افغانستان

افزایش بهای تیل و نگرانی رانندگان در پایتخت

این روز‌ها افزایش بهای تیل در پایتخت شماری از رانندگان را نگران ساخته است.

این روز‌ها افزایش بهای تیل در پایتخت شماری از رانندگان را نگران ساخته است.

آنان با انتقاد از افزایش بهای تیل در پایتخت، خواهان بررسی و نظارت امارت اسلامی بر بهای تیل در بازار هستند.

هجرت الله، گفت: «از حکومت این را می‌خواهیم که تیل را برای‌مان ارزان کند، بیروبار را از بین ببرد و زمینه کار را برای‌مان فراهم کند. تیل قیمت است اما کار نیست. از یک طرف اگر سواری بگیریم از طرف دیگر خالی می‌آییم. از هر دریوری که شما بپرسید، از صبح تا شام ۳۰۰ افغانی پیداوار ندارند.»

محمد الله، در این باره جزئیات داد: «من تانکی ریکشای خود را با ۲۰۰ افغانی پُر می‌کنم کار که می‌کنم ۵۰۰ افغانی می‌شود، یک و نیم صد افغانی برای من و یک و نیم صد دیگر برای شرکت  می‌ماند این را ما پوره کرده نمی‌توانیم. حکومت باید توجه کند تیل باید ارزان شود مردم غریب است.»

به گفته‌ی رانندگان، آنان هزینه تیل روزانه خود را به مشکل برآورده می‌کنند و در راستای تأمین هزینه زندگی شان نیز این روز‌ها با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

با این حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، مسترد شدن تانکر‌های تیل کم‌کیفیت را در روز‌های پسین در بندرها، از علت‌های مهم افزایش بهای تیل در کشور می‌داند.

خان محمد سرفراز باز، رئیس دارالانشاء اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت: «افزایش قیمت تیل در بازار بین‌المللی و موضوع دوم جلوگیری و مسترد شدن تیل‌های وارداتی کم‌کیفیت در بنادر کشور از سوی اداره ستندرد، در بهای تیل در کشور اثر منفی گذاشته است.»

در همین حال، اتحایه صرافان سرای شهزده‌ی کابل می‌گوید که در چند روز گذشته بهای ارز‌های خارجی به ویژه دالر امریکایی در مقابل پول افغانی پایین آمده، اما برعکس بهای تیل در بازار‌های کشور افزایش یافته است. عبدالرحمن زیرک، سخنگوی اتحادیه صرافان سرای شهزاده، گفت: «مسئولان باید در نرخ تیل توجه ویژه داشته باشند که چرا تیل در بازار بلند رفته است در حالی که دالر به ۸۴ افغانی رسیده است.» این در حالی است که اداره ملی ستندرد در ده روز گذشته از مسترد شدن ۶۷ واگون تیل کم‌کیفیت به ازبیکستان در بندر حیرتان و مسترد شدن ۱۷ تانکر تیل کم‌کیفیت به کشور ایران خبر داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *