افغانستان

سخنگوی امارت اسلامی: تلاش‌ها برای توسعه فعالیت بندر چابهار از سوی امارت اسلامی افزایش یافته است

سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که به هدف زیانمند نشدن بازرگانان کشور و متکی نبودن به یک مسیر ترانزیتی، تلاش‌ها برای توسعه فعالیت بندر چابهار ایران از سوی امارت اسلامی افزایش یافته است.

سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که به هدف زیانمند نشدن بازرگانان کشور و متکی نبودن به یک مسیر ترانزیتی، تلاش‌ها برای توسعه فعالیت بندر چابهار ایران از سوی امارت اسلامی افزایش یافته است.

مولوی ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفته است که به هدف زیانمند نشدن بازرگانان کشور و متکی نبودن به یک مسیر ترانزیتی، تلاش‌ها برای توسعه فعالیت بندر چابهار ایران از سوی امارت اسلامی افزایش یافته است.

وی تأکید کرده که با بلند رفتن ظرفیت در بندر چابهار و فعال شدن راه‌آهن این مسیر با افغانستان مشکلات بازرگانان تاحد زیادی حل خواهد شد.

سخنگوی امارت اسلامی، افزوده: «در کل باید بگوییم که ما در تلاش این استیم تا جلو زیان‌های وارده به تاجران خود را بگیریم. و تاجران ما متکی نباشند به یک کشور، یک مسیر و یک راه. حالا هم چابهار فعال است و از ظرفیت آن تاجران ما استفاده می‌کنند.»

در همین حال آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت، نیز گفته: برنامه‌های تجارتی امارت اسلامی افغانستان تنوع محور است، وزارت صنعت و تجارت برنامه‌ها را بصورت موازی پیش می‌برد، نیت ما روابط نیک، دوستانه و متکی به منافع اقتصادی و حُسن همجواری است.

با این حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هم‌چنان می‌گوید که با حل چالش‌های موجود در بندر چابهار، روند تجارت و ترانزیت بین‌المللی افغانستان نیز توسعه بیش‌تر خواهد یافت.

خان محمد سرفراز باز، رییس دارالان‌شاء اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت: «بخاطر رفع مسایل تخنیکی چابهار باید امارت اسلامی، هرچه عاجل‌تر دست به کار شود تا ما یک راه بدیل داشته باشیم، به این معنی که تجارت ما و ترانزیت و صادرات ما همیشه با ممالک همسایه شکار مسایل سیاسی می‌شود.»

پیش از این، مقام‌های اداره راه‌آهن افغانستان از تکمیل شدن هرچه زودتر پروژه راه‌آهن چابهار-نیمروز خبر داده و این پروژه را یکی از اولویت‌های بنیادی این اداره برای توسعه تجارت و ترانزیت و ایجاد سهولت‌ها در حمل و نقل کالاهای بازرگانی میان کابل و تهران خوانده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *