گزارش

وزارت معارف: تعداد شاگردان معارف به بیش از 10 میلیون و 500 هزار تن رسیده است

دربرنامه حساب دهی دولت به ملت مسئولین وزارت معارف با حضور رسانه ها گزارش یک ساله خویش را بیان داشتند:

توفیق

این وزارت در زمینه ارائه تعلیم و تربیه برای کلیه اقشار جامعه از جمله تربیت و صلاحیت حرفه ای معلمان به منظور بهبود آموزش و ایجاد امکان ایجاد مکاتب خصوصی در سطح کشور فعالیت می کند.

با وجود مشکلات موجود، این وزارت درسال گذشته دستاوردهای مهمی در سه حوزه (کیفیت و مرتبط بودن، دسترسی برابر، مدیریت مؤثر و پاسخگو) به شرح زیر داشته است:

از نظر کیفیت و ارتباط؛ به منظور بازنگری و اصلاح چارچوب برنامه درسی آموزشی آموزش عمومی، دو کمیته تحت عنوان بازنگری و اصلاح طرح آموزشی تشکیل شده است.

از صنف اول تا صنف سوم در قسمت علوم ساینسی از بازنگری اصلاح شده و همچنین درقسمت علوم اجتماعی از صنف چهارم تا صنف دوازدهم بررسی شده و زبان سوم صنف سوم و صنف چهارم ( کتاب های زبان پشه یی، ترکمنی و نورستانی) بازنگری و اصلاح شده است.

کتاب‌های درسی زبان‌های سوم (اوزبیکی، پشه یی و شغنانی) از صنف دهم تا صنف دوازدهم بررسی شده و غلطی‌های محتوا و املایی انها اصلاح شده است. به منظور تجدید و بهبود نصاب درسی مدارس قریه ها، 18 عنوان کتاب (حدیث، نبوی سیرت، تعلیم السلام) به زبان های پشتو و دری اصلاح و به کمیته تضمین کیفیت ارسال شده است.

شش عنوان کتاب ریاضی مدارس برای صنف 1 تا 3 به زبان های پشتو و دری تجدید نظر شده و به کمیته تضمین کیفیت برنامه درسی ارسال شده است. 30 عنوان کتاب درسی برای صنف های 1 تا 3 مدارس قریه ها  تکمیل شده است. در مجموع 26.2 میلیون جلد کتاب آموزش عمومی در سراسر کشور توزیع شده است.

در سطح کشور به منظور اطمینان از کیفیت فرآیند تدریس و آموزش در مکتب، 16030  باب مکتب، 2441 مراکزآموزش قریه یی و بزودی و 389 مرکز سوادآموزی نظارت آموزشی بر دوره ها انجام شده و توصیه های لازم صورت گرفته است. برای بهبود روند آموزش و یادگیری به مسئولان ارائه شده است.

مسئولین در این وزارت می افزایند که در 20 ولایت کشور مدارس جهادی توسط تیم های نظارتی به سرپرستی معاونیت آموزشی وزارت معارف بررسی شده است. گزارش های نظارتی تهیه شده و نتایج به مقام رهبری وزارت معارف ارائه شده است

در زون های هفت گانه کشور،مراحل تیم های جداگانه وزارت معارف ورئیسان مرکزی شامل است و  تمامی مدارس معارف اسلامی را نظارت انجام داده و دستورات لازم برای بهبود امور به مسئولان مربوطه داده شده است.

نظارت راهبردی 30 ریاست مرکزی، 34 ریاست ولایتی، 88 ریاست معارف ولسوالی و 440 مکتب به منظور حصول اطمینان از تطبیق پلان عملیاتی وزارت معارف و اقدامات ادارات مربوطه صورت گرفت. گزارش یافته ها و پیشنهادات به منظور ارتقای کیفیت عملکرد و فرآیند تدریس تهیه و به نهادهای ذیربط ارائه شده است.

در 7 ولایت کشور (بامیان، فاریاب، کندز، سرپل، هلمند، لوگر و کابل) برنامه های آموزشی در مورد خطرات ناشی از ماین و مهمات منفجر نشده با کمک موسسه رفاه افغانستان و 44450 تن راه اندازی شده است معلمان و دانش آموزان مستفید شده است.

دسترسی عادلانه به آموزش در سراسر کشوربرای 1256075 تن شاگردان جدیدالشمول که از این تعداد 556801 تن دختر در سطح دولتی آموزش عمومی و جدید هستند. استخدام در مدارس خصوصی با جذب دانشجویان جدیدالشمول تعداد کل دانش آموزان آموزش عمومی به تعداد 10189634 تن می رسد که از این تعداد 4024574 تن  دختر هستند.

مقامات وزارت معارف می گویند: به منظور دسترسی به آموزش، 121 مدرسه جدید در سراسر کشور ایجاد شده است

با تأسیس مکتب جدید، دولت آموزش عمومی تعداد مکاتب خصوصی به 18010  مکتب رسیده ازمیان آن 7429 مکتب ابتدایی، 4430 مکتب متوسطه و 6151 لیسه هستند.

از طریق 3780 مراکز آموزش قریه یی وبزودی ایجاد شده توسط موسسات همکار، 35828 تن پسر و 59247 تن دختر زمینه آموزش فراهم شده است.

برای 39114 تن دانش آموز عودت شده و بیجا شده  داخلی زمینه  تحصیلی فراهم شده است.

در 5 ولایت کشور که مشمول طرح (تعلیم ومنتظر نمی ماند) هستند، 2080 صنف قریه یی به طور عادی در حال انجام است. تعداد 44941 تن کودک که از این تعداد 28702 تن دختر هستند و به دلایل مختلف به مکاتب دولتی دسترسی نداشتند و به تعداد 186984 تن دانش آموز ازصف دوازدهم ازسراسر کشور فارغ التحصیل شده اند.

در اخیر مسئولین وزارت یاد شده می گویند که 1,000,000 (یک میلیون) قطعه شهادتنامه توسط یونیسیف چاپ و تحت اختیارات وزارت آموزش و پرورش داده شده است که از     این تعداد 191,581 قطعه شهادتنامه  صادر شده است به ولایت ها داده می شود.

310000  قطعه شهادتنامه غیر استاندارد از ولایت ها جمع آوری و به جای آن شهادتنامه های استاندارد توزیع شد.

فرآیند سراسری الکترونیکی شدن نتایج باز شد و نتایج 1000000 (یک میلیون) دانش آموخته صنف دوازدهم  سال های گذشته 9 ولایت درسیستم ثبت شده است.

تفاهم نامه (توافق نامه) برای توزیع سریع شهادتنامه ها با شرکت افغان پست به امضا رسیده است که فارغ التحصیلان صنف دوازدهم ولایات را قادر می سازد در ولایت خود گواهینامه دریافت کنند.

سیستم شهادتنامه  الکترونیکی در ادارات آموزش و پرورش 34 ولایت فعال است و گواهینامه ها عملاً از طریق سیستم چاپ و به دانش آموختگان پایه دوازدهم داده می شود.

در مجموع 36203 تن دانش آموز که از این تعداد 12808 تن  دختر هستند، جدیداً در مراکز معارف اسلامی جذب شده اند. بر این اساس تعداد دانشجویان معارف اسلامی در مراکز دولتی و خصوصی به 330950 تن می رسد که از این تعداد 94462 تن دختر هستند. در 1142 مرکز معارف اسلامی مشغول به تحصیل بود که از این تعداد 814 مکتب، 219 دارالحفاظ و 109 مرکز دارالعلوم است. در برخی از دارالعلوم امکانات مناسبی برای طلاب فراهم شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *