گزارش

کمیته ملی امتحانات:  در یک‌سال گذشته بیش از 370هزارداوطلب در آزمون‌های مختلف اشتراک کرده اند

مسئولین در اداره ملی امتحانات می‌گویند که در یک سال گذشته بیش از 370هزار تن متقاضی درآزمون‌های متعدد اشتراک داشته و از طریق این اداره امتحان را سپری کرده اند.

مسئولین در اداره ملی امتحانات می‌گویند که در یک سال گذشته بیش از 370هزار تن متقاضی درآزمون‌های متعدد اشتراک داشته و از طریق این اداره امتحان را سپری کرده اند.

عبدالباقی حقانی سرپرست اداره ملی امتحانات که در برنامه حسابدهی دولت به ملت صحبت می‌کرد گفت که بر اساس حکم ریاست الوزرا امتحانات تمام ادارات حکومتی از سوی اداره ملی امتحانات اخذ می‌گردد و به این اساس سال گذشته ما برای ادارات در بخش‌های مختلف 37 امتحان جمعی برگزار نمودیم که در مجموع در تمام امتحانات طی یک سال گذشته 374 هزارو 583 تن دواطلب اشتراک داشتند. وی افزد که بدون امتحان کانکور امسال حدود یک‌صدو 13هزارو 77 تن به حیث کامیاب به ادارات مختلف معرفی گردیده اند.

آقای حقانی گفت: در امتحان کانکور عمومی، متفرقه، مدارس دینی، چهارده پاس‌ها در سال 1402 حدود 95هزار 102 تن اشتراک کرده بودند که نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان میدهد. به گفته وی در سال پار آمار اشتراک کننده های این آزمون‌ها 75 هزار و 583 تن بودند.

سرپرست اداره ملی امتحانات می‌گوید که در سال گذشته تمام امتحانات به شکل شفاف برگزار شده و هیچ شخص درعوض شخص دیگر وارد صحن امتحان نگردیده است. در همین حال وی می‌گوید که بیش از 20هزار شکایت از سوی داوطلبان به شکل آنلاین دریافت کرده اند و به آنها رسیدگی شده است.

وی  در خصوص سهولت های ایجاد شده برای داوطلبان امتحانات گفت: کار روی معیاری سازی، اصلاح بانک سوالات اداره ملی امتحانات و ساختن صد درصد سولات جدید برای امتحان کانکور ۱۴۰۲ صورت گرفته است. همین گونه در بخش ازدیاد وقت امتحان برای داوطلبان آزمون کانکور از ۲:۴۰ دقیقه به ۴ ساعت تغییر رو نما گردیده است.

شامل ساختن سولات به زبانهای انگلیسی و عربی برای داوطلبان امتحان کانکور و امتحانات تخصصی، ایجاد هماهنگی بیشتر با ادارات ذیربط جهت مدیریت خوب امتحانات جمعی، حاکم ساختن پروسه نظارت از امتحانات و طرح و تطبیق برنامه های آگاهی عامه داوطلبان امتحانات قبل از هر امتحان از مجموع سهولت هایی بود که به آن اشاره شد.

در عمده ترین دست آوردهایی که از سوی مقامات این اداره در برنامه حسابدهی دولت به ملت ارایه شد  آمده است که این نهاد تلاش کرده تا سیستم جدید افغانی خود کفا را جاگزین سیستم کهنه نماید که به همین منظور کمیته فنی تعیین گردیده و کار عملی را با متخصصین وزارت مخابرات آغازکرده است.

بررسی دقیق وضعیت فعلی اداره ملی امتحانات، شناسایی فرصت‌ها، چالش‌ها و تلاش برای آماده سازی اداره با معیارات جهانی؛ تعیین کميته متحصص به منظور ساختن پلان استراتیژیک دقیق برای اداره ملی امتحانات و آغاز

کار عملی روی این پلان؛ شروع کار روی قانون امتحانات جمعی اداره ملی امتحانات جهت مدیریت درست این امتحانات؛ کار روی اصلاح بانک امتحانات و اصلاح سوالات قبلی موجود در بانک سوالات؛ افزودن زبان های انگلیسی و عربی و ساختن صد درصد سوال به این دو زبان در آزمون کانکور؛ تکمیل نمودن پروسه امتحان 1402 در تمام کشور و آمادگی برای اعلام نتایج امتحان؛توزیع کشف الدرجات به ۱۳۰۰۰ علمای کامیاب شده در امتحان تثبیت سویه و دیدارها با مسولین تخنیکی اداره امتحانات کشور ترکیه جهت ایجاد سیستم جهانی کانکور از جمله دست آوردهای عمده دیگر این اداره گفته شده است.

در بخشی از این گزارش که به برنامه های آینده این اداره اختصاص یافته آمده است که این نهاد تلاش دارد تا امتحانات کانکور را در سه بخش(علوم طبی، علوم ساینسی و علوم اجتماعی) اختصاصی نماید و عملاً در سال آینده آن را تطبیق کند.

سرپرست اداره ملی امتحانات می‌گوید که به منظور  معیاری ساختن عملکردهای اداره ملی امتحانات و ایجاد یک اداره معتبر و قابل قبول برای اخذ امتحانات جمعی تلاش می‌کند و یکی از برنامه های دیگر این اداره ساختن سیستم جدید کانکور به همکاری وزارت مخابرات  و تکنالوژی معلوماتی و کشور ترکیه می‌باشد. در همین حال آقای حقانی ایجاد بانک های جدید سوالات برای امتحانات گوناگون در کمیته امتحانات و نصب سرور مختص به هربانک را از برنامه های دیگر این اداره یاد کرد که قرار است در آینده اجرا شود.

اصلاح مکمل بانک سولات امتحان کانکور و ساختن سوالات جدید برای این آزمون؛ شامل ساختن زبان های عربی و انگلیسی در کنار زبانهای ملی برای معیاری کردن بانک سوالات و امتحانات ماستری، دکتورا، برنامه های تخصصی و سایر امتحانات وشامل ساختن سوالات نصاب معارف مانند: انگلیسی وکمپیوتر در امتحانات کانکور و تعیین کمیته در این مورد،  از دیگر اهداف اداره ملی امتحانات است که قرار است در برنامه های آینده این نهاد عملی شود.

آقای حقانی می‌گوید که بنا به درک مسئولیت تمام تلاش ما این است تا امور مربوط به اداره ملی امتحانات را معیاری سازیم و با ایجاد شفافیت کامل در زمینه امتحانات حق را به حقدار برسانیم.

اسفندیار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *