اجتماعی

وضعیت اقتصادی مهاجران افغان در پاکستان بد تر از زمان دیگر

مشکلات اقتصادی و بیکاری فصل جدیدی از مهاجرت افغان ها را بر کشورهای جهان به ویژه ایران و پاکستان باز نمود. با این حال صدها هزار مهاجر افغان از مسیرهای قانونی و غیر قانونی وارد پاکستان شده و اکنون با مشکلات شدید مالی و اقتصادی روبرو گردیده اند.

مشکلات اقتصادی و بیکاری فصل جدیدی از مهاجرت افغان ها را بر کشورهای جهان به ویژه ایران و پاکستان باز نمود. با این حال صدها هزار مهاجر افغان از مسیرهای قانونی و غیر قانونی وارد پاکستان شده و اکنون با مشکلات شدید مالی و اقتصادی روبرو گردیده اند.

براساس  آمار های رسمی، پاکستان میزبان بیش از سه میلیون مهاجر افغان است که در شهرهای مختلف این کشور به شکل قانونی و غیر قانونی زندگی می کنند.

پاکستان پس از ده‌ها سال پناه دادن به شهروندان افغان، اکنون مردم پاکستان که در دوران نابسامان مالی و اقتصادی قرار دارند، به مهاجران افغان به عنوان یک بار اضافی بر منابع عامه و اقتصاد این کشور نگاه می کنند.

در عین حال با افزایش تنش های سیاسی درونی و بالا رفتن نرخ اسعار خارجی در مقابل ارز پاکستان که تاثیر مستقیمی بر مزاعف شدن قیمت ها در این کشور داشته، این وضع را بیشتر از پیش تشدید نموده است.

این مهاجران به دلایل گونه گون از زیر یوغ طالبان فرار کرده و عمدا در شهر های اسلام‌آباد، پشاور، راولپندی، کراچی، لاهور و کویته پاکستان مسکن گزین شده اند. آنان در انتظار آینده‌ هستند که بتوانند از این کشور به سوی کشور اروپایی و آمریکایی رهسپار شوند. شمار زیادی از این مهاجران فعالان حقوق بشر، خبرنگاران، فعالان حقوق زنان، هنرمندان و اهل فرهنگ‌ هستند و از ترس انتقام جویی طالبان، با دشواری تمام و هزینه‌ گزاف خود را به این کشور رسانده‌ اند.

برای این مهاجران نه فرصت شغلی وجود دارد  و نه  اشتغال و همچنان این مهاجران از حمایت‌ های اقتصادی نیز محروم هستند. این نسل سرگردان با سپری نمودن دو سال در این کشور، دیگر توانی برای حرف زدن و پولی برای مخارج زندگی‌ شان را ندارند.

نرگس توحیدی یکی از فعالان حقوق زنان در ولایت تخار که در شهر اسلام آباد زندگی می کند از من خواست که با نام مستعار حرف‌هایش را نشر نمایم گفت:»در طول یک و نیم سال با مشکلات زیاد اقتصادی دست و پنجه نرم کردم و در نهایت مجبور شدم که زیوراتم را فروخته و مخارج اساسی خانواده ام را تهیه نمایم.»

خانم نرگس که شوهر مریض دارد با چهار فرزند(دو دختر و دو پسر) در شهر اسلام آباد زندگی می‌کند با چشمان پر از اشک می‌گوید که بعد از تمام شدن وجوه مالی ام، ناگزیر شدم به خیاطی و لباس شویی روبیارم تا مخارج زندگی فامیلم را تأمین کنم.

او افزود:»فامیل های نیز در اینجا وجود دارد که نمی‌توانند اطفال شان را برای تداوی نزد داکتر ببرند و حتی امکان تهیه سه وعده غذا برای کودکان نشان را ندارند.»

گذشته از مشکلات اقتصادی، یکی از چالش بزرگ دیگر که سر راه مهاجران افغان قرار دارد، تمدید ویزای اقامتی است که با مصرف گزاف و با سپری نمودن ماه ها نمی‌توانند ویزه تمدید شان را بدست بیاورند که خود یک معضل بزرگ برای پناهندگان افغان محسوب می گردد که همه روز به دلیل نداشتن ویزه تمدید شده، شکار پولیس های پاکستان می شوند.

شیر عزیز، یکی از مهاجران دیگر است که در افغانستان سال‌های زیادی را با امریکایی ها مصروف فعالیت بوده است، اکنون ماه ها است که در شهر اسلام آباد همراه با خانواده اش منتظر عملی شدن کیس اس  آی وی می باشد و از وضعیت اقتصادی اش به شدت شکایت دارد.

او در اوج پریشانی گفت:»امروز اصلاً در خانه چیزی برای خوردن نداشتیم یکی دوستانم که با هم روزانه قدم می زنیم، برایم یک کیلو بادنجان رومی و تعداد نان برایم خرید و گفت که حداقل این رومی را سرخ کرده بخورید که هداقل امروز یک گذاره شود و بعدش را خدا مهربان است.»

ایشان مانند نرگس و شیرعزیز با مشکلات زیادی اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و از وضعیت بد اقتصادی در پاکستان رنج می‌برند.

این در حال است که سقوط شدید ارزش ارز پاکستان، تورم روز افزون و کمبود انرژی سبب شده است تا اقتصاد پاکستان در پرتگاه سقوط قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن