افغانستان

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری از تاجران خواهان بلندبردن کیفیت محصولات شان شد

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، (پنج‌شنبه، ۲ سنبله) در یک نشست خبری در کابل، با استقبال از فرمان اخیر امیرالمؤمنین‌حفظه‌الله، رهبر امارت اسلامی، مبنی بر ایجاد سهولت‌ها در اداره‌های حکومتی فراراه سکتور خصوصی و استفاده از تولیدات داخلی، از تاجران می‌خواهند که محصولات شان را معیاری و روی کیفیت آن کار کنند. خان‌جان الکوزی، عضو هیئت بورد اتاق‌ تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، در این نشست می‌گوید که به دلیل تعلل‌ها در اداره‌های حکومتی، این فرمان صادر شده است و اداره‌ها مکلف به تطبیق آن و سکتور خصوصی مکلف به معیاری‌سازی تولیدات شان اند.

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، (پنج‌شنبه، ۲ سنبله) در یک نشست خبری در کابل، با استقبال از فرمان اخیر امیرالمؤمنین‌حفظه‌الله، رهبر امارت اسلامی، مبنی بر ایجاد سهولت‌ها در اداره‌های حکومتی فراراه سکتور خصوصی و استفاده از تولیدات داخلی، از تاجران می‌خواهند که محصولات شان را معیاری و روی کیفیت آن کار کنند. خان‌جان الکوزی، عضو هیئت بورد اتاق‌ تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، در این نشست می‌گوید که به دلیل تعلل‌ها در اداره‌های حکومتی، این فرمان صادر شده است و اداره‌ها مکلف به تطبیق آن و سکتور خصوصی مکلف به معیاری‌سازی تولیدات شان اند. وی می‌افزاید: «برای حمایت از سکتور خصوصی، اداره‌ها مکلف اند به گونه‌ی قانونی باید در کارهای آنان سهولت ایجاد کنند؛ چون قبلاً مشکل بوده، مثلاً دو یا سه بار مالیه گرفته می‌شده است. از سکتور خصوصی هم تقاضا شده است که محصولات شان را با معیارهای جهانی برابر کنند.»

از سویی هم، محمدیونس مومند، معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، با استقبال از این فرمان رهبر امارت اسلامی، از ایجاد کمیته‌ای برای رسیدگی به مشکلات تاجران خبر می‌دهد. او می‌افزاید: «کمیته ایجاد شده است و کار روی آن جریان دارد و قرار است کل مالیات تاجران یک جا جمع شود نه پراکنده. برای پیشرفت و برای حل مشکلات سکتور خصوصی، این کمیته اثرگذار است.»

در همین حال، تاجران نیز با استقبال از این فرمان رهبر امارت اسلامی، می‌گویند که برای رشد محصولات داخلی و بلندبردن کیفیت آن، در نخست باید مشکلات فراراه آ‌ن‌ها حل شود.

عبیدالله، رییس اتحادیه‌ی واردکنندگان رخت و شیرین‌آغا سخی، عضو اتاق دکان‌داران و پیشه‌وران، می‌گویند که در قسمت مالیه، ویزا و بسته‌بودن پول‌های شان در بانک‌ها، با مشکلات جدی روبه‌رو اند.

عبیدالله می‌‌افزاید: «باید در همان گمرکات تنها از ما مالیه گرفته شود؛ به شکل نقد، نه در هر جا. پول‌های ما که در بانک‌ها بند است، باید پس داده شود، ویزا نیست. تنها چین و ایران ویزا است خلاص.»

شیرین‌آغا سخی، نیز می‌‌افزاید: «کشور ما در حالتی نیست که تمام مواد خام را تهیه کند، باید از بیرون وارد شود. ما تولیدات عالی داریم، بالاتر از جنس پاکستان و چینی باید تجارت ما رشد داده شود.»

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، هم‌چنان می‌گویند که برای رشد تولیدات داخلی و تجارت افغانستان، هفته‌ی پیش، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا در سفری به ترکیه از ۳۰۰ تاجر دعوت کرده است که به افغانستان بازگردند و شمار زیادی از آن‌ها به این خواست توافق کرده و امارت اسلامی نیز به آن‌ها وعده داده است که تمام سهولت‌ها برای تاجران را فراهم کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *