سخن انیس

زنان و مردان مؤمن باید چشم از نامحرمان ببندند

فرموده الله منان است که به پیامبر صلی الله علیه وسلم دستور داده که به‌زنان و مردان مؤمن بگویید تا چشمان خویش را از نامحرمان ببندند!

فرموده الله منان است که به پیامبر صلی الله علیه وسلم دستور داده که به‌زنان و مردان مؤمن بگویید تا چشمان خویش را از نامحرمان ببندند!

چشم‌چرانی و نگاه‌کردن به‌سوی نامحرمان، عملی زشت و ناپسند است که الله متعال به‌صراحت در آیه‌های قرآن‌کریم، مؤمنان را از آن منع کرده است.

باید گفت که گناه از نگاه به‌وجود می‌آید و مسلمانان باید در این مورد خیلی جانب احتیاط را در نظر بگیرند و کوشش کنند با نگاه‌های غرض‌آلود، دیگران را شکار چشمان خود نسازند،حجاب و عفت که یک وجیبه‌ی شرعی‌ست را، باید کماحقه خود را با آن عیار کنند.

حجاب و عفت فریضه‌ی الهی، مصونیت و عزت پایدار برای مسلمان‌هاست.

از دوره‌ی امان الله خان گرفته تا ظاهرشاه، داودخان و دوره‌ی ننگین کمونیستی، بی‌حجابی و بی‌حیایی در اکثر شهرهای افغانستان بیداد می‌کرد و با شکست و سقوط حکومت کمونیستی، زنان در شهرها بیشتر چادری‌پوش شدند و حجاب اسلامی بر بی‌حجابی غلبه حاصل کرد.

اما با تجاوز امریکا در افغانستان، یکبار دیگر بی‌حجابی و بی‌حیایی در اکثر شهرهای افغانستان گسترش یافت، فساد، فحشا و منکرات در کشور اوج گرفت.

حالا که بیش از دوسال می‌شود نظام امارت اسلامی در کشور حاکم گردیده است؛ با گذشت هرروز تغییرات مثبت و مفیدی به مشاهده میرسند و سعادت زیادی شامل حال ملت گردیده  و زنان متدین این کشور نیز در اکثر نقاط کشور و شهرها به حجاب اهمیت می‌دهند و این فریضه‌ی الهی را تا حدی رعایت می‌کنند.

اما، هنوز هم بعضی از زنانی وجود دارند که در برخی از نقاط شهرها به فریضه‌ی ججاب زیاد ارزش قایل نیستند و بی‌باکانه در جاده‌ها، کوچه و پسکوچه‌ها گشت‌وگذار می‌نمایند.

بدون شک حجاب محرومیت نیست، بلکه عزت، عظمت و مصونیت است و زنان و دختران با پوشیدن حجاب اسلامی از مصونیت بهتری برخوردار می‌شوند و از جانب دیگر اجر و پاداش بلندی را نیز کمایی می‌نمایند.

ازاین رو بر زنان و دختران لازم است که پیش از اقدامات نیروهای امر بالمعروف و نهی عن المنکر کشور، خود این فریضه را رعایت کنند، حجاب و عفت را در محراق توجه خویش قرار بدهند.

چون زنان باحجاب در دین مقدس اسلام  و در پیشگاه الهی، جایگاه بلندی دارند و از حیثیت، اهمیت و ارزش ویژه‌یی برخوردار استند.

همچنان بر مردان نیز لازم است که بر عفت و عزت خود ارزش قایل شوند و از رفتن به دنبال زنان و دختران و آزار و اذیت این موجود لطیف و مهربان جدّاً خودداری کنند و با چشم بد نظر نکرده، مانند یک مادر و دختر همراه شان برخورد نمایند.

وزارت امر بالمعروف و دیگر ادارات ذی‌ربط در کنار اصلاح زنان و دختران به اصلاح مردانی که دست به فحشا و فساد می‌زنند، نیز اقدام کنند و مردان بدچشم و بداخلاق را در قدم اول تٲدیب و در صورت تخلف به اجرای جزای شان، عملاً اقدام نمایند.

تا باشد زنان و دختران از شر شرارت‌پیشگان نجات پیدا کنند و با خاطر آرام به تعلیم، تحصیل و امور زندگی خویش رسیدگی نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *