گزارش

شرکت انکشاف ملی: ۸۹ پروژه را تکمیل کردیم/کار روی ۲۱ پروژه جریان دارد

مقام‌ها در شرکت انکشاف ملی می‌گویند که این شرکت در سال گذشته، ۸۹ پروژه را تکمیل کرده اند و پلان دارند تا کار ۲۱ پروژه دیگر را در هماهنگی با ارگان‌های ذیربط به‌پیش ببرند.

 

مقام‌ها در شرکت انکشاف ملی می‌گویند که این شرکت در سال گذشته، ۸۹ پروژه را تکمیل کرده اند و پلان دارند تا کار ۲۱ پروژه دیگر را در هماهنگی با ارگان‌های ذیربط به‌پیش ببرند.
در نهمین روز گزارش‌دهی دولت به ملت که روز سه‌شنبه (۱۰ اسد) در مرکز رسانه‌های حکومت برگزار شده بود، مقام‌ها در شرکت انکشاف ملی، دست‌آوردهای کاری یک ساله خویش را، از دریچه رسانه‌ها به مردم شریک ساختند.
مولوی عبدالولی عادل معاون مالی و اداری شرکت انکشاف ملی در نشست خبری که به همین منظور برگزار گردیده بود می‌گوید: شرکت انکشاف ملی در سال ۱۴۴۴هـ‌ ق در نقاط مختلف کشور در عرصه‌های انکشافی ‎٩‏۸ پروژه را تکمیل و به مالکین آن تسلیم داده است، که شامل مساجد، صالون‌های فاتحه‌خوانی، جمنازیوم‌های ورزشی، لیلیه‌ برای پوهنتون‌ها، کمپیوترلب برای مکاتب، شفاخانه‌های کرونا و تکمیل کار کانال نمک‌آب در ولایت تخار می‌شود.
عادل اضافه کرد که ۸۵ درصد کار فاز اول پروژه کانال قوشتیپه از ولسوالی کلدار الی ولسوالی دولت‌آباد ولایت بلخ به طول ۱۰۸ کیلومتر تکمیل شده است و در آینده نزدیک کار آن به اتمام خواهد رسید.
بر بنیاد گفته‌های عادل؛ کانال قوشتیپه به طول مجموعی ۲۸۵ کیلومتر و عمق ۸.۵ متر حفاری می‌شود که ۶۶۶ متر مکعب آب را در یک زمان از خود عبور می‌دهد. همچنین این کانال در سه فاز ساخته میشود که فاز دوم آن ۱۷۷ کیلومتر طول دارد و از ولسوالی دولت‌آباد ولایت بلخ آغاز و الی ولسوالی آقچه جوزجان و‌ سپس ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب ادامه دارد.
او گفت که نظر به پلان قبلی یک سال زمان برای اتمام کار فاز اول این کانال باقی مانده است؛ اما تلاش این شرکت موجب شده تا در سه ماه آینده کار این فاز صد در صد تکمیل شود.
او افزود که فاز سوم این پروژه نیز کانال‌های فرعی و ساخت سربندها و پل‌ها را شامل می‌شود.
براساس گفته‌های عادل؛ با تکمیلی کار کانال قوشتیپه، علاوه بر اینکه ۵۸۰ هزار هکتار زمین آبیاری می‌شود، منابع آب‌های زیر زمینی نیز تغذیه می‌گردند.
آقای عادل می‌گوید: شرکت انکشاف ملی در سال گذشته، کارهای ابتدایی ساختمانی استخراج حوزه‌ی معدنی ذغال‌سنگ بلخاب ولایت سرپل را آغاز نموده است، همچنان کار اعمار مارکیت پروسس و بسته‌بندی ذغال‌سنگ در میدان‌وردک نیز از سوی شرکت انکشاف ملی آغاز گردیده‌است.
معاون مالی و اداری شرکت انکشاف ملی همچنان گفت: این شرکت در سال گذشته، ۲۶۷ جریب زمین و ۱۶۱ باب دکان که از جمله ملکیت‌های این شرکت بوده و آن را غاصبین غصب کرده بودند، از نزد آنان پس‌گرفته‌شده و دوباره به ملکیت این شرکت برگشت داده شده‌است.
به گفته مولوی عبدالولی، افزایش تولید و کیفیت سمنت در فابریکات جبل‌السراج و غوری و احداث باغات در زمین‌های اطراف آن، از دست‌آوردهای شرکت انکشاف ملی در سال گذشته می‌باشد.
در همین حال ریاض‌الدین شریفی معاون انسجام امور تولیدات و تجارت انکشاف ملی می‌گوید، شرکت انکشاف ملی در سال ۱۴۴۵ هـ ق پلان دارد تا در هماهنگی با ارگان‌های ذیربط کار ۲۱ پروژه را به پیش ببرد.
شریفی می‌گوید، در این پروژه‌ها یک تعداد آن پروژه‌های است که کار آن‌ها سال گذشته آغاز شده بود و فعلاً هم جریان دارد و برخی دیگر آن تازه آغاز می‌گردد.
شریفی خاطر نشان کرد که کانال کمال خان به طول مجموعی ۲۴۶ کیلومتر میتواند ۵۰ هزار هکتار زمین را آبیاری کند و هم‌اکنون ۹۴.۴ درصد کار آن پیشرفته است.
شریفی در مورد هزینه فاز اول کانال قوشتیپه نیز گفت که این فاز ۱۶ میلیارد افغانی هزینه بر میدارد و پول آن از طریق استخراج معادن تامین می‌شود.
همچنین در حوالی این کانال پارک‌های صنعتی و زمین‌های زراعتی میتواند برای ۶ هزار نفر به صورت مستقیم و برای صدها هزار نفر دیگر به شکل غیر مستقیم اشتغال‌زایی کند.
تکمیل‌نمودن کار باقی مانده فاز اول بخش حفاری کانال قوش‌تیپه به طول ۱۰۸ کیلومتر، تکمیل‌نمودن کار باقی مانده اعمار پل سرک مزار شریف – حیرتان در ساحه‌ی کانال قوش‌تیپه، تکمیل‌نمودن کار باقی مانده اعمار پل خط آهن مزار شریف – حیرتان در ساحه‌ی که کانال قوش‌تیپه از آن عبور می‌کند،
تکمیل‌نمودن کار باقی مانده کانال‌های بند کمال خان در ولایت نیمروز، تکمیل نمودن کار باقی مانده بند توری ولایت زابل، آغاز کار استخراج ذغال‌سنگ، حوزه معدنی بلخاب ولایت سرپل و… از جمله پلان‌های سال پیش‌رو برای شرکت انکشاف ملی است که از آن یاد آوری نمود.

گفتنی است که کانال آب زراعتی قوش‌تیپه که از دریای آمو آب می‌گیرد، از ولسوالی کلدار ولایت بلخ آغاز و بعد از عبور از دشت‌های سوزان و ریگی حیرتان و دولت آباد ولایت بلخ، به ولایت جوزجان رسیده و با گذشتن از آن به ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب خواهد رسید.
اين پروژه بمنظور آبیاری ۵۸۰ هزار هکتار زمین زراعتی و تغذیه آب‌های زیر زمینی طراحی شده و کار عملی آن سال گذشته آغاز گردیده است.
کانال آب زراعتی قوش‌تیپه ۲۸۵ کیلومتر طول، ۱۵۲ متر عرض و ۸.۵ متر عمق دارد که ارتفاع آب آن طبق دیزاین ۶.۵ متر است و ظرفیت آب در فی ثانیه ۶۶۸۰۴ متر مکعب است.
معاذ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *