افغانستان

کار استخراج زمرّد پنجشیر آغاز شد

کار استخراج معدن زمرد در ولسوالی حصه اول پنجشیر به گونه رسمی آغاز شد.

کار استخراج معدن زمرد در ولسوالی حصه اول پنجشیر به گونه رسمی آغاز شد.

حافظ محمد آغا حکیم، والی پنجشیر هنگام گشایش استخراج این معدن گفت با  آغاز کار این معدن که  در ارتفاعات «۳ تا ۴» هزار متری این ولسوالی  عملی خواهد شد  زمینه کار به باشنده‌گان این ولایت، مساعد و اقتصاد آنان را تقویت خواهد کرد.

مولوی محمد قاسم امیری، رئیس معادن و پطرولیم پنجشیر گفت که معدن زمرد پنجشیر به شکل پراگنده در دل کوه‌‌ها و در ارتفاعات «۳ تا ۴» هزار متر بالاتر از سطح زمین، در ولسوالی‌های سفید چهر و حصه اول این ولایت قرار دارد و معدن‌کاران نیز پای پیاده به این ساحات می‌روند.

مولوی امیری افزود که در حال حاضر، کار استخراج را با معدن کاران محلی و با استفاده از ابزار و وسایل کوچک برقی مانند برمه، جبل و غیره آغاز کرده اند.

به گفته‌ی او؛ در پنجشیر معادن زمرد، بیروج، یاقوت سوخته و لاجورد که از سنگ های قیمتی شمرده می شوند، وجود دارد و وزارت معادن و پطرولیم در تلاش این است که کار معدن‌کاران را روز به روز معیاری و فنی‌تر کنند.

معدن‌کاران محلی که همه باشندگان پنجشیر هستند گفتند که آنان نسبت به آغاز این پروژه خوشحال‌اند و از مسؤلان می‌خواهند تا تجهیزات و وسایل بهتری معدن‌کاری را در اختیار آنان بگذارند.

زمرد پنجشیر در میان زمرد کشورهای جهان از لحاظ کیفیت در درجه اول قرار دارد و نوعیت کرستالی، شفاف بودن، نداشتن شکستگی و غیره از خصوصیات ناب بودن زمرد این ولایت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *