد.

قرار است امارت اسلامی به زودی کار را روی تکمیل این پروژه آغاز کند.

کارساخت فابریکه بند برق موسوم به پارنده به هزینه«۵.۷» میلیون دالر بار نخست در سال ۱۳۸۶ از طرف وزارت آب و برق وقت با قرارداد با کمپنی «نورمان» روسیه آغاز شد و اکنون با تجهیز شدن و نصب دو توربین هرکدام با ظرفیت تولید دو میگاوات برق ، در آینده می‌تواند به‌شمول بازارک و هفت ولسوالی پنجشیر ، برق بخش هایی از ولایت های همجوار را نیز تامین کند.

از زمان شروع کار این پروژه تا اکنون بنابر فرار وعهد شکنی شرکت‌های قرار داد کننده کار این فابریکه ناتکمیل باقی مانده‌است.

در این حال کارشناسان بخش اقتصادی می‌گویند که در صورت بهره برداری این بند، دیگر باشندگان پنجشیر به برق وارداتی نیاز نخواهند داشت .

شهروندان پنجشیر از تلاش های امارت اسلامی برای تأمین برق دایمی برای شان استقبال کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *